728 x 90

اخبار خاورمیانه,

شورش جدید در زندان مرکزی حما در سوریه

-

شورش در زندان حما - آرشیو
شورش در زندان حما - آرشیو
در زندان مرکزی حما در سوریه شورش جدیدی شروع شده است. به گفته زندانیانی که از داخل زندان با رسانه‌ها تماس گرفتند، زندانیان توانستند رئیس زندان را که افسری با درجه سرتیپ است به همراه هفت تن از عناصر امنیتی دیگر به اسارت خود در آورند.

این شورش بعد از آن شروع شد که رژیم اسد از آزادی زندانیان سیاسی خودداری کرد و آنها را به دادگاههای نظامی ویژه خود تحویل داد.

بیشتر بخوانید:
18اردیبهشت 95: بر اساس آخرین گزارشها از زندان مرکزی استان حما در سوریه، نظامیان اسد در تصرف این زندان شکست خوردند. آنها برای به کنترل در آوردن بخشهای مختلف آن به روی زندانیان آتش گشودند و گاز اشک‌آور شلیک کردند. به‌کارگیری گاز اشک‌آور علیه زندانیان باعث شد نزدیک به 40 زندانی دچار حالت خفگی شوند.
شورش در زندان حما از زمانی شروع شد که زندانیان به دستگیریهای خودسرانه رژیم اسد و باقی نگاه داشتن آنها در زندان بدون محاکمه اعتراض کردند. زندانیان همچنین نسبت به رفتار ضدانسانی دژخیمان اسد اعتراض کردند.

20اردیبهشت 95: العربیه در گزارشی به‌نقل از فعالان سوری درباره عقب‌نشینی رژیم جنایتکار اسد در مقابل شورش زندانیان زندان حما گزارش داد: «رژیم سوریه با زندانیان زندان مرکزی «حما» به توافق رسیده که شماری از زندانیان سیاسی که بدون اتهام در آن زندان بازداشت شده‌اند، را آزاد کند» .

خاطرنشان می‌شود که زندان مرکزی حما در 210 کیلومتری دمشق قرار دارد. این زندان هفته گذشته با شورش 800 زندانی سیاسی داخل این زندان، از کنترل رژیم اسد خارج شد. و مأموران سرکوبگر اسد آب و برق این زندان را قطع کردند و با استفاده از گاز اشک‌آور و آب گرم به زندانیان حمله برده و تلاش کردند که شورش زندانیان را مهار کنند اما موفق نشدند.
شورش زندانیان حما زمانی آغاز شد که مأموران امنیتی زندان تلاش کردند 5تن از زندانیان را برای اعدام به زندان دیگری انتقال دهند.
خبر شورش زندانیان حما طی هفته گذشته به‌صورت گسترده‌یی در رسانه‌های جهان بازتاب یافت به‌طوری که رژیم اسد نتوانست شورش زندانیان را از دیده فعالان حقوق‌بشری در سازمانهای بین‌المللی مخفی کند و در نهایت مجبور به تسلیم در برابر خواسته‌های زندانیان شد، که آزادی تعدادی از بازداشت‌شدگان در این زندان جز آن بود.

روزنامه العرب الجدید نوشت بعد از گذشت دو روز که از توافق میان مقامهای رژیم اسد و زندانیان معترض زندان مرکزی حما گذشت، این رژیم عده‌یی از عناصرش را به زندان فرستاد که اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کنند تا بتواند از رویدادهای مشابه در این زندان پیشگیری نمایند. منابع مطلع گفتند گروهی که اسد به زندان فرستاده تعدادی از افسران کاخ ریاست‌جمهوری و رؤسای شاخه‌های امنیتی او در استان حما هستند. این عده در زندان مرکزی حما دلایل شورش عمومی و علل شکست مدیریت زندان در مهار شورش در زندان را بررسی کرده‌اند. در همین رابطه هیأت اعزامی اسد از تعدادی از زندانیان بازجویی کرده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/89290014-31b1-4dd4-9103-19415ac3db7c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات