728 x 90

دریاچه ها و تالاب های ایران,

عمق تالاب انزلی به کمتر از ۱۲متر کاهش یافته است

-

تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران و یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی به‌شمار می‌رود
تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران و یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی به‌شمار می‌رود
سایت استانداری گیلان شامگاه چهارشنبه ۲۲ مهر گزارش داد از قول استاندار رژیم در گیلان اذعان کرد که تالاب انزلی در حال مرگ است، و عمق آن به کمتر از 12متر کاهش یافته است.

نماینده مجلس ارتجاع حسن خسته بند چند روز پیش گفته بود برای حل مشکلات تالاب انزلی 30سال است فقط شعار شنیده‌ایم. یک هفته قبل تالاب دچار آتش‌سوزی شد کارگزاران رژیم در حفاظت محیط زیست استان گیلان گفته بودند که این آتش‌سوزی عمدی و با هدف تصرف اراضی تالاب بوده است.

هر سال بیش از ۳۲ میلیون مترمکعب فاضلاب خانگی وارد تالاب می‌شود. همچنین از طریق مزارع کشاورزی هر سال حدود دو میلیون لیتر سموم وارد محیط تالاب انزلی می‌شود.

تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران و یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی به‌شمار می‌رفت که ظرفیت تأمین آب آشامیدنی نه تنها ایران را داشت بلکه به گفته کارشناسان در کنفرانس بین‌المللی رامسر ظرفیت تأمین آب آشامیدنی چند کشور همسایه را نیز دارا بود. اما طی بیش از سه دهه حاکمیت رژیم، از این تالاب غارت شده لجن زاری بیش نمانده است. بسیاری از گونه‌های آبزی در این تالاب از بین رفته‌اند.


بیشتر بخوانید:
- بحران ساختاری اقتصاد کشور و فساد نهادینه‌شده در حاکمیت، سبب ویرانیها و فجایع بیشماری در ایران شده است. بحران بی‌آبی، ویرانی محیط زیست، خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، فرسایش خاک، نابودی روستاها، نتیجه سلطه نامشروع رژیم ایران‌سوز آخوندهاست که باعث شده میلیونها هکتار از جنگلهای کشور، بسیاری از دریاچه‌ها و تالابها و هزاران روستا از نقشه ایران حذف شوند. از حدود ۹۳میلیارد مترمکعب منابع آب مصرفی کشور حدود ۸۶میلیارد مترمکعب به حساب مصارف کشاورزی منظور می‌شود و بیش از ۸۰درصد اتلاف منابع آب به‌دلیل عدم استفاده از تکنولوژی آبیاری به هدر می‌رود. خشکسالی و بحران کمبود آب از مرز خطر عبور کرده و بخشهای بزرگی از سرزمین ما در خطر تبدیل شدن به بیابان است.

سد سازیهای بی‌رویه، که اغلب آنها توسط شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران ساخته می‌شوند، تعداد زیادی از دریاچه‌ها و تالابها را به کلی خشک کرده است. در این باره دو سال پیش وزیر کشاورزی سابق رژیم هشدار داده بود که من همه جا گفته‌ام اگر وضعیت اصلاح نشود، ایران ۳۰سال دیگر کشور ارواح می‌شود، چون همه کشور تبدیل به کویر می‌شود. در کویر اگر بارش هم صورت گیرد، ثمری ندارد، چون سفره آب زیرزمینی خشک شده است، آب در سطح می‌ماند و تبخیر می‌شود. در حال حاضر تمامی پیکره‌های آبی طبیعی ایران خشکیده‌اند. دریاچه ارومیه، بختگان، تشک، پریشان، کافتر، گاوخونی، هورالعظیم، هامون، جازموریان و... دیگر چیزی باقی نمانده. من از وقوع بحران حرف می‌زنم. زندگی ملت در حال تهدید است. (عیسی کلانتری کارگزار دولت حسن روحانی تیر 1392).

در مورد علت این روند فاجعه‌بار، چیت چیان، وزیر نیرو، در ۲۸اردیبهشت۹۳، ضمن اذعان به خشک‌شدن دریاچه‌های هامون، ارومیه، گاوخونی و بختگان، گفت: طی سالهای گذشته در ساخت سد افراط کردیم. منابع حکومتی همچنین اذعان می‌کنند که رودخانه کارون که زمانی یکی از تمیزترین رودخانه‌های جهان و تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران بود به‌دلیل سوء‌مدیریت در کنترل فاضلاب شهری و صنعتی و کشاورزی تبدیل به‌جوی فاضلابی کثیف شده است (ایسنا 16آذر 1393).
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/163df067-4d9e-4b7f-924f-1e304b35ebe5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات