728 x 90

روابط ایران و کشورهای منطقه,روابط ایران عربستان,

فریضة حج، گروگان بازیهای سیاسی آخوندهای دین‌فروش

-

مناسک حج
مناسک حج
پس از مدتها مذاکره میان مقامهای رژیم و دولت عربستان سعودی، سرانجام اعلام شد که طرفین در مورد شرایط سفر و حضور زائران ایرانی در مناسک حج، به توافق نرسیدند و در نتیجه امسال زائران مشتاق از زیارت خانهٴ خدا و مرقد پیامبر محروم می‌شوند، اما جریان چیست؟

رژیم آخوندی پس از مدتها کش و قوس سرانجام و یک بار دیگر اعلام کرد که امسال زائران ایرانی که از سالها پیش در نوبت سفر حج قرار داشته‌اند، امسال نمی‌توانند به انجام این فریضه نائل شوند. مقامات رژیم می‌کوشند وانمود کنند که آنها خیلی تلاش داشتند سفر حج امسال انجام شود، اما دولت سعودی کارشکنی کرد و نگذاشت:
«هر چند جمهوری اسلامی مصمم بود… عملی نیست که امسال حج تمتع انجام بشود» . (تلویزیون شبکه خبر رژیم 9خرداد 95)

اما واقعیت این است که رژیم تصمیم خود را برای این‌که امسال سفر حج انجام نگیرد، از قبل گرفته بود، شاهد این ادعا این است که مقامهای مختلف رژیم ماه گذشته منتفی شدن سفر حج را اعلام کردند

«عربستان سعودی امسال علاقمند به اعزام زائرین ایرانی برای اجرای مناسک حج تمتع نمی‌باشد. هیچ‌گونه توافقی بین ایران و عربستان سعودی برای انجام استقرار زوار، بستن قرارداد با هتل، استقرار در محل منا، مدینه و جاهای دیگر صورت نگرفته و با توجه به این‌که تا الآن بایستی این توافقات انجام می‌گرفت به‌نظر می‌رسد که امسال (اعزام زائران) کلاً منتفی است» . (آصفری عضو مجلس ارتجاع دوره نهم-تلویزیون رژیم 19اردیبهشت 95)

در همان روزها (روز 23اردیبهشت) علی جنتی وزیر ارشاد دولت حسن روحانی در تلویزیون ظاهر شد تا به‌طور قطعی اعلام کند که امسال از ایران کسی برای حج اعزام نخواهد شد. او قبل از این اعلام به قم رفت و با مراجع حکومتی دیدار کرد تا از آنها برای تعطیل فریضة حج مجوز شرعی بگیرد که البته مراجع دستاموز هم این مجوز را دادند. اما ظاهراً آن صحنه‌سازیها و آن فتواها، زائران خشمگینی که آرزویشان را بر باد رفته می‌دیدند و می‌دانستند که مطامع سیاسی رژیم مانع آنهاست، قانع نکرده بود؛ در نتیجه رژیم ناچار سناریو مذاکرات بی‌حاصل با مقامهای عربستان را از سر گرفت. در این مذاکرات به گفته منابع رژیم 5شرط یا 5بند مطرح شده بود ولی بجز کلی‌گوییهایی مثل ضرورت عزت و کرامت زائران ایرانی، این منابع صراحتاً نمی‌گفتند مضمون سیاسی این 5بند چیست؟

مقامات دولت عربستان در این باره اینطور می‌گویند:
«دولت عربستان سعودی مانع هیچ‌کس برای انجام فریضة حج نمی‌شود و این رژیم ایران است که خواهان ایجاد آشوب و هرج و مرج است. ما با بسیاری از خواسته‌های آنها موافقت کردیم اما رژیم ایران حاضر نشد مانند بیش از ۷۰ کشور دیگر تفاهم‌نامه سالانه حج را امضا کند در حالی که به‌رغم قطع روابط سیاسی, عربستان موافقت کرد که تسهیلات لازم را برای سفر زائران ایرانی فراهم کند... . رژیم ایران خواهان برگزاری تظاهرات در مراسم حج است… در حالی که این اقدامات باعث هرج و مرج می‌شود و قابل‌قبول نیست » . (عادل الجبیر در نشست مشترک خبری وزیران خارجه عربستان و انگلستان ـ تلویزیون العربیه 9خرداد 95)

جالب این است که هاموند وزیر خارجه انگلستان نیز که در این نشست خبری حضور داشت اظهارات عادل جبیر را مورد تأیید قرار داد و گفت ما می‌دانیم که عربستان تمام تسهیلات لازم را برای سلامتی حجاج به‌عمل می‌آورد.

خوب است یادآوری کنیم که این اولین بار نیست که رژیم آخوندی تاوان سیاستهای تروریستی خود و آتش زدن و اشغال سفارتخانه‌های کشورهای دیگر را از مردم و زائران آرزومند می‌گیرد، پیش از این و به‌دنبال بلوای خونین مکه در سال 66 که خود خمینی دجال پشت آن بود، زائران ایرانی 3سال پیاپی از فیض و انجام واجب حج محروم بودند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b11213a8-3946-4561-a7a7-947f494d8c34"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات