728 x 90

-

آثار بروز شکاف در صفوف برجامیان

-

اختلاف میان سردمداران رژیم در خصوص برجام
اختلاف میان سردمداران رژیم در خصوص برجام
«برجامیان» و «نابرجامیان» این دو اصطلاح، ساخته و پرداخته رژیم زهر خوردهٴ آخوندی است که آن را برای موافقان و مخالفان جام زهر «برجام» به‌کار می‌برد. برجام در درون رژیم، یک صف‌بندی بی‌شکاف را شکل داده است. از یک‌سو برجامیان، برجام و دستاوردهای آن را به عرش اعلا می‌رسانند و آن را بی‌نظیر در سراسر تاریخ ایران قلمداد می‌کردند و از سوی دیگر «نابرجامیان» آن را سند ذلت و تسلیم و قراردادی خائنانه‌تر و وطن‌فروشانه‌تر از ترکمانچای می‌دانستند.

آخرین نمونه از تعریف و تمجید برجامیان از برجام، مربوط به رفسنجانی بود که گفت: «اگر لیست دستاوردهای برجام منتشر شود، مخالفان پیش خانواده‌هایشان شرمنده می‌شوند» . یک تعریف و تمجید دیگر را هم اخیراً اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی به‌عمل آورده و برجام را «کاری بزرگ، تاریخی و اتفاقی کم‌نظیر در تاریخ کشور و مذاکرات بین‌المللی» توصیف کرد.

اما ظاهراً این وضعیت (صف‌آرایی بی‌شکاف برجامیان و نابرجامیان) دارد تغییر می‌کند و از مدتی پیش آثار شکاف در اردوی برجامیان ظاهر شده است. آخرین و جدیترین مورد آن از سوی مجید تخت‌روانچی، معاون وزارت‌خارجه آخوند حسن روحانی و نفر سوم تیم مذاکره‌کننده بود.
تخت روانچی روز 27اردیبهشت در تلویزیون رژیم گفت: «طرف مقابل، به‌خصوص آمریکایی‌ها آن طور که باید و شاید از دید ما به تعهدشان عمل نکرده‌اند… طبیعتاً اجرای برجام موفقیت‌آمیز نبوده… اگر گشایشات بانکی به‌طور کامل انجام نشود، طبیعتاً یک جای کار مشکل دارد و اجرای برجام در حقیقت به‌طور موفقیت‌آمیز انجام نشده است» .

آیا وقتی تخت‌روانچی این حرفها را می‌زد، می‌دانست که با این حرف دارد همهٴ سرمایهٴ سیاسی روحانی و رفسنجانی را به آتش می‌کشد؟ اگر ‌چه بعید است او که به‌اصطلاح دیپلومات و مذاکره‌کننده حرفه‌یی است، معنی حرف خودش را نداند. اما به هر حال حرف او آغاز غوغای جدیدی بود. این حرف از یک سو یک ضربه محکم به بنای سست برجام وارد آورد و از سوی دیگر جانی تازه به دلواپسان و مخالفان برجام و به نابرجامیان بخشید.

به دنبال اظهارات تخت‌روانچی، یک سایت باند خامنه‌ای موسوم به «سایت دانشجو» نوشت: «… سریال دلواپسی‌های کاروان ”تدبیر و امید“ درباره برجام حالا به قسمت ”تخت روانچی“ رسیده است. معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه پس از صالحی، سیف و نوبخت، چهارمین نفر از اعضای دولت است که صراحتاً دلواپسی خود نسبت به برجام را اظهار می‌دارد…» . (سایت دانشجو- 28اردیبهشت).
این سایت نمونه‌های دیگری از عقب‌نشینی برجامیان از ادعاهای سابق را خاطرنشان کرد و از جمله به حرف نهاوندیان، رئیس دفتر روحانی، اشاره نمود که گفته است: «نباید از برجام توقع معجزه داشت و اصلاً قرار نیست برای ما رشد اقتصادی به بار بیاورد» .

سایت مزبور می‌افزاید: «هرچه هست اما به نظر می‌رسد دومینو ”تقریباً هیچ“ در میان اعضای دولت در حال پیشروی است. این روزها حتی دست‌اندرکاران برجام هم حاضر نیستند از آشی که برای مردم پختند، دفاع کنند…» (سایت دانشجو 28اردیبهشت).

یکی از اولین جاهایی که صدای نابرجامیان در آن اوج گرفت، مجلس ارتجاع بود:
میرکاظمی نمایندهٴ باند خامنه‌ای در جلسه علنی مجلس 27اردیبهشت ارتجاع گفت:
«… افرادی که در تأیید عجولانه برجام دست و پا می‌زدند و می‌گفتند از تأخیر برجام روزانه میلیونها دلار زیان به کشور وارد می‌شود، چرا امروز سکوت می‌کنند؟ کجاست آن رگ غیرت ملی؟ چرا هزینه‌های تأخیر پسابرجام را محاسبه نمی‌کنند؟ این‌جاست که بایستی اعتراف کرد برای برخی خطوط قرمز نظام بعد از خط بنفش قرار دارد…

آقای روحانی! هم مردم کاملاً حس کردند که برجام چیزی جز سراب نبوده و هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هم بدنهٴ دولت و حتی اعضای هیأت دولت نیز به این موضوع اذعان دارند… شما خوب می‌دانید برجام شما در گردابی گرفتار شده، اگر برگردید نمی‌دانید جواب مردم را چه دهید…» .

از سوی دیگر حرفهای تخت‌روانچی نه تنها آب به آسیاب دلواپسان و نابرجامیان ریخت، بلکه واکنش تحقیرآمیز آمریکا و مقامات وزارت‌خارجه آن کشور را هم در پی داشت. در این رابطه خبرگزاری فارس به‌نقل از «آلن ایر»، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت‌خارجه آمریکا، گفت: «این جواب من است؛ ایالات متحده (تا کنون) به همهٴ تعهدات خود ذیل برجام متعهد بوده و این رویه را تا زمانی که دولت ایران هم این‌گونه باشد، ادامه خواهد داد» .

معنی این حرف این است که این روش آمریکا ادامه خواهد یافت. اما به نظر می‌رسد که جان کلام را در این مناقشات، ظریف وزیر خارجه رژیم خطاب به نابرجامیان بیان کرد. آنجا که گفت: «مخالفان برجام، واقعیتها و شرایط کشور را به درستی نمی‌بینند» . یعنی دارد به دلواپسان می‌گوید؛ چشم باز کنید و ببینید که در لبهٴ پرتگاه سرنگونی قرار دارید و به اندازه همین شرایط توقع داشته باشید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4eb955f4-06cf-4564-b8dc-196ab8dc0281"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات