728 x 90

حوادث,اخبار افغانستان,اخبار آسیای شرقی,

زمین‌لرزه ۶ و ۶دهم ریشتری در مرز پاکستان و افغانستان

-

زمین‌لرزه 6 و 6دهم ریشتری در مرز پاکستان و افغانستان
زمین‌لرزه 6 و 6دهم ریشتری در مرز پاکستان و افغانستان
زمین‌لرزه‌ای به قدرت 6 و 6دهم درجه در مقیاس ریشتر روز یک‌شنبه ۲۲ فروردین منطقه‌یی در مرز پاکستان و افغانستان را لرزاند. لرزه‌های آن در مناطق زیادی از پاکستان، افغانستان و هند احساس شده‌است. این زمین‌لرزه تا کنون یک کشته و 30مجروح بر جای گذاشته است. برخی قدرت این زمین‌لرزه را تا 7 و 1دهم درجه در مقیاس ریشتر نیز اعلام کرده‌اند.

محل وقوع این زمین‌لرزه در منطقه کوهستانی چیترال در شمال غرب پاکستان و نزدیک به مرز با افغانستان گزارش شده و عمق وقوع این زمین‌لرزه نیز ۲۱۰ متر اندازه‌گیری شده‌است.

گزارش می‌شود که لرزش ساختمانها باعث شده‌است که اهالی کابل و اسلام‌آباد و حتی لاهور که ۶۳۰ کیلومتر با کانون این زلزله فاصله دارد به خیابانها بریزند.

به گفته شاهدان عینی، در دهلی نو، پایتخت هند، لرزش ساختمانهای بلند باعث شده‌است که کارگران این ساختمانها را ترک کرده و به خیابانها بریزند. خطوط مترو دهلی‌نو نیز به‌طور موقت از کار افتاد.

رشته‌کوه‌های هندوکش و به‌ویژه در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان از مناطق زلزله‌خیز جهان است.

روز چهارم آبان‌ماه سال گذشته (۲۶ اکتبر ۲۰۱۵) زمین‌لرزه‌یی به بزرگی ۷٫۵ ریشتر همین مناطق مرزی را لزراند که بر اثر آن بیش از ۳۰۰ نفر کشته و هزاران خانه ویران شدند.

در حدود یک دهه پیش از این، زمین‌لرزه‌یی به بزرگی ۷٫۶ ریشتر بخش دیگری از شمال پاکستان را لرزاند که در آن زلزله در حدود ۷۵ هزار نفر کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

زمین‌لرزه پرقدرت ۶ و ۲دهم ریشتری در افغانستان

در تاریخ 5بهمن ماه 1394، زمین‌لرزه‌یی به قدرت 6 و 2دهم درجه در مقیاس ریشتر در ساعتهای پایانی روز جمعه شمال شرقی افغانستان را به لرزه درآورد. این زمین‌لرزه در کابل پایتخت افغانستان و همچنین در شمال پاکستان، تاجیکستان و هندوستان نیز محسوس بوده است.

مردم کابل به خبرگزاری آلمان گفتند: به مدت شصت ثانیه این زمین‌لرزه را حس کردند. بنا بر اعلام مرکز زلزله نگاری آمریکا مرکز این زمین‌لرزه در اعماق 203کیلومتری زمین در میان کوهستانهای هندوکش بوده است.

هنوز آمار دقیقی از تلفات و خسارات این زمین‌لرزه منتشر نشده است. دو ماه پیش نیز زمین‌لرزه‌یی به قدرت 7 و 7دهم درجه در مقیاس ریشتر همین بخش از افغانستان را لرزانده بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97e75a05-8cfe-4318-8a49-9c534a8bf4dc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات