728 x 90

بحران اقتصادى ايران,فقر و بيكارى,محیط زیست,

فاجعه بهداشت در سیستان و بلوچستان

-

 -
-
خبرگزاری حکومتی مهر با عنوان ”درد سلامت، رنج بهداشت در سیستان“، به گوشه‌یی از محرومیت هموطنانمان در سیستان و بلوچستان اعتراف کرد.

این منبع با درج تصاویری از وضعیت فاجعه‌بار بهداشت در این استان از جمله نوشت: ”هوای سیستان غبار آلود است مردم با فاضلاب خانه‌هایشان یک جا زندگی می‌کنند برخی از آنها در معدوم کردن زباله‌ها مستاصل اند. بیمار می‌شوند و دردشان را با داروی دست فروشان درمان می‌کنند“.

در این استانها، تخلیه آب فاضلاب منازل در معابر روستایی، ایجاد آلودگی شدید زیست محیطی و ایجاد انواع بیماریهای عفونی برای اهالی روستا ایجاد می‌کند.

 
تخلیه فاضلاب شهری در کانالهای آب مزارع کشاورزی روستاهای اطراف به‌علت خشکسالی و کمبود آب مناسب برای زمینهای کشاورزی، اهالی منطقه سیستان و بلوچستان را مجبور کرده با شکستن لوله‌های فاضلاب شهری آب آلوده را وارد زمینهای کشاورزی کنند. این امر باعث آلودگی شدید محصولات و مردم شده است.

انباشت بسیار زیاد زباله و آلودگی شدید زیست محیطی در حومه شهر و ورود دام به منطقه انباشت زباله شهری و آلودگی دام و شیوع بیماریهای عفونی دام و انسان به‌دلیل همزیستی آنها در یک سرپناه وجود دارد.
حجم انبوهی از زباله جمع‌آوری نشده در روستاهای اطراف سیستان و بلوچستان و عدم توانایی برای از بین بردن زباله‌ها، شیوع بیمارهای عفونی در بین مردم منطقه را در پی داشته است.

بیماریهای عفونی به‌دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی در محیط زندگی و بیماری کودکان و عدم مراجعه به پزشک معالج به‌دلیل فقر مالی و کمبود پزشک و دارو و یا در دسترس نبودن آنها شیوع یافته است.

 
بیماریهای تنفسی و آسم در بین مردم محروم سیستان و بلوچستان به‌علت عدم رعایت بهداشت عمومی و بادهای ۱۲۰ روزه گسترش یافته است.

تهیه و فروش بسیار آلوده مواد غذایی و تهیه و توزیع گوشت گرم به شیوه سنتی و غیربهداشتی و عدم نظارت مراکز بهداشتی در شهر و روستاهای سیستان و بلوچستان، یکی از علل بیماریها است.

کشتار روز به شیوه سنتی و غیربهداشتی و انتقال گوشت به مراکز توزیع و فروش در مرکز شهر و هم‌چنین باقی مانده کشتار روز در مرکز شهر یکی دیگر از علل گسترش بیماریهاست.

در اثر سیاستهای ضد‌مردمی و غارتگرانه رژیم اکثریت مردم ایران زیرخط فقر هستند، اما مردم در مناطق محرومی مثل استان سیستان و بلوچستان به‌طور مضاعف تحت فشار اقتصادی قرار دارند و بیش از مردم مناطق دیگر کشور با فقر و محرومیت و نبود بهداشت مواجه‌اند. حمیدرضا پشنگ عضو مجلس ارتجاع از خاش روز 2تیر 94 اعتراف کرد اقدامات توسعه نیافتگی در سیستان و بلوچستان نه تنها پابرجا است بلکه اثرات آن در زندگی مردم منطقه مردم را به روز سیاه انداخته است و وجود 70 درصد مردم این استان زیر فقر مطلق از اثرات توسعه نیافتگی این منطقه است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ddb06017-f293-4159-9ffb-63bb6d0518cf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات