728 x 90

اخبار اروپا,

سریزا، پیروز انتخابات یونان

-

--
--
انتخابات پارلمانی زود هنگام یونان روز یکشنبه 29شهریور با پیروزی حزب سیریزا به رهبری الکسی سیپراس به پایان رسید. در این انتخابات حزب سریزا توانست بیش از ۳6درصد آرای رأی دهندگان را از آن خود کند. به این ترتیب، حزب سریزا صاحب ۱۴۵ کرسی از کرسی‌های پارلمان آیندۀ این کشور می‌شود.
 
پارلمان یونان ۳۰۰ نماینده دارد. حزب سریزا 145کرسی را از آن خود کرده است. برای تشکیل دولت به ۱۵۱ کرسی نیاز است. به همین دلیل نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب دارد.
حزب «یونانیهای مستقل» که قرار است در دولت آینده با الکسی سیپراس ائتلاف کند، توانست در این دوره، ۱۰ نماینده به مجلس بفرستد و با پیوستن به حزب سیریزا، امکان کسب اکثریت مجلس را برای الکسی سیپراس فراهم کرد.
 
رهبر حزب سیریزا که در جریان مبارزات انتخاباتی از مردم یونان خواسته بود شانس دومی به وی بدهند، پس از این پیروزی گفت: «این دورهٴ پیروزی مردم است. ما مبارزۀ سخت و دشواری را پشت سرگذاشتیم و امروز به من ثابت شد که حق داشتم چرا که مردم یونان به من اختیار دادند تا به مبارزه در داخل و خارج کشور ادامه بدهم».
 
الکسی سیپراس در دولت قبلی تنها به مدت هفت ماه سکان هدایت این کشور را به عهده داشت. وی با بیان این‌که رأی مردم یونان یک پیام روشن برای همگان بود، گفت: «اختیار تشکیل دولت جدید که مردم یونان امروز به ما دادند، پیام شفافی در خود داشت. آنها می‌خواهند از شر دنیای فاسدی که طی سالهای اخیر بر این کشور حکومت کرده است، خلاص شوند».
 
نخست‌وزیر یونان به رأی دهندگان قول داده است برای رشد این کشور، طی چهار سال دورۀ نخست وزیری، سخت کار کند.
انتخابات پیش از موعد در یونان زمانی ضروری شد که آلکسی سیپراس، نخست‌وزیر یونان در 29مرداد سال جاری استعفای خود را اعلام کرد. این اقدام وی در پی آن صورت گرفت که بخشی از اعضای جناح چپ حزب سیریزا با سیاستهای سیپراس در راستای مذاکره با کشورهای اروپایی بر سر کمکهای مالی اتحادیه اروپا به یونان مخالفت کردند. سیپراس با انتخابات جدید می‌خواست این جناح را کنار گذاشته و پایگاه مطمئنی برای اجرای سیاستهای خود داشته باشد.
 
سیپراس در ابتدا اعمال سیاستهای ریاضتی در کشور را که پیش‌شرط کمکهای مالی اتحادیه اروپا بود، ’تحقیرآمیز’ خوانده و آن را رد کرده بود. اما اندکی بعد نظر خود را تغییر داد. سرانجام پس از مذاکرات فشرده با کشورهای عضو حوزه یورو، الکسی سیپراس به ناچار، شرایط سختگیرانه اقتصادی نهادهای اروپایی و بین‌المللی را پذیرفت و بر سر اجرای سیاستهای ریاضتی با آنها به توافق رسید. به موجب این توافق، وامی سه ساله به ارزش ۸۶ میلیارد یورو در ازای انجام اصلاحات اساسی در نظام بانکی، سیستم مالیاتی و دیگر بخشها به یونان تعلق گرفت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6bdca5bd-6dd3-4ea5-a90d-94900ade3a59"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات