728 x 90

حمايت جهاني از مقاومت ایران,اشرف - ليبرتى,

قطعنامه مشترک مجلس نمایندگان و سنا درباره حفاظت و امنیت لیبرتی و انتقال امن همه ساکنان به آلبانی

-

قطعنامه مشترک مجلس نمایندگان و سنا درباره حفاظت و امنیت لیبرتی
قطعنامه مشترک مجلس نمایندگان و سنا درباره حفاظت و امنیت لیبرتی
سنای ایالات متحده آمریکا
اجلاس کمیته روابط خارجی به‌ریاست سناتور باب کورکر
در آخرین روز کار سنا قبل از تعطیلات
تصویب قطعنامه مشترک مجلس نمایندگان و سنا شماره 42 درباره
تعهد آمریکا برای انتقال امن همه ساکنان لیبرتی


۱4ژوئیه ۲۰۱۶ (24تیر۱۳۹۵)
قطعنامه مشترک مجلس نمایندگان و سنا
ارائه شده توسط سناتور جان مک کین
رئیس کمیته نیروهای مسلح در سنای ایالات متحده
ساکنان منتقل شده به‌عنوان «افراد مورد نگرانی»
که نیازمند حفاظتهای بین‌المللی هستند
کماکان طبق اصول و استانداردهای
کنوانسیون پناهندگان ملل‌متحد (مصوب28 ژوییه 1951)
و قانون بین‌المللی حقوق‌بشر، به‌رسمیت شناخته شوند
قطعنامه مشترک مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده برای ابراز نظر در سنا
درباره انتقال امن و سریع کلیه ساکنان کمپ لیبرتی به آلبانی

یکصد و چهاردهمین دوره کنگره - اجلاس دوم در سنای ایالات متحده

6 ژوئیه2016
آقای مک‌کین قطعنامه مشترک زیر را ارائه کرد و به کمیته روابط خارجی سنا ارجاع شد.

قطعنامه مشترک در مجلس نمایندگان و سنا شماره 42
برای ابراز نظر مجلس نمایندگان و سنا درباره انتقال امن و سریع کلیه ساکنان کمپ لیبرتی به آلبانی

مصوب سنا (مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا هم نظر می‌باشد)

قسمت اول - نظر مجلس نمایندگان و سنا در مورد انتقال امن ساکنان کمپ لیبرتی

این نظر مجلس نمایندگان و سنا است که ایالات متحده می‌باید:
1- با دولت عراق و کمیسر عالی پناهندگان ملل‌متحد کار کند تا تضمین نماید که تمامی ساکنان کمپ لیبرتی بسلامت و به‌سر عت به آلبانی منتقل شوند.

2- با دولت عراق، دولت آلبانی و کمیسرعالی پناهندگان ملل‌متحد تشریک مساعی نماید، تا از دخالت رژیم ایران در پروسه انتقال از طریق سوء‌استفاده از ارگانهای بین‌المللی، از جمله انترپل و سایر سازمانهایی که ایالات متحده عضو آنهاست، جلوگیری به‌عمل بیاورد؛

3- به دولت عراق فراخوان بدهد که اقدامات سریع و مناسب طبق توافقات بین‌المللی را اتخاذ نماید تا امنیت و حفاظت فیزیکی ساکنان کمپ لیبرتی را طی پروسه انتقال ارتقاء بدهد و از جمله به اقداماتی مبادرت ورزد که اطمینان بدهد پرسنلی که مسئول حفاظت کمپ لیبرتی هستند در حد مکفی مورد تحقیق قرار گرفته‌اند که مشخص می‌سازد آنها وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران نیستند.

4- به دولت عراق فراخوان می‌دهد که دسترسی مستمر و قابل اتکای ساکنان به غذا، آب تمیز، کمکهای پزشکی، برق و سایر نیازهای انرژی و هر گونه تجهیزات و امکاناتی را که برای زندگی ساکنان طی پروسه انتقال مورد نیاز است، تضمین نماید.

5- با دولت عراق تشریک مساعی کند که همه تلاشهای منطقی را انجام دهد تا فروش اموال و داراییهای ساکنان که در کمپ اشرف و کمپ لیبرتی باقیمانده‌اند برای فراهم کردن هزینه زندگی و انتقال آنها به خارج از عراق تسهیل گردد؛

6- با دولت عراق و کمیسر عالی پناهندگان ملل‌متحد تشریک مساعی نماید که تضمین کنند ساکنان کمپ لیبرتی کنترل کامل را بر داراییهای شخصی خود در کمپ لیبرتی و در کمپ اشرف آنطور که ساکنان ضروری می‌بینند، اِعمال کنند؛

7- به کمیسر عالی پناهندگان ملل‌متحد مساعدت کند و ارتباطات نزدیک و منظم ایالات متحده با کمیساریا را به‌منظور تسریع انتقال پیوستهٴ همه ساکنان کمپ لیبرتی، بدون هیچ‌گونه استثنایی، به آلبانی حفظ نماید؛

8- به دولت آلبانی و کمیسر عالی پناهندگان ملل‌متحد فراخون دهد که تضمین کنند ساکنان منتقل شده به‌عنوان «افراد مورد نگرانی» که نیازمند حفاظتهای بین‌المللی هستند، کماکان طبق اصول و استانداردهای کنوانسیون مربوط به موقعیتِ پناهندگان مصوب28 ژوییه 1951 و طبق قانون بین‌المللی حقوق‌بشر، به‌رسمیت شناخته شوند؛

9-با دولت آلبانی و کمیسر عالی پناهندگان ملل‌متحد کار کند تا برای تسهیل و فراهم آوردن مکانهای مناسب استقرار برای باقیمانده ساکنان لیبرتی تا زمان خودکفایی آنها در نیازمندیهای استقراری خود در آلبانی، اقدام نمایند.

کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده، در آخرین روز کاری مجلس سنا قبل از تعطیلات، قطعنامه جدید و مشترک مجلس نمایندگان و سنا، شماره 42 درباره تعهد آمریکا برای انتقال امن همه ساکنان لیبرتی را با اکثریت آرا دو حزبی و بدون هیچ‌گونه مخالفتی تصویب کرد و برای رای‌گیری به اجلاس آتی سنای ایالات متحده آمریکا ارجاع کرد.

در اجلاس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، قبل از رای‌گیری رئیس کمیته و شماری از اعضای آن ضمن سخنرانی، حمایت خود را از قطعنامه جدید شماره 42، قطعنامه مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا اعلام کردند.

سناتور باب کورکر: رئیس کمیته روابط خارجی سنا
کورکر: جلسه کاری کمیته روابط خارجی سنا شروع می‌شود. در برنامه امروز چند سند لوایح و 8 انتصاب داریم... ما همچنین قطعنامه مشترک شمارهٴ 42 را بررسی می‌کنیم که نظر کنگره را درباره انتقال امن و سریع کلیه ساکنان کمپ لیبرتی به آلبانی ابراز می‌کند. می‌خواهم از سناتور مک‌کین تشکر کنم که قطعنامه مشترک شمارهٴ 42 را به سنا و این کمیته آورد. بی‌نهایت مهم است که ما به‌طور امن ساکنان کمپ لیبرتی در بغداد را به سرعت و به‌موقع منتقل کنیم، چون شاهد حملات به این کمپ بوده‌ایم در سال‌های 2013، 2015 و به‌تازگی در همین ماه. حمله اخیر موشکی به کمپ لیبرتی فقط تأکیدی است بر لزوم انتقال سریع به آلبانی.

کورکر: مورد بعدی دستور کار ما که می‌خواهم آن‌را با رأی‌گیری شفاهی بگذرانم، قطعنامه‌های باقی‌مانده در کمیته است. قطعنامه 515، قطعنامه مشترک 42، قطعنامه مشترک 46 و قطعنامه 524 مربوط به یمن. سناتور کاردین، نکته‌یی دارید؟

کاردین: از همهٴ آنها حمایت می‌کنم.
کورکر: سناتور شهین.
سناتور جین شهین
متشکرم آقای رئیس، می‌خواهم نام من به‌عنوان حامی اصلی قطعنامه مشترک شمارهٴ 42 اضافه بشود. سپاسگذارم که در این مقطع چنین اقدامی را در پیش می‌گیریم.

کورکر: بدون مخالفت. سناتور منندز.

سناتور رابرت منندز:
آقای رئیس، به‌طور خلاصه عرض کنم، سپاسگزارم که ما بر سر قطعنامه‌یی اقدام می‌کنیم که دولت عراق، سازمان ملل و دولت ایالات متحده را فرا می‌خواند که متعهد به تسریع یک روند انتقال عملی ساکنان کمپ لیبرتی باشند. خطراتی که آنها با آن روبه‌رو هستند در همان روز 4 ژوئیه برایمان یادآوری شد، وقتی که بار دیگر کمپ لیبرتی مورد حمله قرار گرفت، به‌عنوان یک واقعیت روزمره. این دولت آمریکا بود که وقتی ما عراق را تصرف کردیم، نزد سازمان مجاهدین خلق رفت و گفت، می‌خواهیم تسلیحاتتان را تحویل بدهید و به ازای آن ما حفاظت شما را تضمین می‌کنیم؛ حفاظتتان را تضمین می‌کنیم. لیکن ما، از نظر من، کارهای ضروری را برای اجرای تضمینی که داده بودیم انجام نداده‌ایم. امیدوارم این قطعنامه‌این امر را پیش ببرد تا آنها بتوانند به‌صورت امن به خارج عراق منتقل شوند و از آزادی برخوردار باشند.

سناتور کورکر: بحث دیگری درباره این قطعنامه‌ها نیست، من پیشنهاد تصویب آنها با رأی‌گیری شفاهی را دارم. سؤال بر سر تصویب جمعی این قطعنامه‌هاست. موافقین بگویند: «بله» .

سناتورها: بله.
کورکر: مخالفان؟
کورکر: به این ترتیب آرای موافق برنده شدند و قطعنامه‌ها تصویب شد... ..

در پایان اجلاس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، سناتور باب کورکر رئیس این کمیته طی سخنانی گفت:
می‌خواهم تشکر کنم از کسانی که امروز در حمایت از کمپ لیبرتی این‌جا هستند. شما به‌طور مستمر این‌جا بوده‌اید و امروز ما در جلسه خودمان چیزی را تصویب کردیم که از تلاش‌های شما حمایت می‌کند. ما از شما به‌خاطر صبر مستمرتان تشکر می‌کنیم و نیز به‌خاطر حمایت بسیار قدرتمندتان از اعضای خانواده، متحدان‌ و دوستانتان که می‌دانید مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند. متشکرم از حضورتان و ختم جلسه را اعلام می‌کنم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/df1d19b8-6f6d-40d1-bfa1-3f8723db5e04"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات