728 x 90

پرونده هسته ای ایران,مذاكرات هسته اي,

بازدید آمانو از پارچین، تشریفاتی، یا بازرسی هسته‌یی و نظامی؟

-

سایت نظامی پارچین
سایت نظامی پارچین
دولت روحانی در راستای آغاز مراحل اولیه اجرای «‌برجام» آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی را به تهران دعوت کرد. در این دیدار آمانو از پارچین هم بازدید کرد. پس از این بازدید -که در ابتدا هم اعلام نشده بود- اطلاعات ضد و نقیضی درباره آن پخش شد و کارگزاران دولت روحانی از دادن هر گونه اطلاعاتی در این باره پرهیز می‌کردند و صرفاً به ذکر کلیاتی اکتفا می‌نمودند. اکنون، یک هفته پس از آمدن و رفتن آمانو و فرو نشستن گرد و خاکهای اولیه، بهتر می‌توان دید که واقعیت این سفر و به‌خصوص بازدید آمانو از پارچین، آیا آن‌طور که باند رفسنجانی روحانی ادعا می‌کنند تشریفاتی بوده و یا آن‌طور که دلواپسان می‌گویند عبور از مرز سرخهای نظام؟ در یک گفتگوی پخش شده از تلویزیون رژیم، کمالوندی، سخنگوی آژانس اتمی در پاسخ مجری رژیم که از وی درباره چگونگی بازدید آمانو و این‌که از چه محلهایی بازدید کرده می‌گوید: «در این بازدید، من همراه ایشان نبودم. همکاران دیگری همراه بودند. با توجه به عکسهای ماهواره‌یی تبلیغات منفی زیادی شده بود، در رابطه با تغییراتی که در بخشی از این منطقه دارد انجام می‌شود و فعالیتهایی که می‌گفتند در این منطقه دارد انجام می‌شود، ایشان را به‌عنوان مهمان ویژه جمهوری اسلامی دعوت کردیم. ایشان رفتند و از نزدیک دیدند و متوجه شدند که اطلاعات، اطلاعات درستی نیست» (تلویزیون رژیم- 29شهریور).

به این ترتیب سخنگوی آژانس رژیم که قاعدتاً باید مطلع‌ترین فرد باشد، می‌گوید همراه آمانو نبوده و از چیزی اطلاع ندارد و در برابر سؤالات مشخص مجری به کلیات پوشالی می‌پردازد. مجری به ناچار مجدداً از جزئیات سؤال می‌کند و این‌که آمانو «از ماشین پیاده شد یا از داخل ماشین بازدید کرد؟». به پاسخ‌هایی که کمالوندی می‌دهد توجه کنید:
کمالوندی: «والله من جزئیات را نمی‌دانم»...
مجری: «بازدید ایشان، جزو تعهدات جمهوری اسلامی بوده یا نه؟»

کمالوندی: «مشخصاً جزو تعهدات جمهوری اسلامی نبوده، ولی ما طراحی کردیم که با توجه به تبلیغات منفی‌ای که بوده این بازدید صورت بگیرد و از نزدیک ببینند و اطمینان پیدا بکنند که این مطالبی که گفته می‌شود، مطالب درستی نیست».

مجری: «… از مکان خاصی در پارچین نمونه‌برداری کردند؟»

کمالوندی: «عرض کردم که من نبودم، البته مدت هم کوتاه بود. ما طبق برنامه نقشهٴ راه برجام اقداماتی را داریم که این اقدامات را به اطلاع آژانس می‌رسانیم. البته امروز اقداماتی، غیر از این بحث بازدید نبود. بازدید هم منطقهٴ مشخصی بود. جاده و بخشی که به سد منتهی می‌شود و بخشی از پارچین را از نزدیک دیدند».

این گفتگو باز هم به‌همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند و به‌اصطلاح سخنگوی آژانس یا می‌گوید اطلاع ندارم یا به کلی‌گویی اکتفا می‌کند. این در حالی است که تردیدی نیست که آمانو در این دیدار از برخی اماکن مشکوک شخصاً بازدید و نمونه‌برداری کرده است. سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نیز در همان زمان، دیدار آمانو از پارچین را در جهت راستی آزمایی رژیم دانسته و گفت: «ما معتقدیم این مهم است که ایران برای اولین بار در تاریخ این موضوع، اجازه دسترسی به تأسیسات پارچین را، هم برای بازدید از آن و هم راستی آزمایی از فعالیتهای آن، داده است» (سایت وزارت امور خارجه آمریکا 30شهریور94).

بازدید آمانو و نمونه‌برداری از پارچین، البته نمی‌تواند بدون اطلاع و اجازهٴ خامنه‌ای صورت گرفته باشد، اما او بار دیگر با سکوت خود، موجب تشدید جنگ و جدال بین دو باند شده است. روزنامه وطن امروز وابسته به باند خامنه‌ای 31شهریور نوشت:
«اگر چه مقامات دولتی مدعی هستند حضور آمانو در پارچین ”تشریفاتی“ بوده است، اما اطلاعات رسیده به ”وطن امروز“ حاکی از آن است که آمانو از نزدیک در جریان برخی جزئیات تأسیسات پارچین قرار گرفت. منابع نزدیک به آژانس مدعی شده‌اند یوکیا آمانو حتی از نزدیک، مخزن ادعایی سایت پارچین را بازرسی کرده است! که در صورت صحت چنین ادعایی، بازدید آمانو از سایت پارچین را باید به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازرسیهای هسته‌یی و نظامی تلقی کرد! به عبارتی سطح دسترسی آمانو در این بازرسی بسیار وسیع بوده است».

کیهان خامنه‌ای 31شهریور94 نیز در مطلبی با عنوان ”دولت با اجرای مادة14برجام مجلس و قانون اساسی را دور زد“ می‌نویسد: «این دسترسی، نه تنها با دو مصوبه پیشین مجلس درباره نحوه تعامل ایران و آژانس مغایر بوده، بلکه به نوعی دور زدن نهادهای قانونی کشور برای اجرای بدون تأیید برجام تلقی می‌شود».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6ea80cbb-ee0f-4235-8ca5-c0a3e8ad12c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات