728 x 90

شبه‌نظامی,دخالتهای ایران,

سعد حریری: نمی‌خواهیم هیزم جنگ و فتنه رژیم ایران در سوریه و دیگر کشورهای عربی باشیم

-

سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان
سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان
سعد حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان که در مهمانی افطار سفیران برخی کشورهای عربی در لبنان سخنرانی می‌کرد، گفت: «حزب‌الله به دستور ملایان ایران برای حمایت از رژیم اسد مرتکب جنایات متعددی در سوریه شد و سپس فضای سیاسی لبنان را متشنج و بحرانی کرد».

به گزارش خبرگزاری «الغد» 25 خرداد 95 سعد حریری افزود: «اقدامات حزب‌الله برای نخستین بار لبنان را در محیط عربی خود منزوی کرده است. به‌دلیل عملکرد غلط حزب‌الله کمکهای مالی کشورهای عربی به ما متوقف شده و فعالیت اقتصادی بخش گردشگری را که سهم مهمی در اقتصاد و درآمدزایی ملی ما دارد، از دست دادیم».

حریری در ادامه سخنانش گفت: «حزب‌الله نه تنها وارد جنگ سوریه شده بلکه از طریق شبکه‌ های وابسته به رژیم ایران در کشورهای عربی مانند عراق، یمن و بحرین نیز دخالت می‌کند».

نخست وزیر پیشین لبنان گفت: «این حزب به دستور رژیم ایران مانع انتخاب رئیس جمهوری برای لبنان شده و در هر پروسه سیاسی که لبنان را متحد می‌کند نیز کارشکنی می‌کند. کشور ما حدود دو سال است که به‌خاطر سیاست‌ های گستاخانه حزب‌الله بدون رئیس جمهور باقی مانده است».

حریری اظهار داشت: «سیاستهای حزب‌الله به کشته شدن صدها لبنانی و زخمی شدن هزاران تن منجر شده است. برای اولین بار موضوع استقلال لبنان در تعامل با امور سیاسی منطقه مورد شک و تردید واقع می‌شود و نیز برای نخستین بار موضع لبنان به‌عنوان کشوری عربی در تضاد با اجماع اکثریت کشورهای عربی قرار می‌گیرد. این وضعیت باعث کاهش حمایت مالی کشورهای عربی از لبنان و بی‌رغبتی گردشگران و سرمایه‌گذاران جهان عرب برای سفر و فعالیت در کشورمان شده است».

حریری گفت: «اما این اوضاع در نهایت به این شکلی که حزب‌الله می‌خواهد ادامه نخواهد یافت، چرا که همه لبنانیها با تمامی اختلافات دینی و مذهبیشان خود را عرب می‌دانند و به امت عرب گرایش دارند».

وی افزود: «لبنانیها نمی‌خواهند رژیم ایران در امور کشورشان دخالت کند و نمی‌خواهند هیزم جنگ و فتنه رژیم ایران در سوریه و دیگر کشورهای عربی باشند».

در همین حال سمیر جعجع دبیرکل 'حزب نیروهای لبنانی' نیز ضمن محکوم کردن حزب‌الله گفت: «سیاستهای خودسرانه و خودمحور حزب‌الله باعث شد که لبنان بهای سنگینی را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی بپردازد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2197690a-9e41-448c-bf27-c145c0a4f5b2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات