728 x 90

سانسور در ایران,

ماجرای دیکتاتوری آخوندی با شبکهٴ اجتماعی «تلگرام»

-

 اپلیکیشن تلگرام
اپلیکیشن تلگرام
چند روز پیش مدیر مسئول شبکهٴ اجتماعی تلگرام که از پرمراجعه‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است فاش کرد که مقامهای رژیم ایران خواستار همدستی او برای کنترل و جاسوسی در مورد کاربران ایرانی شده‌اند، اما او جواب رد به آنها داده است. در پی افشای این موضوع که به یک رسوایی جدید برای رژیم تبدیل شد، رژیم اقدام به بستن و فیلتر کردن این شبکه کرد؛ اما آن چنان توفانی از خشم و اعتراض، نه فقط از طرف کاربران ایرانی بلکه از سوی کاربران غیرایرانی هم، علیه رژیم در فضای مجازی برانگیخته شد که مقامهای رژیم ناچار شدند فیلترینگ را بردارند؛ دستگاه تبلیغاتی آخوندها هم درصدد تکذیب و رفع و رجوع آن برآمد. تلویزیون رژیم طی گزارشی که در همین رابطه پخش کرد، می‌گوید:
«ایجاد وقفة چند ساعته در پیام‌رسان تلگرام موجب به‌راه افتادن همهمه بین کاربران فضای مجازی شد. البته حدود ساعت یک نیمه‌شب همه چیز به روال عادی خود برگشت، اما توییت مدیر این شبکه با این مضمون که سرویس‌دهندگان ایران، خدمات‌رسانی این شبکه را محدود و خواستار شنود و نظارت بر کاربران ایرانی این شبکه هستند موج این خبر را به روز بعد هم کشاند. مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: ”از ابتدای دولت یازدهم با فیلترینگ مخالف بودیم و فیلترینگ تلگرام به‌کلی منتفی است“. وی همچنین افزود: ”هم‌چون کشورهای دیگر دنیا با فیلترینگ هوشمند تنها بخشهای مورد دار از سایتها و نرم‌افزارها فیلتر می‌شود“ ». (29مهر)

می‌بینید که مقامهای وزارت ارتباطات یا در واقع نهاد سرکوب و سانسور دنیای مجازی مدعی‌اند که تنها «بخشهای مورد دار» فیلتر می‌شود. رژیم همواره با دجالگری این‌طور وانمود می‌کند که منظورش از بخشهای مورد دار، موارد اخلاقی است، اما همهٴ مردم و به‌خصوص کاربران به‌خوبی می‌دانند که ملاحظة اول تا دهم رژیم مسائل سیاسی و به‌خصوص مواردی است که پای مجاهدین و مقاومت ایران به میان می‌آید.

اما در این مورد رژیم ناچار شد به فاصلهٴ کوتاهی از فیلترینگ تلگرام دست براشته و درصدد رفع و رجوع آن برآید. نگاهی به اظهارات و توجیهات مسخرهٴ واعظی وزیر ارتباطات یا در واقع وزیر کنترل و سانسور ارتباطات دولت روحانی در برابر افشاگری پاول دورف مؤسس پیام‌رسان تلگرام خالی از فایده نیست:
«این که ایشان ادعا کرده که فیلترینگ شده، اشتباه است. ما از آنها می‌خواهیم که بخشهایی که غیراخلاقی است را ببندند. چند ایمیل بین همکاران من و مسؤل شبکه تلگرام رد و بدل شد. آنها یک مدتی بستند، دوباره دو هفته پیش باز کردند. دو هفته پیش دوباره ایمیل زده شد که اگر بخواهند باز باشد ما ناچاریم که نظر آن کارگروه را اجرا بکنیم. ما هیچ شبکه یله و رها نداریم که هرکاری دلش بخواهد بکند و بگویند که جمهوری اسلامی هم نباید فیلتر بکند!» (تلویزیون رژیم-29مهر).

می‌بینید که مثل همیشه، بهانه موارد غیراخلاقی است. او در میان دروغها، یک چیز قابل‌توجه را هم لو داد این‌که «دست ما هم نیست و ما ناچاریم که نظر آن کارگروه را اجرا کنیم». راستی آن کارگروه و کمیته چیست که بالای دست وزیر مربوطه تصمیم می‌گیرد و او هم باید آن را اجرا کند. روشن است که این کارگروه مستقیماً باید به خود ولی‌فقیه وصل باشد، همان کسی که این روزها از وحشت ورد «نفوذ… نفوذ» گرفته است.

اما واقعیتهای دیگری که آن کارگروه مربوطه را ناچار از عقب‌نشینی کرد چیست؟ تلویزیون رژیم در ادامه گزارش خود می‌گوید:
«کاربران ایرانی در بین 5کشور اولیه مراجعه کننده به سایت تلگرام هستند. امکانات این شبکه، کاربران را به این نرم‌افزار موبایلی متمایل کرده است».

یک دلیل این‌که کاربران ایرانی در استفاده از شبکهٴ تلگرام در بین کشورهای جهان پنجمین هستند و تعداد آنها بنا بر اعلام شبکهٴ تلگرام به 20میلیون نفر می‌رسد این است که تلگرام، حداقل تا الآن برای رژیم قابل فیلتر کردن نبوده است. البته رژیم حتماً خود را به در و دیوار خواهد زد که این منفذ را ببندد، اما خوب می‌داند که این هم دردی دوا نمی‌کند. چرا که همان‌طور که روزنامه حکومتی ابتکار در سرمقاله (30مهر 94) خود نوشته بود: «هر روز شبکه اجتماعی جدیدی با امکاناتی نو، ظهور می‌کند و مورد توجه قرار می‌گیرد و مردم پشت چیزی به اسم فیلترینگ منتظر نمی‌مانند و یا به سوی استفاده از ابزار دور زدن فیلترینگ روی می‌آورند و یا در شکلی کلان‌تر به شبکه‌های اجتماعی جدیدتری کوچ می‌کنند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/339cdc44-d12a-41a8-a940-1037febf8857"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات