728 x 90

حوادث,اخبار اروپا,اخبار اوكراين,

سالگرد فاجعه چرنوبیل و نگرانی از رآکتورهای اتمی

-

سالگرد فاجعه چرنوبیل و نگرانی از رآکتورهای اتمی
سالگرد فاجعه چرنوبیل و نگرانی از رآکتورهای اتمی
درسی امین سالگرد فاجعه نیروگاه اتمی چرنوبیل هستیم. نگرانیها از وجود نیروگاههای مشابه در جهان بیشتر شده است:
در روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ میلادی وقوع انفجار در رآکتور شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل در شمال اوکراین – که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوری بود – باعث نشت مواد رادیو اکتیو و پخش آن در بخش وسیعی از مناطق اطراف آن شد.

بر اثر این اتفاق، که از آن به‌عنوان فاجعه‌بارترین حادثه در نیروگاههای هسته‌یی نیز یاد می‌شود، حدود ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان مناطق اطراف نیروگاه مجبور به ترک محل کار و سکوت خود شدند و آثار مخرب زیست محیطی آن هنوز هم پابرجاست.

آمار رسمی تلفات حادثه ششم اردیبهشت ماه ۱۳۶۵ چرنوبیل در کوتاه مدت ۳۱ نفر اعلام شد؛ اما با گذشت زمان هزاران نفر بر اثر بیماریهای ناشی از نشت رادیواکتیو، از جمله انواع سرطان، جان خود را از دست داده‌اند.

آمار دقیق کشته‌شده‌ها و میزان اثرات مخربی که این حادثه بر سلامتی ساکنان منطقه در این مدت گذاشته، نیازمند بررسیهای دقیق و گسترده است.

گزارش سازمان ملل‌متحد از مرگ دست کم ۴ هزار نفر در اثر این حادثه خبر می‌دهد اما گروه صلح سبز می‌گوید این تراژدی ۲۰۰ هزار مرگ در پی داشته است و مناطق وسیعی در اروپا به مواد رادیو اکتیو آلوده شده است.

حدود ۴۰ کشور مختلف تا کنون مبلغی نزدیک به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای اجرای پروژه ساخت سازه‌ای امن بر روی ساختمان رآکتور حادثه دیده چرنوبیل، به دولت اوکراین کمک کرده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf94e6bc-90f1-4e19-8907-3a420ab96241"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات