728 x 90

مذاكرات هسته اي,اختلافات سیاسی در ایران,

”خوردن هم چوب و هم پیاز“، باخت مضاعف رژیم در توافق هسته‌ای‌

-

مذاکرات هسته ای
مذاکرات هسته ای
عباس عراقچی معاون وزارت‌خارجه و مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌یی رژیم، 10مرداد 94 در یک جلسه با مقامات تلویزیون حکومتی در مورد مذاکرات و توافقنامه وین، به آنان توضیحاتی داد که هم جلسه و هم توضیحات وی محرمانه بود. اما بلافاصله پس از این جلسه محرمانه، باند مقابل سخنان او را علنی و برملا کرد که به موضوع حادی در تشدید بحران درونی رژیم تبدیل شده است.

در این رابطه روزنامه وطن امروز از رسانه‌های وابسته به دلواپسان رژیم نوشت: «آقای عراقچی می‌گوید بزرگ‌ترین دستاورد ما این است که غرب بالاخره غنی‌سازی در ایران را پذیرفته است. اولاً درون برجام شرط عادی شدن پرونده‌ایران و پذیرفته شدن حق برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی - نه غنی‌سازی- اجرای کامل برجام تعیین شده است. بنابراین حتی اگر حقی هم در کار باشد، پس از حداقل ۱۰ سال شناسایی خواهد شد نه الآن. ثانیا، پس از ۱۰ سال نیز ضمانتی به این کار نیست و غربی‌ها به صراحت گفته‌اند با صدور قطعنامه‌یی جدید محدودیتها بر برنامه ایران را تمدید خواهند کرد. ثالثا، اتفاقاً این توافق دقیقاً به‌معنای انکار حق غنی‌سازی ایران طبق معاهده است“.
این رسانه حکومتی ضمن حمله آشکار به مفاد توافق وین که همه چیز رژیم در جریان آن برباد رفته است اضافه می‌کند: «شاه‌بیت اصلی سخنان عراقچی این است که ایران چیزی را در این توافق واگذار کرده که در اصل اساساً آن را در اختیار ندارد یعنی برنامه ساخت سلاح هسته‌ای. ویرانگر‌ترین طرز تفکر تیم مذاکره‌کننده را دقیقاً در همین‌جا می‌توان مشاهده کرد. نتیجه این سخن این است که عراقچی قبول دارد که همه آنچه ما واگذار کرده‌ایم در واقع برنامه ساخت سلاح هسته‌یی بوده است! واقعاً آیا انتظار از تیمی که چنین فکر می‌کند این بود که یک توافق خوب بکند؟» (وطن امروز 13مرداد 94)

متقابلاً عباس عراقچی از انتشار محتوای سخنانش درباره توافق اتمی در نشست خصوصی با مدیران صدا و سیمای رژیم انتقاد کرده و این کار را’مغایر منافع و امنیت ملی ایران’ دانسته است...
عباس عراقچی در جلسه توجیهی مقامات حکومتی، توافق را به شرط آن که هدف ایران غنی‌سازی مشروع بین‌المللی و برنامه هسته‌یی کاملاً صلح‌آمیز باشد ”پیروزی بزرگی“ دانسته و گفته است که توافق در صورتی ”شکستی بزرگ“ است که ایران ’بخواهد سراغ بمب برود“.
معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین به جنبه اقتصادی برنامه اتمی رژیم اشاره کرده و گفته است که اگر برنامه هسته‌یی ایران را صرفاً با معیارهای اقتصادی بسنجیم، ”خسرانی بزرگ“ است. او افزوده است: ”اگر هزینه مواد تولیدی را بخواهیم محاسبه کنیم اصلاً تصورش را نمی‌توانیم بکنیم“ ». (سایت دویچه وله 12مرداد95)

انتشار متن محرمانه صحبتهای عراقچی در سایت خبرگزاری صدا و سیمای 10مرداد 94، بلافاصله با واکنش شورای امنیت ملی رژیم مواجه شد و این شورا بعد از اطلاع از این موضوع به صدا و سیمای رژیم ابلاغ کرد که سریعاً خبر را از سایت برداشته و از سرورهای مرکزی نیز حذف بکنند.

خبرگزاری صدا و سیمای رژیم در سه تیتر با عناوین: ”عراقچی: تا وقتی قوی هستیم جای هیچ نگرانی نیست، عراقچی: دشمن به علت یاس از اثرگذاری تحریمها پای میز مذاکره آمد“. سخنان عراقچی را به شرح زیر منتشر کرده است: ”یک موضوع کاملاً سیاسی و اشتباهی که غربیها در گذشته با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دادند این بود که یک پرونده کاملاً فنی ایران را به موضوع سیاسی تحت عنوان پی.ام.دی تبدیل کردند و لذا همواره با آژانس همکاری می‌کردند و اطلاعات بیشتر می‌دادند تا موضوع بدتر می‌شد. EBW‌ (کار روی چاشنیهای EBW‌ ) همین جوری لو رفت؛ شما از دوستان وزارت دفاع سؤال کنید دلشان خون است از درز اطلاعاتی که کار را بدتر کرد»، «زمانی که فردو را کشف کردند متوجه شدیم که فهمیده‌اند و همین که خواسته‌اند اعلام کنند پیش دستی کردیم و سریع به آقای سلطانیه دستور داده شد که موضوع را آژانس اعلام کند و او هم در نامه‌یی موضوع را به آقای البرادعی اعلام کرد».

همچنین عراقچی در همین دیدار اعتراف کرده است که: «چیزی که دادیم، امتیازی کم شده از ایران نیست بلکه بمب اتمی را دادیم».

این مصاحبه به‌خوبی نشان می‌دهد که رژیم با این توافق هم چوب و هم پیاز را خورده است.
عراقچی از یک طرف صریحاً توضیح می‌دهد که رژیم توانایی ساخت سلاحش را از دست داده: «.. بمب اتمی را دادیم».، از طرف دیگر با قافهایی که در اجبار به پاسخ به جناح مقابل می‌دهد، ثابت می‌کند که رژیم در گذشته دنبال سلاح هسته‌یی بوده است.
لو رفتن اعترافهای عراقچی مبنی بر این‌که رژیم قبلاً دنبال سلاح اتمی بوده است، نظام آخوندی را در مرحله پسا توافق در بد مخمصه‌ای قرارمی‌دهد. زیرا از یکطرف توانش را برای ساخت بمب از دست داده است و از طرف دیگر باید پاسخ بدهد که چرا تا کنون دنبال ساخت سلاح اتمی بوده است، و از پاسخ صریح به این موضوع طفره رفته است،
طبعا این وضعیت، بیانگر باخت مضاعف برای رژیم به بن رسیده‌ای است که هم چوب را خورده و هم پیاز را.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7dbe3a30-8099-4fa0-8d2a-da319d7b6105"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات