728 x 90

اخبار يمن,

وزیر خارجه یمن: جدیت شبه نظامیان حوثی در مذاکرات صلح یمن در کویت مشخص نیست

-

عبدالملک المخلافی وزیر خارجه یمن
عبدالملک المخلافی وزیر خارجه یمن
در کویت عبدالملک المخلافی وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر یمن گفت: هیأت دولت یمن برای انجام گفتگو با نمایندگان کودتا گران به کویت آمده است تا صلح به یمن باز گردد.
مخلافی اضافه کرد: تماسها هنوز ادامه دارد تا در این گفتگوها شرکت کنند ولی هنوز میزان جدیت شبه‌نظامیان برای شرکت در مذاکرات مشخص نیست.
او گفت: ما در کویت باقی می‌مانیم تا برای جلوگیری از خونریزی جلسه مذاکره با شبه‌نظامیان برگزار شود.

کویت میزبان گفتگو های صلح یمن

کویت از روز دوشنبه 30فروردین 95 میزبان مذاکرات صلح یمن است. این مذاکرات توسط سازمان ملل‌متحد هدایت می‌شود.
هیأت مذاکره‌کننده دولت قانونی یمن به کویت سفر کرده است. این هیأت بر اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت برای خلع‌سلاح کودتاگران حوثی و پایان اشغال شهرها توسط آنها تأکید دارد.
طی روزهای گذشته دیدارهایی در کویت میان کمیته‌های امنیتی طرفین صورت گرفت.
فرستاده سازمان ملل به یمن از طرفهای یمنی خواسته تا از خود انعطاف نشان دهند تا با حسن‌نیت به راه‌حل سیاسی مورد نظر دست یابند.

نقض قرارداد آتش‌بس توسط شبه‌نظامیان در یمن

پیش از شروع گفتگوهای صلح میان طرفهای یمنی در کویت، محاصره شهر تعز توسط شبه‌نظامیان حوثی و عوامل علی عبدالله صالح هم‌چنان ادامه دارد.
شبه‌نظامیان مناطق مسکونی این شهر را گلوله‌باران کردند. شاهدان محلی گفتند گلوله‌های شبه‌نظامیان به محله‌های شرقی و مرکزی شهر تعز اصابت کرده است
در سایر جبهه ها نیز درگیریهای پراکنده ای به‌ویژه در منطقه وازعیه در استان تعز و مناطقی در استان جوف که در کنترل نیروهای مقاومت مردمی و ارتش ملی این کشور قرار دارد گزارش شده است.
 
بیشتر بخوانید :

سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی یمن: رویکرد رژیم ایران در قبال یمن غیرقابل‌قبول است

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی شبه‌نظامیان حوثی در یمن گفت: تسلیحات سنگین می‌بایست در دست حکومت باشد و تأکید کرد که این موضوع در گفتگوهای ملی قید شده است.

وی که روز شنبه 28فروردین 95 با روزنامه الرای کویت مصاحبه می‌کرد گفت: رویکرد رژیم ایران با رویدادهای یمن برای هیچ‌کس قابل‌قبول نیست. رژیم ایران هیچ نقشی در تصمیم‌گیری حوثیها بر سر حاکمیت یمن ندارند.

محمد عبدالسلام افزود: حوثیها آلت دست هیچ‌کسی نیستند و اظهارات رژیم ایران که می‌گوید صنعا چهارمین پایتخت عربی وابسته به تهران است موفق نبوده است.

سخنگوی حوثیها هم‌چنین اشاره کرد توافقهایی که با عربستان سعودی انجام شده توافقهای خوبی بوده است.

تلاش دولت قانونی یمن برای موفقیت مذاکرات صلح در کویت

با سپری شدن دومین روز آتش‌بس در یمن جبهه‌های جنگ در شهرهای تعز، جوف و نهم شاهد نقض آن توسط شبه‌نظامیان حوثی بود.

این درحالی است که حکومت قانونی یمن دعوت به همکاری برای موفقیت مذاکرات صلح می‌کند. مذاکراتی که قرار است چند روز دیگر در کویت شروع شود.

وزیر خارجه یمن عبدالملک المخلافی نیز گفت: تیم مذاکره‌کننده یمنی آماده شرکت در دور آینده مذاکرات است تا بر سر بازگشت دولت قانونی به یمن و اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت گفتگو کند.

 

وزیر خارجه یمن: موفقیت مذاکرات صلح کویت زمینه اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ است

عبدالملک المخلافی وزیر خارجه یمن گفت: آتش‌بس میان حکومت یمن و شبه‌نظامیان حوثی تحت نظارت قرار دارد و اگر توافقهای امضا شده عملی شود بیانگر موفق شدن مذاکرات کویت و اجرایی شدن قطعنامه 2216 شورای امنیت است.

او روز دوشنبه 23فروردین در تماس تلفنی با تلویزیون الجزیره تأکید کرد تثبیت آتش‌بس، وارد شدن کمکهای انساندوستانه، آزادی زندانیان که در توافقنامه‌های امضا شده در ظهران جنوبی عربستان سعودی میان نمایندگان دولت قانونی یمن و حوثیها مورد تأکید قرار گرفت، بیانگر حسن‌نیت طرفین نزاع است و ممکن است مذاکرات به نتایجی برسد.

دهها مورد نقض آتش‌بس توسط شبه‌نظامیان حوثی در یمن

اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل در یمن از برقراری آتش‌بس و توقف اعمال خصمانه در یمن استقبال کرد و از طرفهای نزاع خواست تا به آتش‌بس التزام کامل داشته باشند. او اضافه کرد نیاز به‌کار بیشتری برای تضمین اجرای کامل آن وجود دارد. این در حالی است که ائتلاف عربی در استان مأرب یمن یک موشک بالستیکی را در آسمان این شهر منهدم کرد. موشک یاد شده بعد از برقراری آتش‌بس توسط شبه‌نظامیان حوثی و عوامل علی عبدالله صالح شلیک شده بود.

به گزارش منابع مطبوعاتی از شروع آتش‌بس موارد متعددی از نقض آن در استانهای شبوه، مأرب، البیضا، ضالع و حجه وجود داشته است. در استان تعز نیز بعد از آن‌که شبه‌نظامیان حوثی 25 بار آتش‌بس را نقض کردند، نیروهای مقاومت مواضع آنها را هدف قرار دادند.

منابع پزشکی گفتند بعد از شروع آتش‌بس در شهر تعز شبه‌نظامیان حوثی مناطق مسکونی را هدف قرار دادند که در نتیجه یک شهروند کشته و دست‌کم دو تن زخمی شده‌اند. وضعیت یکی از مجروحان وخیم گزارش شده است.

تأکید ائتلاف عربی بر حق پاسخگویی به نقض آتش‌بس در یمن

ژنرال احمد العسیری سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی و مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی گفت ائتلاف عربی تا پایان گفتگوهای صلح در کویت جریان آتش‌بس را زیر نظر خواهد داشت. ائتلاف آماده است تا به هر گونه نقضی که وجود داشته باشد پاسخ دهد.

او در مصاحبه‌یی تلفنی به تلویزیون الجزیره گفت امروز تمامی طرفهای نزاع در یمن به نقطه ای سرفصلی رسیده‌اند و می‌توانند به تفاهم برسند، ائتلاف نیز روند گفتگوهای صلح را دنبال می‌کند ولی این بدان معنی نیست که ائتلاف حق پاسخگویی به نقض آتش‌بس را نداشته باشد.
 

شروع آتش‌بس در یمن از نیمه‌شب یکشنبه ۲۲ فرودین جاری

فرماندهی ائتلاف عربی 22فروردین 95 اعلام کرد به آتش‌بس یمن که از نیمه‌شب یکشنبه تا ساعت 12روز بعد از مذاکرات در کویت ادامه خواهد داشت پایبند خواهد بود.
فرماندهی ائتلاف عربی در بیانیه‌یی اضافه کرد در صورت تمدید آتش‌بس دولت قانونی یمن به آنها اطلاع خواهد داد.
ائتلاف عربی هم‌چنین اعلام کرد در صورت هر گونه نقض آتش‌بس حق خود می‌داند که پاسخ دهد.
ائتلاف عربی افزود: به‌منظور موفقیت مذاکرات کویت تحت نظارت سازمان ملل به حمایت از مردم یمن و دولت قانونی آنها ادامه خواهد داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/832ea1af-8cc4-4ec1-8214-87de3823fb12"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات