728 x 90

-

وقاحت مافوق تصور جواد لاریجانی در دفاع از اعدامها

-

جواد لاریجانی
جواد لاریجانی
جواد لاریجانی رأس سوم لاریجانیها، رسماً رئیس ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه است؛ از آنجا که قرار است در نظام «مقدس جمهوری اسلامی» اسامی و عناوین ضد و معکوس معانی حقیقی آنها باشد؛ سمت واقعی جواد لاریجانی هم تئوریسین اعدام و شکنجه و سنگسار در این نظام ضدبشری و ضدانسانی است. او که اخیراً در راستای انجام وظیفه‌اش به ژنو سفر کرده و در مقر اروپایی ملل‌متحد و شورای حقوق‌بشر آن حضور یافته در چند فقره مصاحبه با رسانه‌های خارجی هم حضور یافته و طبق وظیفه به دفاع از اعدامهای جنایتکارانه برآمده است؛ قسمتی از مصاحبه او با شبکهٴ تلویزیونی یورو نیوز که ذیلا می‌آید، به‌روشنی گویای ماهیت ضدانسانی و ضدبشری رژیم ولایت‌فقیه است:
مجری: «در گفتگویی که امروز در ژنو با دکتر محمد جواد لاریجانی رئیس عالی شورای حقوق‌بشر ایران انجام می‌دهم این حس به‌من دست می‌دهد که قبلاً هم این‌جا بوده‌ام؛ دو سال پیش با او درباره نقض گسترده حقوق‌بشر از سوی دولت و قوه قضاییه ایران صحبت کردم. او قول داد که اوضاع عوض شود اما آخرین گزارشهای سازمان ملل و سازمان عفو بین‌الملل پر است از موارد نقض حقوق‌بشر در ایران. تعداد اعدامها در ایران طی دو سال گذشته به‌میزان بی‌سابقه‌یی رسیده است.

آقای دکتر لاریجانی در سال گذشته 900 مورد اعدام در ایران انجام شده، که تعدادی از آنها اعدام نوجوانانی بوده که هنگام ارتکاب جرم کودک بوده‌اند».

محمد جواد لاریجانی: «اعدامها در ایران طبق ضوابط قانونی صورت می‌گیرد، نکته این است که 90% اعدامها به‌خاطر جرم مرتبط با مواد مخدر است».

مجری: «در حال حاضر به گفته سازمان عفو بین‌الملل 160 نوجوان محکوم به اعدام شده‌اند، بعضی از آنها 7سال است که حکمشان صادر شده، به نظر شما جوانی که محکوم به اعدام است، چطور بزرگ می‌شود و رشد می‌کند».

لاریجانی: «اول این‌که بین کودکان و نوجوان فرقی مهم است».

مجری: «طبق پیمان بین‌المللی حقوق‌بشر جوان 17ساله هنوز به سن قانونی نرسیده».

لاریجانی: «نوجوان می‌تواند چند ماه بیشتر با سن قانونی فاصله نداشته باشد، کسی که سنش کمتر از 18سال باشد خود به خود به اعدام محکوم نخواهد شد مگر این‌که قاضی تشخیص دهد به‌اندازه‌ای که لازم بوده، توانایی داشته که بفهمد مسئول اعمالش هست».

مجری: «چطور قاضی می‌تواند حکم کند نوجوان 3سال پیش یا 2سال پیش از این شرایطی داشته که به بلوغ عقلی رسیده بوده است؟»

لاریجانی: «اعلام حکم شاید بعد از 3سال نباشد، چون وقتی جرم واقع می‌شود، فرایند قضایی بلافاصله شروع می‌شود، در بعضی موارد، در واقع در بیشتر موارد به روانشناس و روانپزشک مراجعه می‌شود که صحت فیزیکی و عقلی شخص را مشخص کند».

مجری: «بگذارید پرونده سامان نسیم را مطرح کنم که در 17سالگی دستگیر شد و سال پیش در 18سالگی اعدام شد، جرمش محاربه با خدا بود، سؤال من این است که آیا خدا نمی‌تواند در برابر یک بچه از خودش دفاع کند؟»

لاریجانی: «این فقط عنوان است، این عنوان به این معنی است که تعدادی جرم رخ داده است که می‌تواند محکومیت اعدام در پی داشته باشد، نسیم متأسفانه در حین انجام فعالیت تروریستی بازداشت شده بود».

مجری: «آقای دکتر لاریجانی در کمال انصاف می‌توانید بگوید وقتی که 16 یا 18ساله بودید اشتباهی نکرده‌اید که وقتی امروز به یاد می‌آورید تأسف بخورید».

لاریجانی: «وقتی اشتباه می‌کنم می‌گویم خدایا کاش این کار را نکرده بودم، سیستم تنبیه در ایران بر اساس انتقام نیست، بر اساس تربیت است».

مجری: «برای همین است که نوجوان اعدام می‌شود؟!»
لاریجانی: «برای آنها معافیتهای فراوانی در نظر گرفته می‌شود اما اعمال تروریستی استثناست».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ccd5219-b1c2-4f15-b2a7-f1f82308d471"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات