728 x 90

چهارشنبه سوري,

گزارشی از پشت صحنه اقدامات رژیم برای مهار چهارشنبه سوری

-

 چهارشنبه سوری در تهران
چهارشنبه سوری در تهران
گزارش یک مطلع از اقدامات رژیم برای مهار حرکات مردمی در تهران در روز چهارشنبه سوری:
از ابتدای صبح سه‌شنبه، مأموران نیروی انتظامی در تهران در نقاط مختلف تهران مستقر شدند و گشتی‌های متعددی در سطح شهر، به‌دنبال دستگیری فروشنده‌های لوازم آتش‌بازی چهارشنبه‌سوری بودند.
در محدوده‌های میدان تجریش، مولوی، منیریه، شوش، چهار راه گلوبندک، بازار مروی، داخل بازار تهران، میدان انقلاب، درگیریها و تعقیب و گریزهایی انجام شده بود که در چند نقطه علی الخصوص، میدان مولوی که مقر اصلی فروشنده‌های مواد محترقه بود، دستگیری هایی انجام شد.
اما جوانان و مردم که امسال دسترسی کمتری به این لوازم آتش‌بازی داشتند و محدودیتهای شدید در نقاط اصلی منجر به نبود وسایل کافی در دسترس مردم شده بود و از سوی حوزه‌های علمیه نیز ممنوع اعلام شده بود، در ساعتهای اولیه شب کاری نکردند تا به‌اندازه کافی مهمات برای شب داشته باشند و به همین دلیل، میزان سر و صدای ترقه‌های چهارشنبه‌سوری در روز و حتی بعدازظهر سه‌شنبه نیز کم بود که باعث خوشحالی بسیج و نیروهای حزب‌الله و پلیس شده بود.
اما از حدود ساعت 19روز سه‌شنبه به وقت تهران، جشنها، درگیریها، اقدامات چریکی جوانان در مقابل حملات نیروی یگان انتظامی شروع شد که فضای شهر تهران را به یکباره تغییر داد و تبدیل به فضای جنگی کرد.
در بسیاری از مناطق به مأموران اعلام شده بود با مردم درگیر نشوند و با جوانان نیز به جنگ و جدل نپردازند تا موضوع گسترده نشود. ولی مردم معتقدند که این گفته‌های پلیس به‌دلیل اتفاقات سال پیش بود که بیش از 5 مأمور در این درگیریها جان باختند و همه به‌خاطر حملاتی بود که به جوانان کرده بودند.
اصل این بمبها و نارنجک ها و تبدیل شدن جشن به میدان جنگ، همه و همه به‌خاطر سیاستهای اشتباه و زننده نظام است یک نفر می‌گفت: "زمانی نه چندان دور یعنی تا همین 7 - 8سال پیش، مردم در کوچه میز و روی آن گل و شیرینی می‌گذاشتند و موسیقی پخش می‌کردند و می‌رقصیدند و جشن می‌گرفتند و نهایتاً یک آتشی هم روشن می‌کردند، اما جمهوری اسلامی که می‌خواهد همه چیز را زیر کنترل داشته باشد و دوست دارد نشان دهد که روی همه چیز تسلط دارد، به این جشن ها حمله کرد و بسیاری از جوانان را شلاق زد و پرونده تشکیل داد و جرم منکراتی برای آنها درست کرد، حالا دیگر نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد و به جایی رسیده که علناً از آنها خواهش می‌کند که به خانه‌هایتان بروید و توان مقابله با آنها را ندارد" ...
از حدود ساعت 21 جنگهای دیگری در نقاط مختلف و حساس تهران آغاز شد، در مناطقی هم‌چون، چهارراه سبلان، نارمک، هفت حوض، تهرانپارس، افسریه، پیروزی، تجریش و شوش، اقداماتی از سوی جوانان صورت گرفته که ترس و دلهره را در دل پلیس تهران ایجاد کرده که مبادا ادامه این جنگها، به کشته شدن نیروها بیانجامد...
در بسیاری از این مناطق، علی الخصوص، محدوده‌های نارمک، سبلان (نظام آباد)، افسریه، نیروی انتظامی حتی جرأت حضور در محدوده را نیز نکرده و در پی طولانی شدن حضور مردم و جوانان در خیابان، حدود ساعت 23 شب به بعد، در این مناطق حاضر شدند و فقط درخواست کردند تا محدوده را ترک کنند، اما به این موضوع توجهی نشده.
از محدوده افسریه خبر رسید که درگیریهای پیاپی جوانان با مأموران منجر به اقدامات چریکی جوانان و حمله به کانکس پلیس در این محدوده شده که منجر به زخمی شدن 2 مأمور شده.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10b80b3b-7180-4430-a6f8-b48376970626"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات