728 x 90

-

چرا «تلگرام» فیلتر نمی‌شود؟!

-

 اپلیکیشن تلگرام
اپلیکیشن تلگرام
به گزارش رسانه‌های حکومتی، جلسه کارگروه یا کمیته به‌اصطلاح «تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی» روز چهارشنبه (27آبان) در مورد بررسی فیلترینگ تلگرام تشکیل شد و نهایتاً به این نتیجه رسید که فعلاً تلگرام را فیلتر نکنند، بلکه شبکه‌های داخلی، یعنی همان شبکه‌هایی که توسط خود رژیم ساخته شده و صددرصد تحت کنترل ارگانهای سرکوبگر رژیم قرار دارند را تقویت و تبلیغ کنند.

اما چرا رژیم به‌رغم همهٴ خشم و وحشتی که از تلگرام دارد، چنین تصمیمی گرفت؟ تلویزیون رژیم روز 26آبان برنامه‌ای پخش کرد که در آن تعدادی از اعضای این کارگروه و دست‌اندرکاران سانسور و کنترل فضای مجازی شرکت داشتند؛ اظهارات آنها می‌تواند تا حدودی پاسخ این سؤال را روشن کند. در ابتدای این برنامه، گزارش کوتاهی پخش شد که در آن اغلب مردم و جوانان در پاسخ به این سؤال که از کدام شبکهٴ اجتماعی استفاده می‌کنند، تلگرام را معرفی می‌کردند، آنها در عین‌حال خشم و ناراحتی خود را از این‌که رژیم درصدد کنترل و مسدود کردن و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی است، ابراز می‌کردند. این فضای اجتماعی روشن می‌کند که چرا مقامهای شرکت کننده در این برنامه ابتدا مزورانه خود را طرفدار شبکه‌های اجتماعی و مخالف مسدود کردن آنها وانمود می‌کردند.

از جمله خرم‌آبادی از مهره‌های قوه قضاییة رژیم و دبیر کار گروه «تعیین مصادیق…» ادعا می‌کرد: «ما به‌طور کلی با بسته شدن و فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی موافق نیستیم. این‌که مطرح می‌شود یک شبکه باید فیلتر شود، به‌معنی مخالفت با همهٴ شبکه‌های اجتماعی نیست… واقعیت این است که نه بنده، نه دادستانی کل کشور، نه مسئولان قضایی، نه کسانی که به هر حال ممکن است فردا به فیلترینگ تلگرام رأی بدهند، هیچ‌کدام با نفس شبکه‌های اجتماعی مخالف نیستند… ما الآن خودمان بیش از 25شبکهٴ اجتماعی داخلی داریم… با شبکه‌های اجتماعی که قوانین کشور را نپذیرند، به قانون احترام نگذارند، بر خلاف قوانین کشور اقدام بکنند، ما به‌عنوان مجری قانون مکلف هستیم که با اینها برخورد بکنیم…».

مضحک است! با شبکه‌های اجتماعی مخالف نیست، فقط با شبکه‌های اجتماعی که قانون دیکتاتوری ولایت‌فقیه را رعایت نکنند، مخالف است! قانون ولایت‌فقیه هم همان سانسور و سرکوب و جاسوسی از کاربران و دادن اطلاعات آنها به رژیم است که مدیران شبکهٴ تلگرام با آن مخالفت کردند و این خواسته کثیف رژیم را افشا نمودند. اما این‌که کارگروه کذایی، رأی به فیلتر نکردن تلگرام دادند، دلایل دیگری هم دارد، اسفنانی از اعضای مجلس ارتجاع و عضو کارگروه مذکور در این باره می‌گوید:
«آنچه که الآن در بحث تلگرام مطرح هست این است که سرورهای تلگرام در خارج از کشور قرار دارد، لذا امکان نظارت دقیق در داخل کشور اساساً وجود ندارد که بشود بخشی از آن را فیلتر کرد».

مجری تلویزیون این سؤال را مطرح می‌کند که «آیا اصلاً از نظر فنی و ساختاری ما قابلیت این را داریم که این قبیل شبکه‌های اجتماعی را حذف بکنیم؟» پاسدار حسن عباسی که به‌عنوان کارشناس مسائل فرهنگی» در این برنامه شرکت کرده، در این باره می‌گوید: «واقعیت این است که ما از نظر مسائل امنیتی هیچ قابلیتی برای خنثی کردن این اقدامات نداریم».

خرم‌آبادی نیز اعتراف می‌کند: «ما الآن نمی‌توانیم فیلترینگ هوشمند نسبت به تلگرام داشته باشیم، چون فنی است و تلگرام از طریق پروتکل رمز اطلاعات را تبادل می‌کند».

وی به تجربه شکست خوردهٴ کنترل هوشمند شبکهٴ اینستاگرام هم اعتراف می‌کند که جز «مقدار بسیار کمی؛ جواب نداده و به هزینه‌هایی که شد اصلاً نمی‌ارزد» وی در عین‌حال از محتوای تلگرام که واقعاً به‌وسیله تهاجم فرهنگی تبدیل شده و در آن «مسائل ضدامنیتی تا دلت بخواهد وجود دارد» آه و ناله می‌کند.

اسفنانی نیز با درماندگی اعتراف می‌کند: «که در برخورد با شبکه‌های اجتماعی و چه در موارد دیگر، از اقدامات سلبی خیلی نتیجه‌یی نگرفتیم چرا که وقتی شبکه‌یی مسدود شود و امکان استفاده از آن مقدور نباشد، بلافاصله شبکه دیگری ظهور و بروز پیدا می‌کند و جمعیت بیشتری را جلب می‌کند».

سپس خرم‌آبادی دبیر کارگروه کذایی ضمن ابراز خشم از این‌که چرا مردم از شبکه‌هایی که رژیم ایجاد کرده، استفاده نمی‌کنند که «به هیچ‌وجه آن مشکلات شبکه‌های اجتماعی خارجی را ندارند». ادعای خود در ابتدای برنامه را که هیچ مخالفتی با شبکه‌های اجتماعی ندارد، فراموش کرده و می‌افزاید: «این شبکه‌ها، اصلاً عامل جاسوسی هستند!».

در مورد این‌که چرا مردم اعتنایی به شبکه‌های رژیم ساخته ندارند، اسفنانی اعتراف جالبی می‌کند، البته نه در آن برنامه، بلکه در خبرگزاری حکومتی ایسنا (27/8) وی با سوز و گداز از «بی‌اعتمادی مردم به شبکه‌های اجتماعی داخلی اعتراف می‌کند: «مردم فکر می‌کنند اگر از این شبکه‌ها استفاده کنند همه اطلاعات‌شان توسط نهادهای دولتی رصد می‌شود». جالب این‌که در همین برنامه معلوم می‌شود که اکثر نمایندگان مجلس رژیم هم از شبکهٴ تلگرام استفاده می‌کنند. اسفنانی در مورد این‌که چرا رژیم در مورد شبکهٴ تلگرام به‌طور خاص این چنین هیستریک است، حرف آخر را زده و می‌گوید: «ما در همین تلگرام کانالی داریم که در اختیار منافقین است و محدودیت عضوگیری هم ندارد و به‌طور 24ساعته برنامه‌های یک طرفه علیه نظام ارسال می‌کند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/37e17047-d10c-4e6c-a499-4b6e9ed78591"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات