728 x 90

-

درگذشت خانم آن ماری لیزن، رئیس پیشین سنای بلژیک و حامی بزرگ مجاهدان اشرفی و مقاومت ایران، پیام تسلیت رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت

-

خانم آن ماری لیزن، رئیس پیشین سنای بلژیک
خانم آن ماری لیزن، رئیس پیشین سنای بلژیک
با کمال تأسف مطلع شدیم که خانم آن ماری لیزن، رئیس پیشین سنای بلژیک و حامی بزرگ مجاهدان اشرفی و مقاومت ایران، به علت سکته قلبی روز شنبه17اکتبر، درسن 66سالگی، در شهر هویی در بلژیک که به‌مدت 25سال شهردار آن بود، درگذشت.

خانم آن ماری لیزن شخصیتی برجسته در اروپا و در سطح بین‌المللی، وزیر پیشین امور اروپایی بلژیک و برای سالها عضو پارلمان و سنا و همچنین نماینده پارلمان اروپا از این کشور بود و به مدت 4سال هیأت بلژیک در مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا را سرپرستی می‌کرد، ریاست کمیته حقوق‌بشر این مجمع را نیز به‌عهده داشت. در سازمان ملل متحد، به‌دلیل فعالیتهای انسان‌دوستانه و تخصص حرفه‌اش، برای دو دوره سه ساله به‌عنوان گزارشگر ویژه ملل‌متحد در امور مبارزه با فقر در جهان برگزیده شد. وی از مدافعان حقوق‌بشر و از مبارزان حقوق برابری زنان بود و در همین رابطه انجمنی به‌نام «سرزمین زنان» تأسیس کرده بود.

خانم آن ماری لیزن که طی سالهای2004 تا 2007 به‌عنوان اولین زن، ریاست سنای بلژیک را برعهده داشت، در سال 2006 به‌عنوان رئیس سنای بلژیک از خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران دعوت رسمی به‌عمل آورد و از ایشان در هنگام ورود به بلژیک در سنای این کشور استقبال کرد.

خانم آن ماری لیزن، حامی بزرگ مجاهدان اشرفی و حامی حقوق مردم ایران بود و در افشای جنایات رژیم آخوندی و دولت مالکی در عراق علیه مجاهدین در اشرف و همچنین پس از انتقال مجاهدان آزادی به لیبرتی، فعالیتهای پیگیری در ژنو در ارتباط با بالاترین سطوح کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل‌متحد و کمیساریای عالی پناهندگان انجام داد.

او پیوسته نقض حقوق بنیادین مردم ایران و سلب آزادیها و حقوق انسانی و به‌ویژه ستم و تبعیض دیکتاتوری آخوندی علیه زنان ایران را محکوم می‌کرد و از بدو آشنایی با مقاومت ایران به دفاع فعال از حقوق مجاهدین خلق ایران در برابر فشارها و برچسبهای آخوندی برخاست و این بی‌عدالتیها علیه مقاومت ایران را به‌عنوان بدترین نتیجه سیاست مماشات غرب با فاشیسم مذهبی، محکوم می‌کرد.

خانم لیزن در کنفرانس‌های متعددی در اروپا در حمایت از حقوق مجاهدین و مقاومت مردم ایران شرکت کرد و ریاست برخی از این کنفرانسها از جمله مدیریت یکی از گردهم آییهای بزرگ مقاومت در پاریس را برعهده گرفت.

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت فقدان خانم آن ماری لیزن رئیس افتخاری مجلس سنای بلژیک را به خانواده ایشان، نمایندگان مجلس سنای بلژیک و مردم این کشور تسلیت گفت و با درود به این بانوی بزرگوار، که در یک دهه گذشته بارها به حمایت از مقاومت ایران و مجاهدان اشرفی برخاست، او را نمونه‌یی از شخصیتهای شجاعی توصیف کرد که به‌رغم دسیسه‌های فاشیسم دینی و موانع دولتهای مماشات‌گر، در کنار مردم و مقاومت ایران ایستاد و تاریخ آزادی ایران از او همواره به نیکی یاد خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a73aeb8b-7d2b-4d77-bc41-e00eb7c5e2f5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات