728 x 90

-

بن‌بست خامنه‌ای در حذف یا تأیید حسن خمینی و رفسنجانی

-

حسن خمینی و رفسنجانی
حسن خمینی و رفسنجانی
این روزها هرچه به انتخابات در نظام آخوندی نزدیک می‌شویم جنگ گرگها در رأس رژیم، بر سر تأیید صلاحیتها تشدید می‌شود. هر کدام از باندها سعی می‌کنند در تنور این جنگ در جهت منافع باندی خود بدمند. یکی از مواردی که موضوع جنگ شدید باندها شده است رد یا تأیید صلاحیت رفسنجانی و نوه خمینی یعنی حسن خمینی برای شرکت در نمایش انتخابات خبرگان است.

باند خامنه‌ای از حربه گرفتن امتحان از کاندیداهای خبرگان استفاده کرد تا بتواند با رفوزه کردن کاندیداهای باند رقیب، صلاحیت آنها را برای شرکت در نمایش انتخابات خبرگان رد کرده و آنها را به‌طور گسترده قلع و قمع کند. حسن خمینی در این امتحان شرکت نکرد. اما غیبت او نه تنها دست باند خامنه‌ای را برای حذف او باز نکرد بلکه برعکس آتش جنگ دو باند را شدیدتر و حذف حسن خمینی برای باند رقیب را مشکل‌تر ساخت. قاعدتاً باید اعلام می‌شد که هر کس در امتحان شرکت نکرده است صلاحیت حضور در انتخابات خبرگان را ندارد از این‌رو حسن خمینی رد صلاحیت شده است. این خیزی بود که جناح خامنه‌ای در ابتدا برداشته بود. اما هم موقعیت ضعیف خامنه‌ای و هم شقه در باند او که دامنه‌اش تا شورای نگهبان هم کشیده شده است مانع این کار شد.

روزنامه حکومتی آرمان 19 دی از قول آخوند مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان ارتجاع نوشت: «کسی هم که ما با او آشنایی نداریم اما در حوزه تدریس می‌کند، نوارهای جلسات درس او نیز موجود است، خوب هم درس می‌دهد، ملاست و در مسائل سیاسی هم اظهارنظر کرده و مواضعش روشن است؛ این فرد هم نیازی به امتحان اجتهاد ندارد. بنابراین وقتی فقهای شورای نگهبان تشخیص بدهند که یک فرد اعلمیت و همه شرایط را دارد یعنی یک ارتباط علمی با او داشته باشند و برایشان اجتهاد و صلاحیت فرد ثابت شود، دیگر نیازی به آزمون اجتهاد نیست».. آخوند مؤمن همچنین گفته بود اگر مرجعی اجتهاد کاندیدایی را تأیید کند دیگر نیاز به امتحان گرفتن از این کاندیدا نیست. این اظهارات به‌روشنی اشاره به حسن خمینی داشت و خبر از عقب‌نشینی شورای نگهبان برای حذف او را می‌داد. چرا که پیش ازآن، همین ارگان آخوندی اعلام کرده بود حسن خمینی را برای شرکت در امتحان دعوت کرده است، اما اکنون یکی از اعضای این شورا تأکید می‌کرد حسن خمینی «اجتهاد» و «صلاحیتش» ثابت شده است و نیازی به شرکت در امتحان نداشته است. این موضع واکنش سایر دستجات باند خامنه‌ای برانگیخت.

آخوند صدیقی، امام جمعه خامنه‌ای در تهران، در پاسخ به اظهارنظر آخوند مؤمن، گفت: در قانون اجازه مرجع، به جای امتحان، بی‌مورد بوده و هیچ جایگاهی ندارد.

پاسدار حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در کیهان 19 دی در همین رابطه می‌نویسد: «این روزها نظریه‌ای با قید «احتمال» مطرح شده است که شاید اجتهاد کسانی که در آزمون شرکت نکرده‌اند نیز از طریق دیگری احراز شود. این فرمول هر چه باشد... مصلحت نیست برای حسن خمینی به‌کار گرفته شود.

شریعتمداری همچنین نوشت یک عضو برجسته هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رژیم تأیید کرده که قبل از برگزاری امتحان اجتهاد با حسن خمینی تماس گرفته و از او خواسته است تا در امتحان شرکت کند.

اما ساعتهایی پس از این انتشار این روزنامه، پنج تن از اعضای هیأت‌رئیسه خبرگان ارتجاع این ادعای پاسدار شریعتمداری را تکذیب کردند و خواستار اعلام نام کسی که با حسن خمینی تماس گرفته، شدند (روزنامه حکومتی آرمان20 دی)

سخنگوی شورای نگهبان نیز بار دیگر اعلام کرد: ممکن است بر اساس اختیاراتی که فقهای شورای نگهبان دارند، اجتهاد داوطلبی بدون شرکت در امتحان احراز شود.

هم‌چنین، روزنامه باند رفسنجانی به نام آرمان 20 دی94 ادعا کرد وحید خراسانی، جوادی آملی، عباس محفوظی و محقق داماد از صلاحیت حسن خمینی دفاع کرده‌اند.

به این ترتیب رد یا تأیید صلاحیت حسن خمینی تبدیل به معضلی شد که رویارویی دو باند را شدیدتر کرد و عوامل خامنه‌ای حملات خود به رفسنجانی را شدت دادند.

مرتضی نبوی گرداننده روزنامه حکومتی رسالت و از مهره‌های خامنه‌ای گفت: هاشمی فکر می‌کند مصون از خطاست و کمتر اتفاق افتاده خطایی را بپذیرد. تسامح هاشمی نسبت به ارزشهای انقلاب و لغزشهای خانواده‌اش، همواره محل سؤال است.

وی با اشاره با موضع‌گیریهای باند رفسنجانی ـ روحانی افزود: آدم نمی‌داند اعلام وفاداری این جریان به رهبری نظام را قبول کند یا خیر؟

آقاتهرانی عضو مجلس ارتجاع نیز گفت: رفسنجانی بهتر است بر رفتار ناپسند فرزندانش نظارت داشته باشد.

وی افزود: کدخدا دانستن آمریکا از سوی برخی خواص، نادرست و عین کفر و طاغوت است

یک مهره باند رفسنجانی نیز گفت: دامنه اتهام‌ها علیه رفسنجانی الی ماشاءالله است: از عامل آمریکا! تا کم مانده رفسنجانی را در برآمدن طالبان و داعش هم مؤثر و مقصر بدانند! (روزنامه حکومتی شرق ۱۹/۱۰/۹۴)

روزنامه آرمان همچنین در روز 19دی در مطلبی تحت عنوان ”سکوت معنادار سیدحسن! “می‌نویسد: «سیدحسن خمینی مانند آن روز که مورد هجمه تندروها در حرم امام خمینی (ره) قرار گرفت و برای هجمه‌گران دعا کرد امروز هم مانند آن روز، گذشت را سرلوحه کار خود قرار داده و در برابر آنچه نکرده و به او نسبت می‌دهند مانند همیشه لبخندی آرام.. و اکنون نوبت اوست که در برابر هجمه‌هایی که به واسطه حضورش در انتخابات مجلس خبرگان به او وارد می‌شود، سکوت کند“.

به این ترتیب با تک وپاتکهای دو باند علیه هم مشخص می‌شود که رژیم و مشخصاً شخص خامنه‌ای در این رابطه نیز در یک بن‌بست و بحران قرار دارد اگر حسن خمینی و رفسنجانی را حذف کند بالاخره با تبعات آن چه خواهد کرد زیرا اجتهاد نوه خمینی توسط چندین آخوند دانه درشت حوزه تأیید شده و رفسنجانی را خودش رئیس مجمع تشخیص نظام گذاشته است و اگر حذف نکند با چشم‌انداز موقعیت خود در خبرگان و برنامه‌ای که رفسنجانی و باند وی از جمله حسن خمینی برای وی و جانشینی وی دارند چه کند؟

واقعیت این است که رژیم بحران‌زده، به‌طور خاص در نمایش انتخابات اخیر در مخصمه‌ای هولناک به دام افتاده است. ولی‌فقیه نظام مجبور است مثل همیشه با بازی دوگانه‌ای به‌زعم خود از این ستون به آن ستون پناه ببرد ولی هر کار هم بکند مجبور است در این سرفصل با این مسأله تعیین‌تکلیف و مشخص کند کدام مسیر سراشیبی را انتخاب خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fb14f963-1ff0-4039-9b63-1382e104172a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات