728 x 90

-

پس لرزه‌های اجرای برجام!

-

سانتریفیوژ
سانتریفیوژ
در حالی که اجرای برجام توسط سازمان انرژی اتمی رژیم آغاز شده و علی اکبر صالحی رئیس این سازمان در مصاحبه با خبرگزاری ژاپنی کیودو اعلام کرده است که رژیم توافق هسته‌یی را با کاهش شمار ساتریفیوژها آغاز کرده است، پس لرزه‌های اجرای برجام در درون نظام آخوندی به‌صورت اعتراض دلواپسان باند خامنه‌ای علیه اجرای برجام آشکار شده است.

در این راستا 21نماینده مجلس رژیم 11آبان94 در تذکر کتبی به آخوند حسن روحانی خواستار توقف دستور جمع‌آوری سانتریفوژهای نطنز و فردو شدند.

آخوند حمید رسایی از نمایندگان دلواپس مجلس رژیم نسبت به‌نقل قول یکی از مقامات دولت روحانی مبنی بر این‌که خامنه‌ای آغاز اقدامات عملی برای اجرای توافق وین را پذیرفته، ابراز شک کرده است.
رسایی در تذکر خود در جلسه علنی مجلس رژیم می‌گوید «‌من صبح به آقایی نارضایتی خود را از جمع‌آوری سانتریفیوژ‌ها گفتم که او نیز جواب داد که ما خدمت مقام معظم رهبری رفته‌ایم و ایشان نیز اقدامات عملی را پذیرفته‌اند“.
وی اضافه کرد: «‌باید این بازیها تمام شود؛ چرا که ایشان وقتی یک مسأله‌ای را علنی مطرح می‌کنند و بعد یکعده‌یی می‌گویند ما رفته‌ایم و خصوصی این مسأله را با ایشان حل کرده‌ایم پذیرفتنی نیست و این اقدام دولت غیرقابل‌قبول است“.

پیش‌تر خامنه‌ای در نامه به  آخوند حسن روحانی در زمینه تأیید برجام و عملی شدن آن چند شرط گذاشته بود.
اکنون مهره‌های دلواپس و رسانه‌های باند خامنه‌ای همزمان با آغاز اجرایی شدن برجام دولت روحانی را متهم به نقض این شروط می‌کنند.

روزنامه رسالت 13آبان 93 با عنوان ”هیأت نظارت براجرای برجام چه شد؟“ از دولت روحانی سؤال می‌کند با توجه به این‌که خامنه‌ای در نامه به روحانی نوشته است چرا هیات پیگیری تشکیل نشده «یک هیأت قوی، آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بر آن تصریح شده، تشکیل شود». سؤال مهم و کلیدی این است که امروز پس از گذشت دو هفته از صدور این فرمان، چنین هیأتی تشکیل شده است؟“.

این روزنامه وابسته به باند خامنه‌ای یکی از شروط اعلام شده خامنه‌ای در نامه‌اش به روحانی را لغو تحریمها می‌داند و در مورد نقض شروط خامنه‌ای توسط دولت می‌نویسد: ”اولین شرط از شروط مهم مقام معظم رهبری در مورد لغو تحریمها عملی نشده است. تعجیل دولت در اجرای تعهدات ایران سؤال‌برانگیز است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند اول نامه خود در تعیین شروط برجام فرمودند: هر گونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به منزله نقض برجام است. عجله دولت برای اجرای زود هنگام برجام در حالی‌که جدول زمانی و الزامات فنی آن مهیا نیست، برای چیست؟ رئیس‌جمهور در پاسخ به نامه مقام معظم رهبری، دغدغه لازم برای اجرای مشروط مصوبه مجلس و تحفظ های شورای عالی امنیت ملی در برجام را نشان نداد“.

روزنامه دلواپس وطن امروز نیز در زمینه بد عهدی دولت روحانی در مورد اجرای شروط خامنه‌ای می‌نویسد ”نشانه‌های مهم و معتبر ولی رسماً تأیید نشده به ما می‌گوید دولت اجرای برجام را بدون آن که حداقل الزامات مراعات شده باشد، آغاز کرده است. آیا اجرای برجام با لحاظ شروط، تضمین‌ها و درخواست‌های مطرح شده توسط نهادهای قانونی بررسی‌کننده برجام انجام می‌شود یا این‌که این ضوابط عملاً روی کاغذ مانده. جان کلام در فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اجرای برجام 2 چیز است؛ اول این‌که اینگونه نیست که دولت خود هم مجری برجام باشد و هم ناظر بر اجرای آن. می‌دانیم که این هیأت نه فقط هنوز تشکیل نشده بلکه بعید است حتی مقدمات تشکیل آن هم به‌طور جدی آغاز شده باشد “.

همین روزنامه 14آبان 94 ضمن اشاره به این‌که هیأت نظارت تا کنون تشکیل نشده است از قول مهرداد بذرباش عضو هیأت‌رئیسه مجلس رژیم درباره تشکیل هیأت نظارت براجرای برجام می‌نویسد: ”اصلی‌ترین مجموعه‌یی که جهت نظارت بر اجرای برجام تشکیل می‌شود باید از سوی شورایعالی امنیت ملی انتخاب شود. وی درباره اسامی اعضای این ستاد بیان کرد: اسامی این هیأت تا کنون اعلام نشده و معرفی این اعضا و اتخاذ تصمیمات لازم در این باره به جلسات آتی شورایعالی امنیت ملی ارجاع شده است“.

واضح است که اجرای شروط علی خامنه‌ای تا آنجا که به طرف حسابهای خارجی و در زمینه لغو تحریمها و... برمی‌گردد، برای دولت روحانی امکانپذیر نیست و این شروط نیز علی القاعده مانند مرز سرخهای قبلی خامنه‌ای زیاد قرمز نیست و عبور کردنی است.

به نظر می‌رسد کشمکش جدیدی که باند خامنه‌ای بر سر اجرای برجام علیه دولت روحانی راه انداخته است، قبل از این‌که روبه خارج از نظام و طرف حسابهای مذاکره بارژیم باشد، روبه داخل نظام و در راستای جنگ هژمونی و آتش تهیه برای نزاع اصلی درونی رژیم در آینده یعنی جنگ بر سر انتخابات مجلس و خبرگان رژیم در اسفند ماه باشد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9b5bfa7e-df64-4edf-87ad-f3b218c0018e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات