728 x 90

اخبار عراق,اخبار خاورمیانه,

تظاهر کنندگان عراقی: مالکی سر مار و فتنه باید محاکمه و اعدام شود

-

تظاهرات سراسری مردم عراق در برابر فساد، در راس آن مالکی
تظاهرات سراسری مردم عراق در برابر فساد، در راس آن مالکی
به گزارش تلویزیونهای عربی تظاهرات سراسری عراق که از سوی برخی تلویزیونها میلیونی توصیف شد؛ برای چهارمین هفته متوالی در بغداد و ده استان دیالی، ذیقار، کربلاء، دیوانیه، المثنی، بصره، میسان، نجف، واسط و بابل برگزار شد. خواسته اصلی تظاهر کنندگان محاکمه و اعدام مالکی و اصلاح قوه قضاییه بود. تظاهر کنندگان حمایت خود را از اصلاحات نخست‌وزیر عراق حیدر عبادی نیز اعلام کردند.

تظاهر کنندگان در بغداد مالکی را بزرگترین کلاهبردار قرن توصیف کردند و شعار ”کذاب نوری مالکی“ و ”ای مالکی‌ ای آشغال“ سر می‌دادند. تظاهر کنندگان در گفتگو با تلویزیونها مالکی را فاشیست فراری شکست خورده، سر مار و سر فتنه در عراق و شیطان و جنایتکار توصیف می‌کردند و دخالتهای رژیم ایران در امور عراق را محکوم کردند. تلویزیون الجزیره گفت: خواسته‌های خدماتی مانند برق فرعی است و مردم خواهان تغییر هستند.

به گزارش تلویزیون البغدادیه تظاهر کنندگان خشمگین در ناصریه خواستار محاکمه مالکی به‌عنوان سر مار و فتنه در عراق هستند.

یک تظاهر کننده عراقی به البغدادیه گفت: سیاستمداری که آمریکا برای ما آورد… سیاستمدار فاشیست فراری شکست خورده نوری مالکی بود، ای نوری مالکی‌ای دزد، کشور را تجزیه کردی، و با سهمیه‌بندی مناصب دولتی را توزیع کردی.

یک تظاهر کننده دیگر گفت: … سر فتنه و سر دزدها نوری المالکی است، ای جنایتکار همه مردم از تو بدشان می‌آید. ای دزد.

یکی دیگر از تظاهر کنندگان گفت: من از طرف خودم و مردم عراق خواستار محاکمه مالکی هستم چرا که او سر مار و سر فتنه در عراق است، خواستار آزادی زندانیان مقاوم و شریف هستم، ما به دخالت… رژیم ایران در عراق اجازه نخواهیم داد.

به گزارش تلویزیون المدی شعار مردم در تظاهرات بغداد کذاب نوری مالکی بود. المدی گفت: علی جمیل محمد فعال مدنی: در گفتگو با این تلویزیون گفت: تظاهرات میلیونی این هفته به عبادی اختیارات میلیونی داد و او باید گامهای اساسی بردارد وی افزود: این جمعه دادن اختیارات به عبادی تکمیل شد و تصریح کرد تظاهرات جمعه در زمینه دادن اختیارات به نخست‌وزیر عراق تعیین‌کننده بود.

به گزارش تلویزیون الرشید احمد الابیض محقق و کارشناس امور سیاسی که در تظاهرات شرکت کرده بود به این تلویزیون گفت: این تظاهرات یک انقلاب و بشارت خیر برای همه عراقیان است. این انقلاب اصلاح است… و کل موجودیت فساد را از 13سال پیش هدف قرار داده است… باید درک شود که این انقلاب خودجوش بسیار آگاه است و می‌داند که‌ چی می‌خواهد… احمد ابیض در بخش دیگری از سخنانش گفت: اقدامات عبادی با تفویض اختیارات کامل همراه شد، وی خطاب به عبادی گفت: این تفویض میلیونی اختیارات به تو قدرت رویارویی با فاسدان را می‌دهد، ما با تمام وجود از او می‌خواهیم که از قدرت استفاده کند و سران فساد را سرنگون کند.


تلویزیون الجزیره گزارش داد: مرجعیت شیعه در کربلا از مسئولان خواست تا خواسته‌های تظاهر کنندگان را درک کنند و به آن پاسخ بدهند، عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه اعلام کرد: از شروط و ضرورتهای موفقیت در جنگ اصلاحات این است که سیاستمدارانی که زمام امور کشور در دست‌شان هست حق بودن خواسته‌های مردم را با تأمین خدمات و مبارزه با فساد و محقق کردن عدالت اجتماعی درک کنند و گامهای اساسی برای ایجاد اعتماد و اطمینان در شهروندان بردارند.

به گزارش الجزیره یکی از تظاهر کنندگان گفت: الآن مردم عراق خواستار تغییر هستند، باقی ماندن رژیم سابق به‌معنی این است که این عفونت، باقیمانده عراق را هم از بین خواهد برد.
یک تظاهر کننده دیگر گفت: فساد دیگر کافی است، سرقت دیگر کافی است کافی است؛ کافی است…
الجزیره در گزارش دیگری گفت: بغداد و شمار دیگری از استانهای عراق… شاهد تظاهرات عظیمی علیه فساد بود.

الجزیره افزود؛ برای پنجمین جمعه متوالی تظاهرات بزرگ برای اصلاحات و حسابرسی از مفسدان برگزار می‌شود. شعارها دیگر مثل دیروز خواهان تأمین خدمات نیستند بلکه به این نقطه رسیده است که تظاهر کنندگان اعلام کنند که اگر اصلاحات انجام نگیرد صبرشان رو به پایان است.

تلویزیون الحره عراق خبر داد دهها هزار نفر در تظاهرات عظیمی در بغداد و شماری از شهرهای جنوب عراق در اعتراض به فساد شرکت کردند. تظاهر کنندگان خواستار شروع فوری اصلاحات اداری حقیقی و جنگیدن با فساد و سپردن مرتکبین آن به قضاییه شدند. الحره در گزارش دیگری از تظاهرات در بصره گفت: تظاهر کنندگان بصره فریاد می‌زدند، ما خواهان از بین بردن بزرگترین چتری هستیم که زیر آن هر فسادی صورت می‌گیرد و آن هم شورای عالی قضایی است… و شعار می‌دادند همه آنها دزد هستند.

به گزارش تلویزیون الجزیره عدی زیدی از فعالان تظاهرات به الجزیره گفت: جنبش مردمی متولد می‌شود... و طبق اخباری که به دست ما رسیده است بسیاری از سیاستمداران فاسد در حال فرار از عراق به بهانه حج هستند… برخی هم به لندن و تهران و لبنان و ترکیه و غیره رفتند و در نتیجه فضا برای مردم عراق آماده شده است و ما به آینده خوش‌بین هستیم و پیروز خواهیم شد… عدی زیدی افزود: … فرصتی که حیدر عبادی دارد نه کسی قبل از او و نه کسی بعد از او چنین فرصتی نخواهد داشت و… اگر عبادی به خواست مردم و مرجعیت جواب دهد… و از مالکی تبری بجوید و او را به قضاییه تحویل دهد و مدحت المحمود را برکنار کند حتماً خواهد توانست در حاکمیت و رهبری بماند.

به گزارش تلویزیون التغییر مردم در تظاهرات گسترده در بغداد و استانهای دیگر، خواستار نابودی همه اشکال فساد در سه قوه اجرائی، مقننه و قضایی کشور شدند.

التغییر گفت: تظاهر کنندگان پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که از جمله روی آن نوشته شده بود: ما خواستار صدور ماده 4 فساد مشابه ماده 4 تروریسم هستیم. / نیاز به نظافتچی خوب داریم تا قضاییه و مدحت محمود را تمیز کند/ الله اکبر، عراق به دره گرگها تبدیل شده است.

تلویزیون البغدادیه صحبتهای یک کودک در تظاهرات علیه مالکی را پخش کرد. این کودک در پاسخ به این سؤال که پدرت کجاست گفت: در زندان و با اندوه افزود مالکی او را زندانی کرده است.
مادر این کودک گفت: بگو ما از العبادی می‌خواهیم که زندانیان را عفو کند...

یک نوجوان: به البغدادیه گفت: ما روزانه میدان تحریر می‌آییم تا تحصن کنیم... عبادی باید فاسدان و مالکی را محاکمه کند کسی که باعث قربانی شدن شهدای اسپایکر است و همه اینها نتیجه کارهای نوری مالکی است...

یکی از تظاهر کنندگان در ذیقار به تلویزیون البغدادیه گفت:
... همان‌طور که حیدر عبادی اعلام کرده است ما مردم ذیقار خواهان اصلاحات ریشه‌یی و نه ناقص و با تأخیر هستیم.
مردم خسته شده‌اند... و ما خواهان اصلاح قضاییه به‌طور کامل و عادلانه هستیم.
به مواضع نخست‌وزیر حیدر عبادی درود می‌فرستیم که منطقه سبز را برای شهروندان گشود… ما خواستار استعفای مدحت المحمود و کناره‌گیری او از منصبش هستیم او… 12سال پرونده‌های فساد را لاپوشانی کرده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/162ed642-73c6-40bd-936b-bbf28fc01fdf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات