728 x 90

-

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های رژیم سه‌شنبه ۲۲اردیبهشت ۱۳۹۴

-

گفته‌ها و ناگفته‌ها
گفته‌ها و ناگفته‌ها
در عنوانهای روزنامه‌های سه‌شنبه 22اردیبهشت برجسته‌ترین موضوعات به رویارویی باندهای حاکم در عرصه‌های انتخابات و مذاکرات هسته‌ای اختصاص یافته است:
شهروند: وزیر کشور: اگر لازم باشد استانداران را تغییر می‌دهیم

رسالت: مواظب دسیسه غرب باشید - آغاز دور جدید مذاکرات در سایه عهد شکنی آمریکا – عراقچی: دخالت سنا اجرای توافق را 2ماه به تأخیر می‌اندازد

ابرار: وزیر کشور: دولت مسایل غیرمنصفانه را تا کنون از سر لطف بخشیده است!

رسالت: مذاکرات هسته‌ای تقابل 2 راهبرد ایرانی و آمریکایی – انعطاف پذیری موجب گستاخی دشمن و نگرانی مردم شده است

کیهان: چه تغییر در راه است؟
کیهان: جمال آمریکا را عشق است، تحریمها لغو نشد هم نشد

وطن امروز: با مصوبه سنا کباده می‌کشید؟
 
روزنامه‌های دلواپسان در عین این‌که مدعی سازشهای پنهان باند رفسنجانی-روحانی در جریان مذاکرات هسته‌ای شده‌اند، تصویر روشنی از وضعیت ذلت‌بار نظام در پای میز مذاکه ارائه کرده‌اند:
وطن امروز:
وقتی اوباما این مصوبه را امضا کند، اساساً آقایان پای میز مذاکره می‌خواهند درباره چه چیزی بحث یا مذاکره کنند؟

نکته دیگر الزام‌آور شدن گزارش‌های 6ماهه رئیس‌جمهور درباره راستی‌آزمایی اقدامات ایران نه‌تنها در موضوع هسته‌یی بلکه درباره موضوعات فرعی است. گزارش‌هایی که از موضوع تعهدات هسته‌یی گرفته تا حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در منطقه تا پیشرفت موشکهای بالستیک را باید پوشش دهد! این الزام به ارائه گزارش یکی از خطرناک‌ترین مفاد مصوبه سناست.

آیا تیم مذاکره‌کننده عدم پیشبرد بنیه موشکی ایران یا عدم حمایت از جریان مقاومت در منطقه یا همان تغییر رفتار ایران در منطقه را در کنار تعهدات هسته‌یی پذیرفته است؟ اگر آقایان این مفاد و مفاد مشابه دیگر را نپذیرفته‌اند، پس چرا نسبت به این مصوبه سکوت و تلویحا رضایت خود را اعلام کرده‌اند؟. آقایان در مذاکرات هسته‌یی عملاً ریش و قیچی را به آمریکایی‌ها داده‌اند و خود در داخل برای منتقدان خط‌ و نشان می‌کشند!

کیهان: در شرایط کنونی نیز ظاهراً سرنوشت تحریمها اهمیت چندانی ندارد بلکه در این مسیر، تعلیق و تعطیلی بسیاری از تأسیسات هسته‌یی کشور در برابر حفظ نظام تحریمها قرار است نخستین گام برای جلب اعتماد دشمن باشد تا در ازای آن بتوان رابطه آمریکا را هر چه بیشتر گسترش داد، شاید درست مانند ماجرای نامه 2003 که قرار بود خلع‌سلاح حزب‌الله لبنان و حماس، اولین قربانی برای گسترش روابط با آمریکا باشند.

سیاست روز: دلدادگی اصلاح‌طلبان به توافق هسته‌یی و انتقاد به دلواپسان به این خاطر جای شک و تردید دارد که آنها در جریانهای گوناگون، با مواضعی که اتخاذ کردند، هزینه‌های زیادی را به نظام اسلامی و مردم تحمیل کردند که هم‌چنان قابل طرح و بررسی است.

در روزنامه‌های حکومتی به‌رغم تلاش برای پوشاندن شکستهای رژیم در منطقه؛ با استفاده از خبر شرکت نکردن سران مهم کشورهای عربی در کنفرانس کمپ دیوید؛ ناگزیر به شکل‌گیری یک ائتلاف منطقه‌ای علیه رژیم و رودررویی سیاستهای مماشات طلبانه اذعان کرده‌اند:
سیاست روز:
نکته مهم دیگر در عدم حضور سران عرب در نشست کمپ دیوید را باید در ناتوانی‌های آمریکا در تحقق مطالبات کشورهای عربی در منطقه جست‌وجو کرد بگونه‌ای که ماهیت پدرسالارانه آمریکا را زیر سؤال برده است... در همین حال روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با اشاره به تصمیم پادشاه عربستان برای عدم حضور در نشست واشینگتن گزارش کرد نبود «ملک سلمان» در نشست آمریکا نمایانگر شکاف و اختلاف ریاض با واشینگتن است. مقامات ارشد کشورهای عربی که در سازماندهی این نشست مشارکت داشتند، اعلام کردند که پیشرفت‌های کافی در‌ خصوص کاهش اختلافات اعراب با واشینگتن در ارتباط با موضوعاتی چون ایران و سوریه صورت نگرفته تا پادشاه عربستان را ترغیب کند به واشینگتن سفر کند.

آرمان: آمریکا در عین‌حال تلاش کرده با حمایت اطلاعاتی و لجستیکی از حمله عربستان به یمن... نوعی دلجویی از این کشور را صورت دهد. حتی اخیراً شایعه استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در خلیج‌فارس مطرح شده است، ناوگان پنجم دریایی ایالات‌متحده در یمن به‌سر می‌برد و در عمان و کویت پایگاه هوایی این کشور، فعال است، اما اعراب هم‌چنان منفعل و ناراضی رفتار می‌کنند. مشخص است که عدم حضور چهار پادشاه در اقامتگاه رئیس‌جمهور آمریکا، از اثرگذاری نشست خواهد کاست و کم‌رمق‌شدن روابط میان اعراب با ایالات‌متحده را تشدید خواهد کرد.

آرمان: دولت آمریکا در تلاش زاست این اطمینان را به رقبای منطقه‌یی ایران مخصوصاً دولتهای کوچک حاشیه خلیج فارس بدهد که دسترسی ایران به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز تضمین شده خواهد بود. استقبال ضعیف کشورهای عرب از نشست کمپ دیوید اما نشان می‌دهد که آنها چندان نظر مثبتی نسبت به مسائل ایران ندارند.

در روزنامه‌های روز سه‌شنبه رویارویی باندهای حاکم با نزدیک شدن نمایش انتخابات مجلس خبرگان و مجلس ارتجاع در عرصه‌های مختلف به چشم می‌خورد:
رسالت: عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح اسیتضاح وزیر آموزش و پرورش کلید خورده است. به نظر می‌رسد استیضاح رأی می‌آورد

رسالت: موسوی لارگانی عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس: برخی با عزل و نصب سیاسی درصدد تشکیل مجلس ششم دیگری هستند

ابرار: سایهٴ استیضاح روی سر وزیر کار
 
ابتکار: پایان توازن جناحی آغاز تعادل سیاسی
 
افکار: وزیر کشور به مجلس احضار شد
 
بحرانهای اجتماعی اقتصادی در اثر فساد و ناکارآمدی هم‌چنان از عنوانهای ثابت روزنامه‌های حکومتی است:

آفتاب یزد:
آقای روحانی! این‌جا درد و بی‌درمانی غوغا می‌کند!

رسالت: حسین راغفر: دولت روحانی برنامه‌ای برای بیکاری جوانان ندارد

کاروکارگر: راغفر: رکود هم‌چنان در کشور سایه انداخته است

کاروکارگر: تجمع کارگران بهکده رضوی مقابل استانداری خراسان شمالی

کاروکارگر: کارگران رسمی پتروشیمی خوزستان تجمع کردند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/071f9205-c875-40ea-9cf3-591cbcee741b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات