728 x 90

اخبار خليج فارس,اخبار امريكا,

روزنامه وال استریت جورنال: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواهان تعهد آمریکا به مهار رژیم ایران هستند

-

جلسه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض
جلسه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض
روزنامه وال استریت جورنال، در مقاله‌ای به قلم مشترک جی سالمون و کرول لی در مورد وضعیت منطقه خلیج فارس از جمله نوشته است: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواهان تعهد آمریکا به مهار (رژیم) ایران پس از دستیابی به یک توافق هسته‌یی هستند. به گفته‌ی یک مقام ارشد منطقه، کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس می‌کوشند تا آمریکا با فروش جنگ‌افزارهای پیشرفته آنها را در مقابل (رژیم) ایران در شرایط برتری کیفی نظامی قرار دهد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۳ اردیبهشت در کاخ سفید میزبان رهبران بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی است. ۲۴ اردیبهشت این رهبران در کمپ دیوید استراحتگاه رئیس‌جمهوری آمریکا گردهم خواهند آمد.
رهبران کشورهای عرب منطقه خلیج‌فارس می‌کوشند با باراک اوباما به یک یادداشت تفاهم بر سر امنیت منطقه دست یابند. نتیجه این اجلاس می‌تواند فروش جنگ‌افزارهای پیشرفته و تعهد آمریکا به دفاع از آن کشورها در صورت اقدام تخاصمی رژیم ایران باشد.
امارات و قطر در پی جلب موافقت اوباما به فروش جتهای جنگنده پیشرفته، موشکهای تهاجمی، و تجهیزات تجسسی هستند. اما، هدف از تلاشهای تحت رهبری عربستان به چالش کشیدن کاخ سفید نیست.
کشورهای عرب منطقه می‌کوشند با حفظ روابط خوب خود با آمریکا خواسته‌های خود را به پیش ببرند. وضعیت پیچیده مقابل اوباما نشان می‌دهد که تلاش او برای بازگرداندن ثبات به منطقه در پی یک توافق هسته‌یی با رژیم ایران می‌تواند به بیش از پیش میلیتاریزه شدن منطقه منجر شود.
یک مقام ارشد آمریکایی احتمال این‌که واشینگتن هواپیماهای فوق پیشرفته‌ای چون F-35 را در اختیار کشورهای عرب خلیج‌فارس قرار دهد بسیار اندک توصیف کرد هر چند این هواپیماها به‌زودی در اختیار اسرائیل و ترکیه قرار خواهد گرفت.
همسایه‌های جنوبی رژیم ایران نگرانند که دسترسی رژیم ایران به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار وجوه نقدی بلوکه شده در اثر تحریم پس از یک توافق هسته‌یی دست متحدان رژیم ایران در سوریه، عراق، لبنان، و یمن را قویتر کند.
عربستان سعودی سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد دلار و امارات بیش از ۲۳ میلیارد دلار صرف بودجه نظامی‌شان کرده‌اند.
تحرکات نظامی رژیم ایران در سواحل یمن و توقیف کشتی باربری با پرچم جزایر مارشال در تنگه هرمز به افزایش تنشها دامن زده است.
کاخ سفید در بیانیه‌یی پیش از اجلاس کمپ دیوید اعلام کرد هدف از این اجلاس بررسی راههایی برای ارتقای روابط و تعمیق همکاریهای امنیتی است.
استدلال بعضی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مشخصاً عربستان سعودی این است که آنها باید از فناوری هسته‌یی مشابه رژیم ایران برخوردار باشند. آمریکا با چنین درخواستی موافقت نخواهد کرد.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، ۱۸ اردیبهشت در پاریس با وزیران خارجه کشورهای عرب خلیج‌فارس دیدار و گفتگو خواهد کرد.
باراک اوباما ماه پیش در کاخ سفید میزبان ولیعهد امارات بود و گفتگویی طولانی درباره امنیت منطقه داشت.
ظاهراً شورای همکاری خلیج‌فارس خواهان چیزی نزدیک به پیمان دفاعی آمریکا با ژاپن و کره جنوبی است. آنها خواهان چارچوب روشنی هستند که در آن شرایط اقدام احتمالی آمریکا در واکنش به رفتار خصمانه رژیم ایران علیه همسایگانش روشن باشد.
آمریکا در راستای اطمینان بخشیدن به متحدانش در منطقه کمکهای نظامی‌اش به مصر را از سر گرفته است و به‌رغم مخالفتهایش با اقدامات مداخله‌جویانه از حملات عربستان سعودی به یمن حمایت کرد. باراک اوباما همچنین درباره ضرورت ایجاد یک توازن جدید در منطقه سخن گفته است. مقامات آمریکایی معتقدند این امر سرانجام با برقراری دیالوگ میان رژیم ایران و رقبایش چون عربستان سعودی تحقق خواهد یافت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c3bd3228-120b-4244-b001-d767016c4c6b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات