728 x 90

اخبار امريكا,اخبار آسیای شرقی,

معاون وزیرخارجه آمریکا: هشدار به چین و روسیه در رابطه با تغییر اوضاع در اوکراین و دریای جنوبی چین

-

آنتونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا
7تیر 94 - آنتونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس رسانه‌ای گفت: تلاشهای چین برای تسلط بر ’دریای جنوبی چین’ مانند اقدامات روسیه در شرق اوکراین است. در پی تظاهرات شهروندان اوکراین در سال 2014 که منجر به سقوط رئیس‌جمهور وقت ویکتور یانوکوئچ شد، روسیه به کمک نیروهای نظامی و شبه‌نظامی جزیره کریمه را به تصرف خود درآورد و آن را بخشی از خاک روسیه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاریها، چین برای گسترش اقتدار و نفوذ خود در منطقه، در حال پیاده‌کردن طرحهای درازمدت و ساختن تأسیسات و جزیره‌های مصنوعی در این بخش از اقیانوس آرام است. مقامات پکن می‌گویند که هدف از انجام این پروژه‌ها در ’دریای جنوبی چین’ تأمین امنیت ماهیگیری، پیشگیری از بروز فجایع طبیعی و جلوگیری از تخریب محیط زیست است.
چین و همسایگان آن، سالها است که بر سر مالکیت جزایر و صخره‌های این بخش از اقیانوس آرام با یکدیگر در کشمکش‌اند.
اختلافات چین با کشورهای همسایه‌ی خود از هنگامی شدت گرفت که فیلیپین در سال گذشته با طرح شکایت از چین در دادگاه بین‌المللی لاهه و ادعای مالکیت بخشی از دریای جنوبی، موضع پکن را در خصوص مالکیت این سرزمین‌ها در سطح بین‌المللی به چالش کشید.
مقامات پکن همواره طرح اختلافات میان کشورهای منطقه بر سر مالکیت بخش‌هایی از دریای جنوبی چین در سطح بین‌المللی را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده‌اند که خواستار حل این اختلافات از راه گفت‌ و گوهای دوجانبه هستند.
به گزارش خبرگزاریها، شش کشور واقع در منطقه‌ی ’دریای جنوبی چین’، بر سر مالکیت بیش از ۷۵۰ صخره و جزیره‌ی کوچک با یکدیگر اختلاف دارند. مساحت بزرگ‌ترین این جزیره‌ها که ’تایپینگ دائو’ نام دارد، حدود نیم کیلومتر است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/935d1a40-954a-40e2-a2ab-58675cba360c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات