728 x 90

روابط ایران و کشورهای منطقه,روابط ایران عربستان,

زائران ایرانی خانهٴ خدا، تاوان‌ده سیاست صدور تروریسم رژیم

-

مناسک حج
مناسک حج
رژیم آخوندی از مدتها پیش طراحی کرده بود که امسال با بهانه‌های مختلف و به دلایل سیاسی و اقتصادی ـ از جمله ورشکستگی اقتصادی رژیم ـ مانع سفر زائران به مکه و انجام مناسک حج توسط آنها شود. به همین علت در هفته‌های اخیر دستگاه تبلیغاتی رژیم با شیوه همیشگی خود، یعنی با انتشار اخبار ضد و نقیض کوشید این موضوع را زمینه‌سازی کند و اذهان را آماده آن سازد. آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارتجاع گفت: «عربستان سعودی امسال علاقمند به اعزام زائرین ایرانی برای اجرای مناسک حج تمتع نمی‌باشد. هیچ‌گونه توافقی بین ایران و عربستان سعودی برای انجام استقرار زوار، بستن قرارداد با هتل، استقرار در محل منا، مدینه و جاهای دیگر صورت نگرفته و با توجه به این‌که تا الآن بایستی این توافقات انجام می‌گرفت به‌نظر می‌رسد که امسال (اعزام زائران) کلاً منتفی است» (تلویزیون رژیم 19اردیبهشت 95).

از سوی دیگر سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت رژیم گفت: «ما هنوز برای رایزنیها و پیگیری شروطمان وقت کافی داریم» (تلویزیون رژیم 19اردیبهشت 95)

در پی انتشار این اخبار ضد و نقیض، روز 23اردیبهشت، علی جنتی وزیر ارشاد دولت حسن روحانی در تلویزیون ظاهر شد تا به‌طور قطعی اعلام کند که امسال از ایران کسی برای حج اعزام نخواهد شد. او قبل از این اعلام به قم رفت و با مراجع حکومتی دیدار کرد تا از آنها برای تعطیل فریضة حج مجوز شرعی بگیرد. تلویزیون رژیم گفت: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید با توجه به کارشکنی‌های عربستان، برگزاری حج زائران ایرانی امسال بعید است. او در حاشیه دیدار با مراجع تقلید در قم گفت شاید بتوان 7-8روز دیگر صبر کرد اما بعد از آن دیگر امکان هماهنگی برای صدور ویزا و اقامت حجاج وجود ندارد و عملاً برگزاری حج منتفی است. خلاصهٴ سخنان مراجع سرسپرده در دیدار با وزیر هم این بود که چنان‌چه برنامه حج برگزار نشود رژیم شرعاً مسئولیتی ندارد (تلویزیون رژیم 19اردیبهشت 95).

رژیم در تبلیغات خود مدام تکرار می‌کند که عربستان در سفر زائران ایرانی برای حج مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی می‌کند، اما هیچ توضیحی در مورد این ادعا نمی‌دهد. اما عربستان در اشاره به بهانه‌جویی‌های رژیم، روی موارد روشن و مشخصی انگشت می‌گذارد. وزارت حج عربستان‌ در بیانیه‌یی که روز 25اردیبهشت منتشر شد، تأکید کرد: ما مانع ورود هیچ مسلمانی به سرزمینهای مقدس برای انجام مناسک حج نخواهیم شد.

این بیانیه روشن می‌سازد به‌رغم قطع روابط میان تهران و ریاض از 5ماه پیش، عربستان سعودی اعلام کرده است ویزای حجاج ایرانی را در نمایندگی رژیم در دبی و سایر کشورهای خلیج فارس خواهد داد، ولی هیأت رژیم اصرار کرد که ویزای حجاج را در ایران دریافت کند و با کشور سوم مخالفت کرد. ریاض همچنین گفت رژیم می‌تواند ویزاهای مورد نیاز خود را مانند سایر حجاج دنیا از طریق پست الکترونیک ارسال کند، اما رژیم این درخواست را هم رد کرد.

تلویزیون العربیه در این باره خبر داد: «عربستان سعودی ادعای رژیم ایران را که گفته است این کشور در شرکت حجاج ایرانی در مناسک حج امسال اختلال می‌کند، رد کرد. وزارت حج در بیانیه‌یی تأکید کرد رژیم ایران شدیداً اصرار داشته که ویزای حجاج ایرانی در داخل ایران داده شود؛ این در حالی است که سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد توسط عناصر اطلاعات رژیم مورد تهاجم قرار گرفت و به آتش کشیده شد و پس از آن به‌دلیل احترام نگذاشتن رژیم به میثاق‌های جهانی روابط میان دو کشور قطع شد» .

متعاقباً کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تلاشهای هدفمند ایران برای سیاسی کردن فریضة حج و سوءاستفاده از آن برای توهین به سعودی را محکوم کردند. تلویزیون العربیه 24اردیبهشت گزارش کرد: «دکتر عبداللطیف الزیّانی دبیرکل شورای همکاری تصریح کرد که کشورهای خلیج (فارس) , موضع رژیم ایران با هدف سیاسی کردن حج و مانع‌تراشی در مسیر توافق‌ نهایی به‌منظور سازماندهی حجاج ایرانی در ادای فریضة حج را محکوم می‌کنند. الزیانی افزود که شورای همکاری, از مسئولان ایرانی می‌خواهد تا درک کنند فریضة حج, عملی دینی و برای همه مسلمانان مقدس است؛ از این‌رو نباید آن را به مواضع و اختلافهای سیاسی میان کشورها ربط داد. او ادامه داد که شورای همکاری از طرفهای ذی‌ربط در ایران می‌خواهد تا با نهادهای رسمی پادشاهی عربی سعودی مسئول سازماندهی موسم حج, همکاری کنند تا زمینه برای ادای فریضه برای حجاج ایرانی در کمال اطمینان و امنیت در کنار دیگر برادرانشان از مسلمانان جهان, فراهم شود…» .

این اولین بار نیست که رژیم آخوندی، زائران ایرانی خانهٴ خدا را از حج محروم می‌کند. خمینی دجال هم در سال آخر حیات ننگین خودش و بعد از این‌که در سال 66 بلوای خونین مکه را به‌وجود آورد و حریم حرم خانه خدا را شکست و آن را به آتش کشید و ریختن خون بیش از 600نفر، از جمله بیش از 400 ایرانی به زمین ریخت؛ این اقدام جنایتکارانه، باعث شد که زائران ایرانی، به مدت 3سال، از حج محروم شدند. بعدها آخوند کروبی، زمانی که هنوز دارای مقام و مسند در رژیم بود به شرحی که در روزنامه حکومتی شرق (10خرداد 1384) به چاپ رسید طی یک سخنرانی در دانشگاه بوعلی همدان فاش کرد که نهادی در ایران با کاروان هماهنگی کرده بود و در ساکهای حاجیان مواد منفجره جایگزین کرده بودند که توسط مأموران عربستان کشف شد. کروبی در همان سخنرانی یک جمله به یاد ماندنی و پرمعنا هم به زبان آورد. او گفت: «دوران شعبده بازی برای همهٴ ما تمام شد، باید حرف بزنیم و پاسخ بگوییم…» .
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/90aeeef8-6460-4a3c-bfa8-381a0b03e8ec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات