728 x 90

اخبار عراق,اعتراضات در عراق,

گزارشهای تکمیلی از تظاهرات روز جمعه مردم عراق علیه فساد

-

تظاهرات سراسری در عراق
تظاهرات سراسری در عراق
تظاهرات روز جمعه مردم عراق در نهمین هفته خود در بغداد و 9 استان جنوبی بصره، میسان، ذیقار، مثنی، دیوانیه، واسط، نجف، کربلا و بابل با خواست محاکمه مالکی و برکناری مدحت محمود و انجام اصلاحات پایه‌یی برگزار شد.
 
به گزارش تلویزیونها و خبرگزاریها تظاهرات این هفته گسترده‌تر و پرجمعیت‌تر از همیشه بود و از جمله تلویزیون الرشید آن را میلیونی توصیف کرد.
 
به گزارش تلویزیون المدی فرمانده عملیات بغداد پیش از برگزاری تظاهرات گفت: تظاهرات بسیار بزرگ خواهد بود.
 
تلویزیون البغدادیه گفت: تظاهر کنندگان در میدان تحریر بغداد خواستار محاکمه مالکی و برکناری مدحت محمود شدند.
یک تظاهر کننده به البغدادیه گفت: امروز در خطبه نماز جمعه به‌صورت واضحی خواهان محاکمه فاسدان گردیدند و خصوصاً فاسدین بزرگ باید محاکمه شوند… و مهم‌تر از همه محاکمه مالکی است. امروز مرجعیت خواهان محاکمه و حسابرسی از دولت سابق شد. … مالکی و دولتش و فلاح سودانی و تمام اعضای دولت مالکی بایستی محاکمه شوند. چرا آنها مورد محاکمه قرار نمی‌گیرند؟ … چرا مالکی محاکمه نمی‌شود؟ چه کسی پشت مالکی است و چه کسی از مالکی حمایت می‌کند؟
 یک شهروند دیگر گفت: مدحت محمود بایستی برکنار شود، قوه قضاییه باید اصلاح شود و جنایتکاران باید روانه زندان شوند.
 
در دیوانیه تظاهر کنندگان عکسهای مالکی و مدحت محمود را سوزانده و زیر پا انداختند و در بغداد نیز پوستر مدحت محمود را روی کف آسفالت خیابان انداخته و آن را لگدکوب کردند. 
 
البغدادیه در گزارش خود از بابل گفت: تظاهر کنندگان خشمگین پلاکاردهایی حمل می‌کردند که بر روی آن نوشته شده بود: مالکی جنایت‌کار قرن است او را محاکمه کنید و جنایت‌کار شماره یک مالکی است او را محاکمه کنید.
 
هم‌چنین یکی از تظاهر کنندگان در گزارش از استانهای جنوبی به البغدادیه گفت: ربودن جلال شمحانی یک امر سیاسی است و این برای ما روشن است، ما خواهان محاکمه مالکی هستیم و این را به صراحت گفته‌ایم.
 
یک زن شرکت کننده در تظاهرات گفت: من به‌نام مرجعیت و برای حسابرسی از فاسدین آمده‌ام پس چرا بترسم و بیرون نیایم بنابراین این‌جا می‌مانم و ادامه می‌دهم… و یکی دیگر از تظاهر کنندگان گفت: به مردم می‌گویم این فاسدان کسانی نیستند که به این سادگی از آن چه به‌دست آورده‌اند دست بردارند بدانید که باید برای مرحله بعد آماده شویم و مرحله بعد مانند انقلاب لیبی و مصر است…
 
در دیوانیه تظاهر کنندگان گفتند: اگر جلال شحمانی آزاد نشود این مردم همگی جلال شحمانی خواهند شد…
 
تظاهر کنندگان در نجف و کربلا به وجه تشابه پیام انقلابشان با عید غدیر و انقلاب امام حسین اشاره کردند. از جمله تظاهر کنندگان در نجف تأکید کردند که انقلاب اصلاح همان پیام عید غدیر است.
در تظاهرات کربلا یکی از تظاهر کنندگان به البغدادیه گفت: ما امروز برای اصلاحات آمده‌ایم تا راه امام حسین را ادامه دهیم و مطمئن هستیم اگر امام حسین در دوران ما بود حتماً رهبری این قیام را برعهده می‌گرفت و من این را به تمامی دوستداران امام حسین می‌گویم و به مردم عراق می‌گویم مگر ما از مردم مصر کمتریم؟
 
در دیوانیه عظیم سوادی یک فعال تظاهرات به البغدادیه گفت: کشور عراق اکنون با یک فاجعه مواجه است... . مردم دیوانیه امروز نیز به خیابانها آمده‌اند و تا محقق شدن خواسته‌هایشان به خانه‌هایشان باز نمی‌گردند… من یک استاد و کارمند هستم و هر کدام از ما که در تظاهرات شرکت کرده‌ایم؛ برای شهادت آماده‌ایم تا بتوانیم حقوق مردممان را بگیریم، ما از اهل بیت هستیم…
 
تظاهر کنندگان خشمگین در ناصریه خواستار سقف زمانی برای اجرای بسته‌های اصلاحات شدند. یک فعال تظاهرات که مدت دو هفته است دست به اعتصاب‌غذا زده اعلام کرد تا آزادی دستگیر ‌شدگان به اعتصاب‌غذای خود ادامه می‌دهد.
 
تلویزیون الجزیره در گزارش خود شمار تظاهر کنندگان در بغداد را دهها هزار تن ذکر کرد و افزود: شرکت کنندگان در تظاهرات که طرفداران مقتدی صدر را هم شامل می‌شدند؛ با برافراشتن پلاکاردها و سردادن شعارها، بر اجرای خواسته‌هایشان پای فشردند و طفره‌روی دولت در اجرای خواستهایشان را مورد انتقاد قرار دادند و تأکید کردند که تا تحقق این خواسته‌ها به تظاهرات ادامه خواهند داد.
 
الجزیره گفت: از دید منتقدان حاکمیت، دخالتهای خارجی در امور عراق و وجود عناصر متهم به فساد در احزابی که دولت را تشکیل داده‌اند، حیدر عبادی را در وضعیتی قرار داده است که در اجرای اصلاحاتی که وعده داده طفره برود. … این وضعیت تظاهر کنندگان را به سوی تشدید عمل هدایت می‌کند که شاید بهای گزافی داشته باشد. 
 
به گزارش تلویزیون الرشید یک تظاهر کننده جوان در میدان تحریر بغداد گفت: من از زعفرانیه آمده‌ام و ما آمده‌ایم تا به دولت بگوییم هیهات منا الذله. 
 
الرشید همچنین در گزارش خود از تظاهرات در کربلا گفت: هزاران نفر در کربلا خواستار برکناری مدحت محمود و استیضاح استاندار که از باند مالکی است شدند.
 
شمار زیادی از فعالان مدنی و شهروندان در کربلا با برپایی تظاهرات خواستار اجرای اصلاحات و مبارزه با فساد مالی و اداری شدند و آن را خطرناکتر از وبا می‌نامیدند. آنها پلاکاردهایی حمل می‌کردند که از جمله بر روی آن نوشته شده بود: مدحت محمود، فوراً باید اخراج شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eba4b9a5-1bf5-4925-8087-987ea5b9caa9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات