728 x 90

مذاكرات هسته اي,اختلافات سیاسی در ایران,

برملا شدن سخنان عباس عراقچی در نشست خصوصی با مقامات تلویزیون حکومتی

-

عباس عراقچی
عباس عراقچی
برملا شدن سخنان عباس عراقچی در نشست خصوصی با مقامات تلویزیون حکومتی، به موضوع حادی در تشدید بحران درونی رژیم تبدیل شده است.
یک رسانه باند دلواپسان نوشت: «آقای عراقچی می‌گوید بزرگ‌ترین دستاورد ما این است که غرب بالاخره غنی‌سازی در ایران را پذیرفته است.
اولاً، درون برجام شرط عادی شدن پرونده ایران و پذیرفته شدن حق برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی – نه غنی‌سازی - اجرای کامل برجام تعیین شده است. بنابراین حتی اگر حقی هم در کار باشد، پس از حداقل ۱۰ سال شناسایی خواهد شد نه الآن.
ثانیا، پس از ۱۰ سال نیز ضمانتی به این کار نیست و غربی‌ها به صراحت گفته‌اند با صدور قطعنامه‌یی جدید محدودیتها بر برنامه ایران را تمدید خواهند کرد.
ثالثا، اتفاقاً این توافق دقیقاً به‌معنای انکار حق غنی‌سازی ایران طبق معاهده است..

این رسانه حکومتی اضافه می‌کند: «شاه‌بیت اصلی سخنان عراقچی این است که ایران چیزی را در این توافق واگذار کرده که در اصل اساساً آن را در اختیار ندارد یعنی برنامه ساخت سلاح هسته‌ای. ویرانگر‌ترین طرز تفکر تیم مذاکره‌کننده را دقیقاً در همین‌جا می‌توان مشاهده کرد. نتیجه این سخن این است که عراقچی قبول دارد که همهٴ آنچه ما واگذار کرده‌ایم در واقع برنامه ساخت سلاح هسته‌یی بوده است! واقعاً آیا انتظار از تیمی که چنین فکر می‌کند این بود که یک توافق خوب بکند؟»
درباره بحران گریبانگیر رژیم بر سر برملا شدن اظهارات عراقچی، رادیو آلمان روز 12مرداد 1394 گزارش کرد: «عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران با قدرتهای جهانی، از انتشار محتوای سخنانش درباره توافق اتمی در نشستی خصوصی با مدیران صدا و سیما انتقاد کرده و این کار را ’مغایر منافع و امنیت ملی ایران’ دانسته است... .
او توافق را به شرط آن که هدف ایران غنی‌سازی مشروع بین‌المللی و برنامه هسته‌یی کاملاً صلح‌آمیز باشد ’پیروزی بزرگی’ دانسته و گفته که توافق در صورتی ’شکستی بزرگ’ است که ایران ’بخواهد سراغ بمب برود’.
معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین به جنبه اقتصادی برنامه اتمی ایران اشاره کرده و گفته است که اگر برنامه هسته‌یی ایران را صرفاً با معیارهای اقتصادی بسنجیم، ’خسرانی بزرگ’ است. او افزوده است: ”اگر هزینه مواد تولیدی را بخواهیم محاسبه کنیم اصلاً تصورش را نمی‌توانیم بکنیم“ ».

آقای مجید حریری از اعضای کمیسیون دفاعی و استراتژیک شورای ملی مقاومت در این باره به سیمای آزادی گفت:
عراقچی در تاریخ شنبه این هفته 10مراد94 جلسه محرمانه‌ای با ”مدیران ارشد، مدیران کل و سردبیران ارشد بخشهای خبری و برنامه ساز سیاسی صدا و سیما“ برگزار کرده بود. پس از پایان جلسه بخشی از صحبتهای عراقچی به‌صورت سه خبر مجزا در ساعت 1822 در سایت خبرگزاری صدا و سیمای رژیم منتشر می‌شود.
شورای عالی امنیت رژیم از درز صحبتهای منتشر شده مطلع و ضمن ابلاغ به بازرسی صدا و سیمای وابسته به حوزه ریاست صدا و سیمای ج ا ا تأکید می‌کنند که سریعاً خبر را از سایت برداشته و از سرورهای مرکزی نیز حذف بکنند. در پاسخ به شورای عالی امنیت رژیم، حوزه مدیریت صدا و سیما موضوع را ”اشتباه سردبیر شب خبرگزاری“ عنوان کرده است و در ساعت 2127 دستور حذف هر سه خبر را از سایت صدا و سیما و کلیه سرورهای مربوطه را صادر می‌کنند. تیتر و شماره خبرهایی که در سایت صدا و سیما حذف شده‌اند به‌قرار زیر است:
تیتر خبر: عراقچی: تا وقتی قوی هستیم جای هیچ نگرانی نیست
شماره خبر: 63588608
تیتر خبر: عراقچی: دشمن به علت یاس از اثرگذاری تحریمها پای میز مذاکره آمد
شماره خبر: 63588614
«یک موضوع کاملاً سیاسی و اشتباهی که غربیها در گذشته با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دادند این بود که یک پرونده کاملاً فنی ایران را به موضوع سیاسی تحت عنوان پی.ام.دی تبدیل کردند و لذا همواره با آژانس همکاری می‌کردند و اطلاعات بیشتر می‌دادند تا موضوع بدتر می‌شد.ای.بی.دبلیو همین جوری لو رفت؛ شما از دوستان وزارت دفاع سؤال کنید دلشان خون است از درز اطلاعاتی که کار را بدتر کرد».

1- آژانس در مورد درگیر بودن احتمالی کارکنان انستیتو فیزیک کاربردی در فعالیت ایران بر روی چاشنیهای EBW کوشش‌هایی برای خرید طیف سنجهای گاما Borehole توسط این شخص Gov/2008/4 و کوششها برای خرید spark gaps به‌وسیله دیگر اشخاص ((Gov/ 2008/4. ایران بیان نمود که شخص مورد نظر در کارهای مربوط به EBW درگیر نبوده و تقاضای خرید مربوط به حفاری چاه برای وزارت نفت بوده است. ایران تلاشهای انجام شده برای خرید Spark Gaps به‌وسیله دیگر اشخاص را تکذیب نمود. آژانس به ارزیابی خود در خصوص اطلاعات ارائه شده از سوی ایران ادامه می‌دهد.
گزارش سپتامبر 2014
11. در ارتباط با چاشنیهای EBW، مدیرکل توجه نمود که ایران اطلاعات و توضیحاتی را راجع به تصمیمش در اوایل 2000 میلادی برای توسعه چاشنیهای ایمن به آژانس ارائه داده است. وی توجه نمود که ایران همچنین اطلاعات و توضیحاتی پیرامون فعالیتش بعد از سال 2007 میلادی در ارتباط با کاربرد چاشنیهای EBW‌ در صنعت نفت و گاز که با رویه‌های تخصصی این صنعت ناسازگاز نیست، به آژانس ارائه داده است. مدیرکل همچنین توجه نمود که آژانس نیازمند بررسی همه مسائل باقیمانده گذشته، از جمله چاشنیهای EMB، و قرار دادن همه آنها در یک ’سیستم’ و ارزیابی ’سیستم’ در کلیت آن می‌باشد.

دوم. درباره ساخت مخفیانه فردو:

«زمانی که فردو را کشف کردند متوجه شدیم که فهمیده‌اند و همین که خواسته‌اند اعلام کنند پیش دستی کردیم و سریع به آقای سلطانیه دستور داده شد که موضوع را به آژانس اعلام کند و او هم در نامه‌یی موضوع را به آقای البرادعی اعلام کرد».
یکم. صنعت هسته‌یی خسران بزرگ به‌لحاظ اقتصادی:
«همواره گفته‌ام که اگر برنامه هسته‌یی کشورمان را بخواهیم صرفاً با معیارهای اقتصادی بسنجیم خسرانی بزرگ است یعنی اگر هزینه مواد تولیدی را بخواهیم محاسبه کنیم اصلاً تصورش را نمی‌توانیم کنیم»
نتیجه‌گیری- توافق هسته‌یی رژیم باخت مضاعف یا چوب و پیاز:

این مصاحبه به‌خوبی نشان می‌دهد که رژیم با این توافق هم چوب را خورده و هم پیاز را خورده است.
از یک طرف صریحاً توضیح می‌دهد که رژیم توانایی ساخت سلاحش را از دست داده و می‌گوید: «چیزی که دادیم، امتیازی کم شده از ایران نیست بلکه بمب اتمی را دادیم». از طرف دیگر با قافهایی که در اجبار به پاسخ به جناح مقابل مدهد، ثابت می‌کند که رژیم در گذشته جز دنبال سلاح هسته‌یی نبوده است.
رژیم در این شرایط مثل جنایتکاری است که در آستانه جنایت (در این‌جا ساخت سلاح هسته‌ای) لو رفته و دستگیر شده است (در این‌جا توسط مقاومت در دام افتاده) حالا در مقابل دادگاه بین‌المللی برای محاکمه و مجازات قرار گرفته است، از یک طرف توانش را برای جنایت از دست داده و از طرف دیگر باید پاسخ بدهد که چرا قصد این جنایت (ساخت سلاح اتمی) را داشته است. این است که باید گفت که رژیم دچار یک باخت مضاعف یا چوب و پیاز و صدتومان شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3134c182-d4c0-4f9c-b826-d0cd1b3b6407"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات