728 x 90

اخبار افغانستان,

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان: مأموران نظامی در ایران برای اخراج مهاجرین افغانی از زور استفاده کرده‌اند

-

پناهندگان افغان در  ایران
پناهندگان افغان در ایران
کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان ضمن انتشار گزارشی اعلام کرد: نیروهای نظامی رژیم ایران در سال ۱۳۹۳ بیش از ۲۱۶ هزار مهاجر افغان را به‌صورت اجباری از ایران اخراج کرده‌اند.

۷۸ درصد از مهاجرین برگشتی اعلام کرده‌اند که قبل از اخراج هیچگونه اطلاعی دریافت نکرده‌اند و ۹۹ درصد مصاحبه‌شوندگان تأکید کردند که مأموران نظامی رژیم ایران برای اخراج آنها از زور استفاده کرده‌اند.

در ادامه گزارش کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان در ارتباط با بازگشت مهاجرین افغانی آمده است که بیش از ۹۰ درصد اخراج شدگان پیش از اخراج به بازداشت‌گاههایی برده شده‌اند که وضعیت بدی در آنها حاکم بوده است.
۳۰درصد مصاحبه‌شوندگان نیز اعلام کردند که خود یا خانواده‌شان در این توقیفگاهها با ضرب و شتم، کار اجباری، توهین و دشنام روبه‌رو شده‌اند.

دکتر سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان ضمن انتقاد از رژیم ایران در یک کنفرانس خبری در کابل اضافه کرد: نظارت‌های مستقیم کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان از مرزهای اسلام قلعه در ولایت هرات و مرز زرنج در ولایت نیمروز نشان می‌دهد که حقوق کسانی که از مرز رد شده‌اند، در موارد مختلف از سوی مأموران امنیتی رژیم ایران نقض شده است.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق‌بشر شمار آواره‌شدگان داخلی در نتیجه جنگ و ناامنی، در افغانستان به ۱/۲ میلیون نفر رسیده است و از هر ۲۲ نفر، در افغانستان یک نفر از محل اصلی سکونتش دور افتاده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f91a081-6e01-45c8-a675-13a2a497e8b1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات