728 x 90

سوريه,

هشدار سازمان ملل‌متحد به روسیه در زمینه استفاده از سلاحهای ممنوعه در سوریه

-

 -
-
به دنبال انتشار گزارشهایی در مورد استفاده روسیه از "بمب آتش زا" در سوریه، سازمان ملل‌متحد به این کشور هشدار داد.

فرهان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری خود درباره نامه ریاض حجاب، رئیس کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه مبنی بر استفاده روسیه از "بمب آتش زا" در سوریه اظهار داشت: نامه حجاب در دست بررسی است و گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از سلاحهای آتش‌زا بسیار نگران‌کننده است.
 
فرهان حق افزود: ما از گزارش‌هایی که حاکی از استفاده بمب آتش‌زا در حلب سوریه هستند، بسیار نگران هستیم.
 
وی ضمن یادآوری ممنوع بودن استفاده از سلاحهای آتش‌زا بنا‌ به پروتکل 3 قرارداد استفاده از سلاحهای متعارف در مناطق مسکونی گفت: از تمام کشورها و گروه‌های طرف درگیری در سوریه خواستاریم تا از استفاده از سلاحهای ممنوعه خودداری کنند.
 
ریاض حجاب، رئیس کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه با ارسال نامه‌یی به شورای امنیت سازمان ملل و بان کی‌مون، دبیرکل این سازمان خواستار اقدامات لازم برای جلوگیری استفاده روسیه از بمبهای آتتش‌زا و حفاظت از غیرنظامیان در مقابل این حملات روسیه در سوریه شده بود.

بیشتر بخوانید:

اپوزیسیون سوریه: روسیه از بمبهای آتش‌زا علیه مردم استفاده می‌کند

5تیرماه 95: ریاض حجاب گفت: ”روسیه علیه مردم حلب از بمبهای آتش‌زا و خوشه‌یی استفاده می‌کند“.
رئیس هیأت عالی مذاکره‌کننده سوری از بان کی‌مون دبیرکل ملل‌متحد خواست در مورد استفاده مکرر بمبهای آتش‌زا توسط روسیه علیه مردم سوریه تحقیق کند.
وی طی نامه‌یی به بان کی‌مون گفت: ”نیروی هوایی روسیه مکرراً بمبهای آتش‌زا و خوشه‌یی را برای قتل و ارعاب شهروندان غیرنظامی سوری فرو می‌ریزد که حداقل ده سند موثق در این رابطه وجود دارد“.
وی افزود: ”معاهده ممنوعیت و محدودیت سلاح های مشخص متعارف و همچنین قوانین انسانی بین‌المللی نقض می‌شوند“.

جان کربی سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در این رابطه به خبرنگاران در واشینگتن گفت: ”به‌طور بسیار جدی با این موضوع برخورد خواهد شد. صرف‌نظر از بمب هایی که روسیه استفاده می‌کند، آنها نبایستی… غیرنظامیان را بمباران کنند“.
خاطرنشان می‌شود اورینت روز جمعه 4 تیر گزارش داد هواپیماهای روسیه روز پنجشنبه سوم تیر مناطقی از حلب را با بمبهای آتش‌زا بمباران کردند.
این بمبها در شمار دومین سلاح های نابود کننده بعد از سلاح اتمی است.
بنا‌ به این گزارش روسیه بیش از 50 بار با راکتهای خلأ زا و بمبهای خوشه‌ای و فسفری که به‌لحاظ بین‌المللی ممنوعه هستند، مناطق کاستیلو، زیتان و خان طومان در حومه حلب را بمباران کردند. در این حمله عده‌یی از غیرنظامیان کشته و مجروح شدند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1b2186db-e4a5-4856-ad47-f9b0fe8b7d63"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات