728 x 90

اطلاعات عمومى,

تصادفات رانندگی

-

تصادفات در ایران
تصادفات در ایران

مقدمه: ایران، یک درصد از جمعیت کره زمین را در خود جای داده است. اما این تعداد، 5/1 درصد از تلفات جاده‌ای در تمام جهان را به خود اختصاص داده است.
چندی قبل رادیو دویچه وله آلمان اعلام کرد: «در ایران سالانه حدود 28هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، یعنی 76نفر در روز و 3نفر در هر ساعت، که این میزان نزدیک به 6 برابر آلمان است».
البته به نظر می‌رسد، رژیم آمارهای رسمی تلفات رانندگی که ارائه می‌کند کمتر از مقدار حقیقی می‌باشد. بر اساس آمارهای رسمی، از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۸، بیشتر از ۲۶۵ هزار نفر در حوادث رانندگی در جاده‌های ایران کشته شده‌اند و بیش از 2میلیون نفر مصدوم شده‌اند.

تصادفات رانندگی – پیشینه

نخستین انسانی که در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد، یک خانم 44ساله انگلیسی به نام بریجیت درسکول بود. بر اثر این تصادف، او روز هفدهم آگوست سال ۱۸۹۶ در لندن در گذشت.
در ایران، نخستین تصادف رانندگی که به مرگ منجر شد، در سال ۱۳۰۵ رخ داد. این تصادف میان یک اتومبیل با درشکه حامل درویش خان، نوازنده مشهور تار، در خیابان سپه تهران رخ داد.

تصادفات رانندگی – عوامل مؤثر

3 عامل مهم در تصادفات رانندگی مؤثر است:
انسان
جاده
خودرو
با وجود مشکل در هر کدام از این عوامل، آمار تصادفات بالا رفته و با رفع مشکل آمار تصادفات کاهش پیدا می‌کند.
بر اساس گزارش ارائه شده توسط کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات جاده‌ای در جهان، شامل ارسال پیامک و مکالمه با تلفن همراه، سرعت غیرمجاز و عدم رعایت قوانین راهنمایی رانندگی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، خواب آلودگی راننده، بی‌تجربگی و ناشی بودن رانندگان، خوردن و آشامیدن و یا صحبت حین رانندگی می‌باشد.
گاهی هم عوامل محیطی مانند آب و هوا یا خرابی یا غیراستاندارد بودن جاده، زمینه‌ساز حادثه می‌شود. ولی در بسیاری از زمینه‌ها، همواره اشتباه‌ انسانی از نخستین علل تصادفات به‌شمار می‌آیند.

تصادفات رانندگی – در ایران

برخی از دلایل تصادفات در ایران:
۱- ایمن نبودن جاده‌ها. (جاده‌های قدیمی و غیراستاندارد)
2- نقص فنی خودروها. (بیشتر در خودروهای کیفیت پایین تولید داخل و وارداتی)
3- نبود یک دستگاه سالم و مناسب پلیس راهنمایی و رانندگی، برای کنترل و هدایت رعایت قوانین رانندگی.

ایمن نبودن جاده‌ها و کیفیت نازل خودروها از دلایل مهم و غیرانسانی افزایش تلفات در ایران به‌شمار می‌روند. در حالی‌که اگر رژیم چپاولگر حاکم، طی نزدیک به 4 دهه که از عمر ننگین آن می‌گذرد، تنها درصدی اندک از درآمد ملی ایران را برای ساختن بزرگراه و جاده‌های استاندارد، هزینه می‌کرد، بی‌شک امروز، میزان تصادفات، بسیار بسیار کمتر می‌بود؛ به عبارتی، هزاران تن از هموطنانی که طی این سالیان، در جاده‌های قدیمی و غیراستاندارد ایران، جان خود را از دست داده‌اند، امروز زنده بودند.

تصادفات رانندگی - هزینه‌های اقتصادی

یک سرکرده نیروی انتظامی به نام «مهماندار» در مصاحبه با رسانه‌های رژیم فاش کرد: «بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده خسارت ناشی از حوادث رانندگی معادل 18 میلیارد دلار در کشور است که معادل بیش از 50 درصد کل تولید ناخالص داخلی کشورهایی مثل غنا، بحرین و اردن یا ایجاد 2 میلیون فرصت شغلی برای جوانان است».
طبق گزارشات، ضررهای ناشی از تصادفات رقم بسیار زیادی را تشکیل می‌دهد. در هر تصادف و یا حادثه، جدا از ضررهای روحی ضررهای مالی سنگینی به راننده و یا خانواده وی تحمیل می‌شود.

تصادفات رانندگی -آثار حقوقی

آثار حقوقی تصادفات یعنی جبران ضرر و زیانهای مادی و معنوی ناشی از تصادفات. ضررهای مادی یعنی جبران هزینه‌های ناشی از تصادف خودرو و یا هزینه‌های بیمارستانی. ضررهای معنوی یعنی بازداشت راننده و زندانی شدن او (به‌ویژه با توجه به وضعیت غیرانسانی زندانها در ایران تحت حاکمیت آخوندها، این موضوع بسیار تشدید می‌شود) که از نظر روحی لطمه‌هایی به خود راننده و خانواده‌اش می‌رساند.

تصادفات رانندگی – آمار تصادفات

روزنامه حکومتی خراسان (۲۲ مرداد90) نوشت: «رئیس ستاد ”دیه“ تعداد کشته‌شدگان تصادفات در کشور را در ۳۲ سال گذشته ۸۰۰ هزار و تعداد مجروحان را ۹ میلیون نفر عنوان کرد».
و در ادامه گفت: «در هیچ کجای دنیا ما با این تعداد کشته در حوادث رانندگی روبه‌رو نیستیم و آمار کشور ما در تصادفات منجر به فوت خیلی بالاتر از میانگین جهانی و حتی میانگین کشورهای منطقه است».
یک سرکرده نیروی انتظامی به‌نام «مهماندار» در مصاحبه با یکی از رسانه‌های رژیم (23آذر89) فاش کرد: «در 10سال گذشته 250هزار نفر در تصادفات رانندگی در ایران کشته و 10 برابر آن مجروح شده‌اند».
سالانه حدود 28هزار کشته در جاده‌های ایران داریم و کشور ایران در ردیف اول حوادث مرگبار جاده‌ای منطقه و حتی جهان قرار دارد. (رادیو دویچه وله آلمان ۱۳۸۷/۵/۲)
این تعداد انسان بی‌گناه که در تصادفات رانندگی در ایران جان می‌سپارند؛ معادل سقوط تقریباً 93 فروند هواپیمای مسافری با 300 سرنشین است.

تصادفات رانندگی – نتیجه‌گیری

کشور ایران دارای انبوه منابع طبیعی می‌باشد. تنها اقیانوس نفت و گاز که در زیر خاک طلاخیز ایران گسترده است، می‌تواند بالاترین امکانات و زیرساختها را، در هر زمینه، در اختیار مردم ما قرار دهد.
از جملهٴ این زیرساخت‌ها، برپایی بیشترین، بهترین و مناسب‌ترین جاده‌ها و بزرگراه‌ها می‌باشد. هم‌چنین، با سرمایه‌یی که ایران دارد، می‌توان دستگاه سالم و پیشرفته‌ای از پلیس راهنمایی و رانندگی برپا کرده، تا با هدایت مناسب، از تصادفات رانندگی و جان باختن هموطنانمان، جلوگیری کند.
اما همهٴ اینها، تنها زمانی محقق می‌شود، که یک دولت مردمی بر سر کار باشد. دولتی که همّ و غمش، بالا بردن سطح زندگی مردم، ساختن زیرساختهای قوی اقتصادی، اجتماعی و سلامت، ایمنی و امنیت مردم ایران باشد؛ نه رژیمی دزد و چپاولگر، مانند دیکتاتوری غارتگر آخوندی، که تنها همّ و غمش، چپاول سرمایه‌های مردم ایران است. رژیمی که بیشتر سرمایه‌های ایران را، صرف سرکوب در داخل و صدور ارتجاع و تروریسم در خارج از مرزهای ایران می‌کند. رژیمی که میلیاردها دلار از پول نفت ایران را، هزینهٴ ساخت بمب اتم کرده و میلیاردها دلار دیگر را، برای کشتار مردم عراق، سوریه، یمن و لبنان خرج می‌کند.
به‌خاطر بر باد دادن این‌چنینی سرمایه‌های ایران، امروزه شاهد افزایش روزافزون رخدادهای دردآور، در ایران هستیم. یکی از این فجایع، مرگ‌ومیر در جاده‌ها می‌باشد.
برای ممانعت از ادامه وضعیت فاجعه‌بار در کشور، از جمله تلفات رانندگی، ابتدا باید تضاد اصلی امروز جامعه ایران را حل کرد. تضادی که با سرنگونی رژیم ولایت‌فقیه، از صحنهٴ اجتماعی ایران به کنار رفته و با روی کارآمدن دولتی مردمی، سرمایه‌های ایران، صرف پیشرفت کشور و ساختن زیرساختهای استاندارد، خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a4afc257-a2a0-4dfd-8027-a3332c051791"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات