728 x 90

كمپ ليبرتى,كمپ اشرف,

تدوین کتاب ”اموال مجاهدین در اشرف“ توسط کمیته حقوقی کمپ لیبرتی با ۳۱۰سند و ۷۳ مستند تصویری

-

 -
-
کمیته‌ی حقوقی لیبرتی، با گرامیداشت خاطره شهدای قهرمان کمیته حقوقی اشرف، مجاهدان خلق حمید باطبی (طبری) نماینده و مشاور حقوقی، حسین مدنی مشاور حقوقی و ابوالقاسم رضوانی وکیل مجاهدین و قاضی دادگستری که در قتل‌عام 10شهریور 1392 به‌شهادت رسیدند، گزارش مشروح خود درباره ”اموال مجاهدین در اشرف“ را به زبان فارسی (در 735 صفحه) و همچنین به زبان انگلیسی (در 635 صفحه) گردآوری و منتشر کرد.

این گزارش که به‌صورت یک کتاب جامع در 10 فصل تدوین شده است، حاوی 310 سند و 73 مستند تصویری است که هیچ تردیدی در حقوق کامل سازمان مجاهدین خلق ایران و ساکنان اشرف بر اموال منقول و غیرمنقولشان در اشرف باقی نمی‌گذارد. این گزارش همچنین مبانی حقوقی مالکیت مجاهدین بر اموال منقول و غیرمنقولشان را با استناد به قوانین عراق تشریح می‌کند.

رژیم ضدبشری ولایت‌فقیه و مالکی نخست‌وزیر دست‌نشانده‌اش در عراق که هدفشان نابودی مجاهدین و یا وادار کردن آنها به تسلیم بود، علاوه بر کشتار و جابه‌جایی اجباری ساکنان اشرف تلاش کردند مالکیت آنها بر اموالشان را هم سلب کنند.

مالکی روز 7ژوئن 2008 وارد تهران شد و 10روز بعد، در 17ژوئن 2008، طی یک دستورالعمل مجرمانه و غیرقانونی تحت عنوان مصوبه شورای وزیران عراق به نقض تمامی حقوق مجاهدان اشرف مبادرت کرد. در این دستورالعمل ضدانسانی که به دستور خلیفه ارتجاع در تهران نوشته شده و در تعارض آشکار با کنوانسیون چهارم ژنو، کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و نیز در تعارض آشکار با تعهدات مکتوب آمریکا و دولت انتقالی عراق در قبال مجاهدان اشرف (نامه 25ژوئن 2004 ژنرال میلر معاون فرمانده کل نیروهای ائتلاف به نماینده ساکنان اشرف) قرار داشت، از جمله آمده بود: «هر گونه همکاری با سازمان تروریستی مجاهدین خلق از سوی هر سازمان، حزب و مؤسسه و یا افراد عراقی یا خارجی در عراق ممنوع است و هر کس با آنها همکاری کند مشمول قوانین مبارزه با تروریزم خواهد بود و طبق قانون مزبور به دستگاه قضایی احاله خواهد شد».

در حکومت مالکی 27 حمله مرگبار علیه مجاهدین در اشرف و لیبرتی انجام شد که به‌شهادت 117 مجاهد خلق و مجروح شدن 1380تن انجامید. علاوه بر این 7تن از جمله 6 زن مجاهد به گروگان گرفته شدند که هنوز اثری از آنها در دست نیست. در اثر محاصره ضدانسانی پزشکی اشرف و لیبرتی که از سال 1387 شروع شد و هم‌چنان ادامه دارد تا کنون 27 مجاهد خلق جان باخته‌اند.

مالکی در مورد داراییها و اموال مجاهدین نیز، سیاست مصادره اموال و بالا کشیدن حاصل سه دهه کار و تلاش طاقت‌فرسای مجاهدین و کمکهای هموطنانمان در داخل و خارج کشور را پیشه کرد. به همین خاطر ایادی مالکی درصدد از بین بردن هر سندی برآمدند که مالکیت مجاهدین بر اموالشان را نشان می‌داد. همدستی مالکی و کوبلر در مورد مصادره ژنراتورهای بزرگ اشرف که اسناد خرید آنها توسط ساکنان اشرف موجود است یک نمونه از این تبهکاریهاست.

هنگامی هم که در 20شهریور 1392 آخرین گروه مجاهدین یعنی 42 شاهد قتل‌عام، اشرف را ترک می‌کردند مأموران مالکی مانع انتقال 15 کارتن اسناد اموال مجاهدین در اشرف به لیبرتی شدند که سرانجام با پا در میانی نماینده سازمان ملل قرار بر این شد که اسناد موقتاً در یکی از سوله‌های اشرف به امانت گذاشته شود. هر سوله دارای سه قفل و سه کلید در نزد مجاهدین و سازمان ملل و دولت عراق می‌باشد.

از این‌رو کمیته حقوقی لیبرتی در ادامه کمیته حقوقی اشرف وظیفه خود دانست تا جایی که ممکن است این اسناد را برای گزارش به خلق و همچنین برای اقدامات حقوقی و سیاسی در سطح بین‌المللی، در یک کتاب جامع جمع‌آوری و منتشر کند.

در این کتاب علاوه بر اسناد مربوط به استقلال کامل مالی مجاهدین از ابتدای حضورشان در عراق، اسناد مالکیت اموال منقول و غیرمنقول و اسناد مربوط به تلاشهای مجاهدین برای فروش این اموال و قرارداده‌هایی که با افراد و تجار عراقی و غیرعراقی بسته‌اند و دولت عراق مانع اجرای ان شده، درج شده است. از جمله این اسناد، قرار داد ساکنان با یک شرکت انگلیسی برای خرید اموال منقول و غیرمنقول اشرف به قیمت 550 میلیون دلار با مهر تأیید سفارت عراق در انگلیس است. متعاقباً حکومت مالکی با تهدید نماینده این شرکت در بغداد به مرگ و مصادره اموال آن، از اجرای این قرار داد جلوگیری کرد.

کتاب «اموال مجاهدین در اشرف» همچنین جزییات و آمار و ارقام به سرقت و چپاول گسترده اموال اشرف توسط ایادی مالکی را گزارش می‌کند.

کمیته حقوقی لیبرتی با قدردانی از همه کسانی که در گردآوری فاکتها و اسناد کتاب همکاری و کمک کرده‌اند، از همه هواداران مجاهدین و حامیان آنها در کشورهای مختلف جهان که در مراجع بین‌المللی از حق مالکیت مجاهدین بر حاصل کار و دارایی‌هایشان و ضرورت بازگرداندن این اموال یا ما به ازاء آن به مجاهدین دفاع کرده‌اند، صمیمانه سپاسگزاری و تشکر می‌کند و امیدوار است این هدف با کمک آنها محقق شود.

کمیته حقوقی لیبرتی
21شهریور 1394 (12سپتامبر 2015)


مسئول کمیته: معصومه احتشام
اعضا و شورای کمیته: فرهاد اشراقی- البرز بهادر- علی بهاری جوان-یحیی پرهام -علی محمد توتونچی- بهزاد صفاری- ناصر فقیهی حبیب آبادی- جمال مثنی - سعید مهدویه- محمد جواد نیکبختی- محمدعلی نیک نیا

نمایندگان اعزامی در آلبانی: غلامعلی مصباح - علی اشرف عبادی.
 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fe582045-fb78-473d-9bc4-d2dbebcaef11"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات