728 x 90

,برنامه موشکی ایران,برجام، زهرخواران رژيم,

گزارش بان کی‌مون به شورای امنیت: نگرانی از برنامه موشکی و حمایت رژیم ایران از تروریسم

-

بان کی مون  دبیرکل سازمان ملل‌متحد
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل‌متحد
دبیرکل سازمان ملل‌متحد گزارش خود در مورد اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت را شش ماه پس از تصویب آن، به این شورا ارائه کرد. در این گزارش که در جلسه 28تیر 95 شورای امنیت مطرح شد، بعد از تأکید بر این‌که رژیم ایران به توافق اتمی و پروتکل الحاقی تن داده، نگرانیهای دبیرکل ملل‌متحد نسبت به آزمایش موشکی و حمایت رژیم از تروریسم ابراز شده است. در این گزارش آمده است:
«با در نظر گرفتن مفاد ضمیمه B قطعنامه 2231، پرتاب موشکهای بالستیک از سوی رژیم ایران در ماه مارس 2016، برای من نگران‌کننده شد. از رژیم ایران می‌خواهم با در نظر گرفتن پتانسیلی که پرتاب این موشکها برای ایجاد تنش در منطقه دارد، از این کار خودداری بورزد. با این‌که تفسیر قطعنامه‌های شورای امنیت برعهده این نهاد است، لیکن من نگران‌ام که پرتاب این موشکها با روح سازنده‌یی که در امضای برجام به نمایش گذاشته شد، در تعارض باشد».

دبیرکل ملل‌متحد در گزارش خود به شورای امنیت افزود:
«من همچنین نگران گزارش مربوط به توقیف یک محموله سلاح توسط نیروی دریایی آمریکا در خلیج عمان در مارس 2016 هستم. آمریکا نتیجه‌گیری کرده است که مبدأء این محموله ایران است و مقصد آن احتمالاً یمن بوده است. من همچنین مایلم توجه شورای امنیت را به مشارکت نهادهای رژیم ایران در پنجمین نمایشگاه دفاعی عراق که در ماه مارس در بغداد برگزار شد، جلب کنم. هیچ‌گونه مجوز اولیه از شورای امنیت برای ارسال سلاح از ایران به عراق درخواست نشده بود. دبیرکل تلاش کرد از هر دو طرف توضیحاتی درباره این موضوع دریافت کند. رژیم ایران به دبیرکل پاسخ داد که از نظر ایران چنین فعالیتهایی نیاز به هیچ‌گونه مجوز قبلی از شورای امنیت ندارد و من توصیه کردم که شورای امنیت شفاف کند که آیا بند 6 قطعنامه بر انتقال یا فروش تسلیحات بدون درنظرگرفتن تغییر مالکیت دلالت می‌کند یا نه؟ یکی از نهادهایی که در فهرست تهیه شده تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت قرار گرفته است «سازمان صنایع دفاعی» است که به نظر می‌رسد در نمایشگاه حضور داشته و باید موضوع توقیف دارایی‌ها بر اساس معیارهای قطعنامه قرار بگیرد. من همچنین شورای امنیت را مطلع کردم که یکی از افرادی که در این فهرست قرار گرفته است، قاسم سلیمانی، اخیراً به عراق سفر کرده است» .

اعضای شورای امنیت نظیر فرانسه سفر قاسم سلیمانی را نقض قطعنامه شورای امنیت دانستند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/db4b23b7-634c-49f5-92e4-1e6e8d0e3ea9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات