728 x 90

پرونده هسته ای ایران,

آیا تأیید برجام در کنگره آمریکا دردی از رژیم دوا می‌کند؟

-

کنگره آمریکا
کنگره آمریکا
موفقیت اوباما در برابر نمایندگان مجلس سنا در زمینه توافق اتمی مورد استقبال رسانه‌های باند رفسنجانی- روحانی قرار گرفته است.
استقبال این رسانه‌ها از موفقیت دولت آمریکا تا آنجا است که بعضاً این رسانه‌ها جایگاه اوباما را تاحد یک قهرمان ملی ارتقا داده‌اند.
تیتر تعدادی از روزنامه‌های این باند در زمینه موضوع اتمی و تضاد کنگره و باراک اوباما در آمریکا چنین است:
اعتماد: پرش هسته‌یی اوباما.
کائنات: شکستی دیگر برای جمهوریخواهان و لابی صهیونیست: برجام از سد سنا گذشت.
جمهوری اسلامی: شکست سنگین مخالفان توافق هسته‌ای در سنای آمریکا.
عصر ایرانیان: پایان جنگ زرگری اوباما و سنا.
آفتاب یزد: شکست تاریخی تندروهای آمریکایی.
ابرار: ابراز خرسندی کاخ سفید از نزدیک شدن به پایان مهلت کنگره برای بررسی برجام.
ابتکار: تلاش جمهوری خواهان برای رد توافق هسته‌ای با ایران نا کام ماند! اوباما پیروز بازی بزرگ.
اطلاعات: شکست طرح افراطیون آمریکا برای رد برجام.
روزان: عبور آرام برجام از سدکنگره.
روزنامه جهان صنعت 21شهریور94 خوشحالی ”ایرانیها“ و ”آمریکایی‌ها“ ! از پله‌های طی شده در حصول توافق و اجرای آن را تاریخی و ماندگار قلمداد می‌کند و در رابطه با نقش اوباما هم می‌نویسد: ”از این بابت نام اوباما و همکارانش برای ابد در تاریخ ثبت می‌شود و از آن به‌عنوان دولتی که یک اختلاف کهنه، پیچیده و خطرناک را بدون توسل به‌زور و قدرت نظامی حل کرد، یاد خواهند کرد“.
این رسانه وابسته به باند روحانی- رفسنجانی به ”دوستان ابله “ توافق هسته‌یی نیز توصیه کرده است: ”بر همین پایه می‌شود به همراهان توافق هسته‌یی توصیه کرد که اگر نمی‌توانند با عقلانیت، دوستی خردمندانه‌ای داشته باشند، به‌خاطر خدا دست از دوستی ابلهانه با توافق بردارند“.
روزنامه اعتماد نیز به نظام آخوندی توصیه می‌کند که دست آورد اوباما در زمینه توافق اتمی را خراب نکند و برجام را به سرانجام نیکی برساند.
از نظر نویسنده مقاله اعتماد: ”جناح تندرو اسرائیل ی آمریکا خواهد کوشید از طریق اعمال فشارهای دیگر، کاری کند که ایران را عصبانی کند، تا ایران پاسخ خود را در تخطی از اجرای توافق بدهد“.
توصیه اعتماد به نظام آخوندی و به‌ویژه دلواپسان نظام این است که با صبروحوصله پاسخ متناسب به آنچه که در آمریکا اتفاق ا فتاد را بدهند.
نویسنده سپس با دادن ”مدال صبر وحوصله“ به نظام آخوندی و ساختار سیاسی حاکم در ایران می‌نویسد: ”تجربه نشان داده که ساختار سیاسی در ایران با صبر و حوصله بوده و متعهد به توافقات انجام شده است و هنگامی که بر مساله‌ای توافق کرد، تا وقتی که طرف مقابل به تعهد خود پایبند است در پی بهانه‌گیری برای نقض آن برنخواهد آمد“.
گواه نظرات این روزنامه در مورد ”صبر وحوصله “ نظام آخوندی، صبرو حوصله خمینی در جریان زهرخوران سال 67 است: ”موید این ادعا برخوردی است که مرحوم امام (ره) با پذیرش قطعنامه ٥٩٨ داشتند، طی پیامی که صادر کردند صریحاً این ادعا را که ایران به‌صورت مقطعی این توافق را پذیرفته و در نخستین فرصت آن را نقض خواهد کرد را رد کردند“..
روزنامه ابتکار نیز ”رویکرد سیاست‌زده و جناحی“ کمیسیون برجام را بررسی کرده و توصیه‌اش این است که زودتر قال قضیه بررسی برجام را بکند.
حالا سؤال این است که این میزان ذوق زدگی از پیروزی اوباما حول برجام، در کنار این‌که به فرض برجام از سد مجلس رژیم نیز بگذرد، آیا رژیم آخوندی از بن‌بست و بحرانهایی که درگیر آن است رها می‌شود؟
واقعیت این است که همین حرفها و مواضع حول عبور برجام از کنگره آمریکا و... خود نشان‌دهنده این است که اتفاقاً نه تنها تضادی از رژیم حل وفصل نمی‌شود، بلکه تازه شروع ماجراست. زیرا تبعات زهرخوران هسته‌یی وتایید آن، که دلواپسان خامنه‌ای نگران آن هستند، لاجرم به‌دنبال خود زهر خوران در سایر زمینه‌های اجتماعی و منطقه‌یی و... را پیش روی نظام ولایت می‌گذارد، که معنای آن درگیری بیش از پیش باندهای درونی رژیم است.
بنابراین در چنین وضعیتی مسأله اصلی رژیم که جنگ بر سرهژمونی در رأس نظام است نه تنها تعیین‌تکلیف نشده بلکه اهمیت بیشتری پیدا کرده و بیش از پیش شدت می‌گیرد و به مدار بسا حادتری کشیده خواهد شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e46524fc-fd42-4f06-9463-58683b59f802"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات