728 x 90

روابط ایران و غرب,

مصاحبه با جواد دبیران عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت درباره لغو سفر معاون صدراعظم آلمان به تهران

-

مصاحبه با جواد دبیران عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت درباره لغو سفر معاون صدراعظم آلمان به تهران
مصاحبه با جواد دبیران عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت درباره لغو سفر معاون صدراعظم آلمان به تهران
درباره لغو سفر معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد دولت آلمان به ایران، سیمای آزادی مصاحبه‌یی با آقای جواد دبیران عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت انجام داده است:

جواد دبیران:‌

آقای زیگمار گابریل پست اصلیشون نائب صدراعظم آلمان یعنی دومین مقام کشور هست، به همین خاطر سطح مسافرتی که قرار بود صورت بگیرد، مسافرت در سطح بالای دولتی بود، لغو خود این سفر آن هم درست یک روز قبل از به‌اصطلاح انجام آن، به‌رغم تدارکی که برای این سفر از مدتها پیش دیده شده بود؛ خیلی سؤالات زیادی را ایجاد کرد؛ در آلمان. این مسافرت حداقل از یک ماه‌ونیم پیش رویش داره برنامه‌ریزی می‌شود و خیلی هم مورد توجه و با اعتراض در روزهای اخیر قرار داشت. علتی که اعلام شده خوب بیماری ایشان است ولی درباره علت واقعی لغو این سفر اختلاف نظر جدی وجود دارد و واضح، در دولت آلمان بر سر رابطه با رژیم. در اواخر ماه ژانویه وقتی، آخوند روحانی به ایتالیا و به فرانسه آمد بسیار مشتاق این بود که اولین دیدارش از آلمان باشد. کشوری که قدرتمندترین کشور اتحادیه اروپا است.

در ماه مارس یعنی یک ماه‌ونیم پیش، مجدداً تلاشی از طرف یک سری مقامات آلمانی زیر فشار لابیهای اقتصادی وجود داشت از جمله کنسرسیوم زیمنس که روحانی را توی آلمان بپذیرند. صدراعظم مجدداً مخالفت کرد و در آنجا اعلام شد که مابازاء این در واقع، در ماه می ‌همین مسافرت آقای گابریل به ایران خواهد بود.

در واقع رژیم دوتا ضربه خورده، یعنی در واقع وقتی رژیم خواستار این شده بود که مابازاء نیامدن روحانی، گابریل به ایران برود. این سفر هم الآن لغو شده. این یک ضربه دوبله برای رژیم بود.
موضوع دیگری که به‌عنوان یک دلیل عمده مطرح می‌شود حجم افشاگری هایی هستش که در رابطه با نقض حقوق‌بشر در ایران شده در این مدت اخیر و اعتراضاتی که در همین راستا به سفر آقای گابریل در آستانه این سفر شد. یک مجموعه فراخوانهایی بود برای لغو سفر. در این زمینه، افشاگریهای شورای ملی مقاومت و همین‌طور فعالیتهایی که توسط سازمانهای حقوق‌بشری و سازمانهای جامعه مدنی در آلمان صورت گرفت اینها خیلی چشمگیر بود.
از عفو بین‌الملل گرفته تا به‌خصوص خبرنگاران بدون مرز، این اعتراضات آن‌قدر دامنه‌اش بالا گرفت که تا درون حزب سوسیال دموکرات هم کشیده شد. یعنی طی همین هفته گذشته شاخه‌های مختلف جوانان حزب سوسیال دموکرات، علناً خواستار لغو سفر شدند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9dd740a7-cc5f-45c9-b078-6335c2ac600e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات