728 x 90

اخبار حوادث,

مراتع جوانرود در آتش سوخت

-

آتش سوزی مراتع و جنگلها
آتش سوزی مراتع و جنگلها
مراتع جوانرود در استان کرمانشاه روز دوشنبه 7تیر در آتش سوخت. این آتش‌سوزی که از کوههای نزدیک جوانرود و پارک جنگلی هلانی آغاز شده بود، به‌سر عت گسترش یافت.

صبح روز دوشنبه همچنین جنگل‌های منطقه پس‌آخور بخش الوار در شمال استان خوزستان و جنگل‌های محصور میان کوه‌های هانیوان و مانشت در استان ایلام دچار حریق شدند.

در این سه آتش‌سوزی مردم منطقه خودشان برای خاموش کردن آتش وارد عمل شدند.

در ایران شمار آتش‌سوزی جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، ولی کارگزاران دزد و غارتگر رژیم، تجهیزات لازم برای اطفای حریق به این مناطق اختصاص نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید:

آتش در جنگل‌های بلوط در شمال خوزستان

از صبح روز دوشنبه هفتم تیر جنگل‌های منطقه پس‌آخور بخش الوار گرمسیری در کنار منطقه دشت لاله در شمال استان خوزستان در آتش سوخت.

بنا‌ به گزارشهای منتشر شده، این آتش‌سوزی به قدری شدید بود که زبانه‌های آتش از فواصل دور در این منطقه جنگلی قابل مشاهده بود.

مردم منطقه برای خاموش کردن آتش خودشان وارد عمل شدند زیرا این منطقه تجهیزات کافی برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع اندیمشک وجود ندارد.

اندیمشک ۸۰ هزار هکتار جنگل دارد که به‌دلیل کمبود امکانات و تجهیزات این جنگل‌ها در معرض نابودی ناشی از آتش‌سوزی قرار دارند.

در ایران شمار آتش‌سوزی جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است با این حال سازمانهای دولتی رژیم آخوندی امکانات لازم را برای خاموش کردن آتش در اختیار ندارند.

روز دوشنبه همچنین جنگل‌های محصور میان کوه‌های هانیوان و مانشت در استان ایلام دچار حریق شدند.
این جنگلهای محصور در میان کوهها از مهمترین مناطق استان ایلام به‌شمار می‌رود.

جنگلهای هانیوان و مانشت ایلام در میان شعله‌های آتش

جنگل‌های محصور میان کوه‌های هانیوان و مانشت در استان ایلام از صبح امروز دوشنبه 7 تیر 95 دچار حریق شده است. و در میان آتش می‌سوزد.
این جنگلهای محصور در میان کوهها از مهمترین مناطق استان ایلام به‌شمار می‌رود.

بر اثر بی‌کفایتی کارگزاران رژیم همه ساله هزاران هکتار از جنگلها کشور طعمه حریق شده و از بین می‌رود در سال گذشته و امسال نیز چندین آتش‌سوزی در میان جنگلهای این استان و دیگر مناطق کشور خسارت جبران‌ناپذیری به مراتع و جنگلهای کشور وارد کرده است.

خاطر نشان می‌شود که تا این لحظه هیچ‌گونه تلاشی از جانب کارگزاران رژیم برای خاموش کردن آتش انجام نگرفته است.

۵۰۰۰ هکتار از مراتع همدان در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی رژیم در استان همدان با اعلام این‌که همدان استان پنجم کشور از نظر تعداد حریق مراتع است، گفت: ”بیش از ۵ هزار هکتار از مراتع همدان طعمه حریق شد“.

محمدرضا همتی روز یکشنبه 6تیر 95 در شورای قلابی هماهنگی مدیریت بحران افزود: ”در دنیا 4 میلیارد هکتار جنگل وجود دارد که ایران در بین 56 کشور دارای جنگل رتبه 45 را به خود اختصاص داده است“.

وی از جمله اثرات تخریب منابع طبیعی، خشکیدگی 183هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کشور، در خطر بودن یک میلیون هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس، تبدیل درختان دانه‌زاد به شاخه‌زاد، فرسایش شدید خاک و کاهش حاصل‌خیزی، بروز سیل، رانش زمین و بیابان‌زایی و تولید ریزگردها را برشمرد.

همتی یک ردیف مشکلات و ضعف مدیریتها در رابطه با مراتع و جنگلها در رژیم را برشمرد و گفت: ”سهل‌انگاری ساکنان جنگل و مرتع، افزایش جمعیت گردشگران و طبیعت‌گردان در مراتع، گسترس اراضی احیا شده با گونه‌های سوزنی‌برگ، وجود درختان پوسیده و شکسته در مناطق جنگلی، ضعف در اجرای موارد حفاظتی، احداث جاده‌های متعدد برای ارتباطات داخلی و برون استانی، کمبود نیرو و امکانات پیشرفته، بارندگی‌های بهاره و ایجاد پوشش گیاهی، گرمای بیش از حد تابستانه، کم توجهی و سهل‌انگاری دامداران و طبیعت گردان و آتش زدن کاه، کلش و بقایای مزارع کشاورزی از جمله عواملی است که سبب ایجاد حریق می‌شود“.

وی در ادامه به مشکلاتی اشاره کرد که ناشی از بحرانی است که سرتا پای رژیم را در برگرفته و عبارتند از: کمبود شدید نیروی انسانی ماهر و نداشتن مجوز جذب پرسنل کارآمد و متخصص، نداشتن تشکیلات آتش‌نشانی در سازمان منابع طبیعی، کمبود اعتبار و تجهیزات مورد نیاز، گستردگی عرصه و سختی کار، کمبود پیمانکاران بخش خصوصی اطفا حریق و ضعف فرهنگ حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را از چالشهای موجود در مدیریت حریق برشمرد.

همتی درباره آمار آتش سوزیها از سال 85 تا 94 در این استان گفت: ”882 فقره آتش‌سوزی در 5هزار و 390 هکتار از مراتع همدان رخ داده که 112 فقره با 385 هکتار مساحت مربوط به سال گذشته بوده است“.

آتش‌سوزی مراتع روستای چم مهر پلدختر، از بامداد پنجشنبه در مراتع و کوه‌های بن بازه روستای چم مهر از توابع شهرستان پلدختر شروع شد.

دهیار روستای چم مهر گفت: ”در این آتش‌سوزی که در منطقه بن بازه در کوه‌های علی پاشه و بن بازه و گوار سرخه روستای چم مهر به‌وقوع پیوست نزدیک به 50 هکتار از مراتع این روستا طعمه حریق شد و به‌کلی از بین رفت“.

احمد بیرانوند عامل انسانی را منشأ این آتش‌سوزی عنوان کرد و افزود: ”این آتش‌سوزی توسط فرد و یا افراد ناشناسی رخ‌داده است“.

لازم به ذکر است که این آتش‌سوزی بعد از 10ساعت توسط مردم خاموش گردید.

قدرت اله ترابی‌نژاد فرماندار رژیم در پلدختر در استان لرستان ضمن اعلام 2 مورد آتش‌سوزی در کوه گردکانه منطقه تخت چان و دیگری در کوه بابا بهرام دهستان ملاوی اعلام کرد: وسعت منطقه حریق نامعلوم است و هنوز از میزان دقیق خسارت وارد شده به جنگلها و مراتع این دو منطقه اطلاعی در دست نیست.
ذکر این نکته ضروری است که از ابتدای امسال تا کنون حدود یک‌هزار و 800 هکتار جنگل و مراتع استان لرستان در آتش سوخته است.

کرم محمدی فرماندار رژیم در گیلانغرب ضمن اعلام خبر وقوع دوباره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان ایلام گفت: حریق جنگل‌ها که شامگاه پنجشنبه ۲۹ مرداد پس از ۹ ساعت خاموش شده بود از ساعت ۱۱ صبح جمعه ۳۰ مرداد، مجدداً بخش‌های وسیعی از جنگل‌ها و مراتع این شهرستان را طعمه آتش نمود.
وی اضافه نمود: در جریان حریق پنجشنبه، تنها یک فروند بالگرد از کرمانشاه به مناطق جنگلی اعزام شده بود در حالی که به‌دلیل صعب‌العبور بودن مناطق آتش‌گرفته، به نیرو و تجهیزات بیشتری نیاز است و در ادامه با وقاحت می‌گوید: قرار است این بالگرد روز جمعه نیز دوباره به اطفای حریق کمک کند.
از ابتدای مرداد تا کنون، ۱۲ مورد آتش‌سوزی در گیلانغرب، در مناطق در ناودار، مله سرخ و قلاجه رخ داده است و زیان نابودی ۷۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع پردرخت گیلانغرب در این آتش‌سوزی‌ها، بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال است.

بی‌تردید رژیم ایران آخوندی که فاقد هر گونه امکانات برای حفاظت از محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع است عامل اصلی گسترش خسارات در این‌گونه حوادث است. طوری که مردم محلی با سطل و دبه‌های آب به خاموش کردن آتش می‌پردازند. به‌عنوان نمونه روز ۲۸ مرداد آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه باغله در استان لرستان پس از ۵۴ ساعت با وسایل ابتدایی مانند بیل و خاک مهار شد.
لازم بیادآوری است که سازمان جنگل‌های رژیم مساحت جنگل‌های ایران را بین ۱۱ تا ۱۴ میلیون هکتار برآورد کرده است و گیلانغرب که چهارمین شهرستان جنگلی استان کرمانشاه می‌باشد حدود ۱۷۵هزار هکتار مناطق جنگلی را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما از سوی دیگر همین رژیم اعلام کرده است که در یک دهه گذشته بیش از ۱۴‌هزار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران رخ داده که در مجموع به ۱۵۰ هزار هکتار از سطح عرصه‌های طبیعی کشور خسارت وارد کرده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1791c877-85f5-4ece-af73-c25ae2c4a932"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات