728 x 90

اخبار امريكا,اخبار آسیای شرقی,

استقرار ناوشکن آمریکایی اطراف جزایر مصنوعی چین و واکنش چین

-

ناوشکن آمریکایی
ناوشکن آمریکایی
بنا‌ به گزارشات رسیده از خبرگزاریهای بین‌المللی ناوشکن آمریکایی در نزدیکی جزایر مصنوعی در دریای جنوب چین شروع به گشت‌زنی کرده است، چین می‌گوید مالک آنها و آب‌های اطراف آن است،
وزارت خارجه چین در واکنشی رسمی می‌گوید این عمل تهدیدی برای تمامیت ارضی آن کشور است.

خبرگزاریهای غربی به‌نقل از مقامهای دفاعی آمریکا گفتند: ناوشکن لاسن از پنجم آبان‌ماه، در ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتری) جزایر اسپراتلی اقدام به گشت‌زنی می‌کند.

خبرگزاری رویتر از قول یک مقام دفاعی آمریکا که نامش را فاش نکرده گزارش داده است مأموریت ناوشکن لاسن در اطراف سابی و میس‌چیف، از مجمع‌الجزایر اسپراتلی، آغاز شده است.

پکن در نخستین واکنش به گزارش‌های منتشر شده، گفته بود چنان‌چه تأیید شوند به آمریکا نصیحت می‌کنیم، یک بار دیگر به این موضوع بیاندیشد، بی‌گدار به آب نزند و از کاه، کوه نسازد.

ساعتهایی بعد نیز وزارت خارجه چین رسماً بیانیه‌یی در این مورد صادر کرد و این عمل را ورود غیرقانونی به آب‌های جزایر و تهدیدی علیه تمامیت ارضی آن کشور نامید.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ایالات متحده گفته است مأموریت کشتی جنگی آمریکا مأموریتی روزانه در دریای جنوب چین است و در مناطق مختلف آب‌های بین‌المللی، آنها در هر زمانی که بخواهند، کشتیرانی می‌کنند.

تنشها در مورد مالکیت جزایری در دریا جنوب چین، طی ماه‌های گذشته، میان کشورهای مختلف شرق و جنوب شرقی آسیا بار دیگر بالا گرفته است.
اوج این تنشها به‌ویژه میان توکیو، از مهم‌ترین هم‌پیمانان واشینگتن، و پکن (بیجینگ) دیده شده است. در حالیکه برخی از این جزایر یا زیر آب رفته‌اند و یا تنها صخره‌هایی در دریا هستند ولی سالهاست که کشورهای فیلیپین تا کره جنوبی، نیز میان خود یا با چین و ژاپن بر سر برخی جزایر اختلافاتی عمیق دارند. چین اقدام به بازسازی بعضی از این مجمع الجزایر کرده است و به همین دلیل توجه بعضی کشورها را به خود جلب کرده است،

تصاویر ماهواره‌یی نشان می‌دهد که چین چند میلیون متر مربع زمین را در اسپراتلی احیا کرده و در آنها تأسیساتی ساخته که از جمله باند فراز و فرود هواپیما هستند.

این احتمال مطرح شده که چین از این جزایر به‌عنوان پایگاه نظامی استفاده کند و در آن سازه‌ها و ادوات جنگی قرار دهد.

واشینگتن بارها تأکید کرده است که ادعای چین در مورد کنترل آب‌های اطراف این جزایر را نمی‌پذیرد و نمی‌گذارند کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی با اخلال روبه‌رو شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7deee49a-2961-40a8-9112-a4053a770176"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات