728 x 90

روابط ایران عربستان,

چه موقع یک نفر پرت‌وپلا می‌بافد؟

-

آتش زدن سفارت عربستان سعودی در تهران
آتش زدن سفارت عربستان سعودی در تهران
از چند حالت خارج نیست، یا وقتی که سرمست قدرت است مثل خمینی، که خودش هم گفت «یک روز ممکن است یک حرفی بزنم فردا یک حرف دیگر!» (و اتفاقاً این حرف را در چنین روزهایی در سال 58 گفت، وقتی که بر خلاف قولی که داده بود که هیچ‌کس را از نامزدی انتخابات حذف نکند، نام مسعود رجوی را حذف کرد. و ماهیت خودش را نشان داد و مفتضح شد).

علت دوم پرت‌وپلا گفتن وقتی است که فرد ضربه‌ای خورده و گیج است، یا وقتی بیمار است و هذیان می‌گوید. هر دم چیزی خلاف آنچه گفته بود می‌گوید.

حالت سوم وقتی است که فرد زهر خورده! مثل خامنه‌ای و نظامش، که حالا دستجمعی پرت‌وپلا می‌گویند. آن روز خمینی از سر ”بدمستی“ ضدونقیض می‌گفت، حالا اینها از سر ”بدبختی“.

نگاهی به سیرتحول ادعاهایی که برای حمله به سفارت عربستان کردند نشان این بدبختی و بن‌بست زهرخوردگی است. فقط به نمونه‌هایی از انبوه گفته‌هایی که هر روز گفتند بکنید. از هارت و پورت تا معذرت خواهی، تا دستگیری افراد مرتکب، تا ادعای این‌که توطئه‌ی خود عربستان بوده، و تا انداختن آن به گردن همدیگر در جنگ جناحهایشان.

چند نمونه از چیزهایی که روز به روز گفته‌اند:

روز اول:
وطن امروز13دیماه: «انتقام سخت»
«مدیر حوزه‌های علمیه همچنین از برگزاری تجمع عظیم روحانیان، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در مسجد اعظم قم خبر داد و گفت: این تجمع یکشنبه 13 دی‌ماه از ساعت 10 صبح با حضور علما و فضلای حوزه در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود. ... طلاب تجمع‌کننده همچنین خواستار واکنش سریع و فوری سازمانهای بین‌المللی مدعی حقوق‌بشر در قبال این جنایت ظالمانه سعودیها شدند. اما تجمع بزرگ دانشجویان و مردم تهران در اعتراض به این جنایت آل‌سعود امروز بعدازظهر در مقابل سفارت سعودی در تهران برگزار می‌شود. بسیج دانشجویی8 دانشگاه تهران طی بیانیه‌یی از عموم مردم تهران خواست در این تجمع بزرگ شرکت کنند».

روز دوم:
اطلاعات14 دیماه: سخنگوی قوه قضاییه: «هیچ‌کس حق توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی را ندارد- حمله به سفارت عربستان خلاف قانون بوده است!»

خراسان14 دیماه: «در ارتباط با حوادث سفارت و کنسولگری عربستان؛ 50نفر در تهران و 27نفر در مشهد بازداشت شدند!»

جهان صنعت14 دیماه: ... به گزارش «ایسنا»، ... : «بسیج دانشجویی ضمن عدم ‌تأیید و همراهی با وقایع شب گذشته، آن را کاملاً مشکوک دانسته و بر رعایت قوانین مربوطه تأکید می‌کند؛ براین ‌اساس، اولاً نیروی انتظامی و وزارت کشور باید نسبت به قصور یا تقصیرهای احتمالی در حفاظت از حریم قانونی سفارتها و نهادهای دیپلوماتیک در کشور پاسخ‌گو باشند؛ و ثانیا»....

گزارش صحنه‌های این بسیج چماقداران هم که روز بعد توسط جهان صنعت داده شد، نشان می‌دهد که کاملاً صحنه‌ها، صحنه‌های بسیج کردن بود:
جهان صنعت14 دیماه: «تجمع‌کنندگان به این صحبتها توجهی نکردند و هم‌چنان مشغول شعاردادن بودند؛ «سفارت وهابی تعطیل باید گردد»، «نه سازش و نه تسلیم، نبرد با آمریکا» و «حیدر حیدر». پلاکاردهایی هم با تصویر «شیخ نمر» که روی آنها نوشته شده بود: «انتقام سخت خدا در راه است» در دست تجمع‌کنندگان بود؛ پلاکاردهایی با سایز کوچک‌تر از آنچه سازمان بسیج مستضعفین شهرداری تهران در معابر شهر نصب کرده است. در این بین، تابلوی خیابان بوستان توسط دو نفر پایین کشیده.»....

روز سوم:
15دی94 پاسدار محسن کاظمی سرکرده سپاه ضدمحمد تهران در مورد تهاجم لباس شخصیهای خامنه‌ای به سفارت عربستان در تهران گفت: «آتش کشیدن سفارت عربستان در تهران کاری کاملاً سازماندهی شده بوده و قطعاً این کار توسط نیروهای مؤمن و حزب‌اللهی صورت نگرفته است»

جهانگیری معاون اول روحانی گفت: «نمی‌شود که در کشور یکی بگوید دنبال تعامل با دنیا هستیم و یکی برود سفارت بگیرد» (مردم‌سالاری 15دی94).

سایت حکومتی عصر ایران اعتراف کرد: «خبرنگاران عصر ایران که برای تهیه گزارش به محل سفارتخانه رفته بودند، گزارش کرده‌اند که در اطراف محل، خودروهای شخصی متعددی با پلاک‌های قم و کرج را دیده‌اند که مهاجمان را به آنجا رسانده بودند».

روز چهارم:
روزنامه مردم‌سالاری (16دی 94) : «تخریب‌چیهای داخلی چه خودسر باشند و چه از رئوس پیدا و پنهان خود دستور بگیرند، مطمئناً مترصد این بوده و هستند تا از هر بهانه‌یی کوچک خنجر تیزی بسازند تا در پشت دولت فرو کنند. اینان قطعاً می‌دانستند که با به آتش کشیدن سفارت یک کشور، آن چه ظریف و گروهش در طی این سالها رشته‌اند را پنبه می‌کنند. عربهای وهابی توپ را به همراهان افراطی خود در داخل پاس دادند و آنها نیز با گل به خودی در دقیقه یک جواب این محبت را دادند».

وطن امروز ـ 16دی 94: «حرکت پیشرو مردم توانست حساب ذخیره قدرت نرم جمهوری اسلامی را که با عقب‌نشینی‌های مکرر دیپلوماتیک، تضعیف شده بود با دوپینگی ویژه سرشار کند. حال تصور کنید اگر به چنین نمایه قدرتمندی، ابزارهای پیشرفته «دیپلماسی انقلابی» نیز اضافه شود، برش نظام تا چه اندازه در فضای بین‌المللی بیشتر می‌شود»

خبرگزاری تسنیم متعلق به نیروی تروریستی قدس (16دی 94) : «زمانی که اجازه ملاقات وزیر خارجه و رئیس‌جمهور ایران با وزیر خارجه و پادشاه عربستان داده نشد، وزیر خارجه ایران پای میز امیر کویت زانو زد تا واسطه شود… این ننگ، بی‌غیرتی و ترویج بی‌لیاقتی است که برای هر مسلمانی غیرقابل تحمل است. از ابتدا مشخص بود که این برجام بی‌فرجام نمی‌تواند به نفع ملت باشد. امروز بیشترین توطئه‌ها صورت می‌گیرد و رهبری به‌شدت ایستاده و تنهاست».

روز پنجم:
17 دیماه: روزنامه‌های باند خامنه‌ای که روز قبل اشغال سفارت را عمل جوانان انقلابی توصیف کرده و آن را باعث «دوپینگی ویژه» که «قدرت نرم نظام» را سرشار کرده دانسته بودند امروز نقش سازمانیافتگی حمله به سفارت را بی‌رنگ کرده و عربستان را عامل اشغال سفارت خودش معرفی کرده و برای این کشور خط‌ و نشان می‌کشند:

سیاست روز: «شواهد مشکوک بودن و سازماندهی شده حمله به سفارت آن‌قدر آشکار است که با اندکی بررسی و تحقیق می‌توان به این نتیجه رسید که مسئولان سعودی در این زمینه نقش داشته‌اند... اما پس از این با آل‌سعود چه باید کرد؟ نیازمند آن است که تودهنی محکمی را نوش جان کند».

رسالت: «مدارا و مماشات مسلمانان در برابر جنایات حکام سرکشی مانند؛ آل‌سعود نمی‌تواند، در جهت منافع جهان اسلام و حتی مردم فقرزده و محروم عربستان باشد... . تحریک نامحسوس معترضان ایرانی برای حمله به سفارت عربستان در تهران و ایجاد آتش‌سوزی عمدی برای مظلوم‌نمایی و پیش‌دستی در قطع رابطه با ایران به اتهام مشارکت دولت در این تعرض خودجوش».

کارون17 دیماه: فرمانده نیروی انتظامی: «معترضان سفارت عربستان خود را دوستدار نظام معرفی نکنند».

روز ششم:
تهران-18دی94- آخوند امامی کاشانی در نمایش جمعه تهران:‌ « هجوم به سفارت عربستان در ایران در تهران و همچنین کنسولگری مشهد مقدس این محکوم است، در کلماتی که رهبر .. داشتند در حمله به سفارت انگلیس فرمودند این حمله هم جرم است و هم خیانت است. گفتند این هم جرم است هم خیانت است. مطلب هم معلوم است که این حمله به سفارت عربستان در ایران نفوذیها بودند. گیرم از آدمهای نادان هم استفاده کردند»...

18 دیماه: پاسدار جوانی: «... دولت و همه ارگانها و مجموعه‌ها در داخل کشور، این حرکت را اقدامی مشکوک تلقی کرده‌اند و تلاشها برای شناسایی عاملان این حادثه ادامه دارد»،

روز هفتم: مشابه این ادعاها و این دعواها ادامه داشته.

روز هشتم:
علی لاریجانی 20 دیماه: «علی لاریجانی: حمله عده‌یی به سفارت عربستان کار اشتباهی بود و باید وزارت کشور با کسانی که از نظر ایجاد امنیت در آنجا قصور یا تقصیری داشتند برخورد کن».

جوان 20 دیماه: «حمله به سفارت سعودی کار کیست؟»
«... این کار صرفاً یک تصادف و هیجان نبوده و برخوردار از سازماندهی است و سازمان دهندگان آن در صحنه حاضر بوده‌اند و برخی چهره‌های رادیکال را نیز در وسط ماجرا به میدان کشیده‌اند تا امر دستگیری اتفاق افتد. طراحان قطعاً اهداف مشخصی را دنبال می‌کردند اما آنچه مسلم است این‌که اقدام مذکور از جهت هدف‌گذاری بسیار شبیه ماجرای قتل‌های زنجیره‌یی است. در قتل‌های زنجیره‌یی اهداف دوگانه تعقیب می‌شد. از یک طرف درصدد بی‌اعتبارسازی دستگاه امنیتی کشور بودند که در کنار آن شورای نگهبان، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سپاه را نیز در پازل نهایی مدنظر داشتند... . در ماجرای سفارت عربستان، هجمه به سپاه و بسیج همزمان با تصویب و آماده کردن چند طرح تصویبی علیه سپاه در کنگره آمریکا مورد نظر بوده است...

بنابراین انتظار می‌رود قوه قضاییه فراتر از عوامل میدانی که شاید برای «دلمون خنک شد» به این کار اقدام کردند به طراحان نیز توجه کنند حتی اگر این طراحان از مهم‌ترین سازمانهای دولتی یا حاکمیتی باشند».

روز نهم:
شرق21 دیماه: «بیش از 10سال حبس در انتظار مهاجمان حمله به سفارت»

آرمان 21 دیماه: «با وجود اشتباه و اقدام نابخردانه و نسنجیده تندروها - در حمله به سفارت عربستان- در تهران، عربستان گمان می‌کرد از این‌ رویداد می‌تواند به‌عنوان بهترین ابزار جهت تحت‌الشعاع قرار دادن همه ناکامی‌های گذشته خود بهره ببرد»...

شرق 21 دیماه: «درکی از هزینه‌های حمله به سفارت نداشتیم... «به نظر من نازیباترین و نادرست‌ترین اقدامی که می‌شد در این موقعیت صورت بگیرد، همین دو اقدام، یعنی حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد بود. این دو اقدام، همه ماجراجویی‌های عربستان در منطقه را به حاشیه برد و باور من این است کسانی که این کار را کرده‌اند، به کشور و ملت خیانت کرده‌اند و دستگاه قضایی باید به‌صورت جدی به این ماجرا رسیدگی کند».

می‌بینید که اگر قبلاً یک دیوانه سنگی در چاه می‌انداخت که چهل عاقل نمی‌توانستند در بیاورند، حالا خود خامنه‌ای سنگی را در چاه انداخته و دیوانگان نظامش هر یک در مورد برون آوردن آن چیزی می‌گویند. بله! خامنه‌ای با حمله به سفارت در آستانه انتخابات، می‌خواست با یک تیر چند نشان بزند و با این «فتح‌الفتوح» هم روحیه نیروهای خودش را ترمیم کند، هم سرمایه‌گذاریهای باند رفسنجانی روحانی برای تعامل را به باد دهد و هم در پناه آن، کاندیداهای رقیب را قلع و قمع کند. اما حالا، این تیر کمانه کرده و همه نقشه‌هایش به هم خورده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d71456f8-6199-472d-939d-f06fea095292"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات