728 x 90

پرونده هسته ای ایران,اخبار امريكا,مذاكرات هسته اي,

کنگرهٴ ایالات متحده آمریکا، جلسه استماع در کمیته امور خارجی، ضرورت مقابله با فریبکاریهای اتمی رژیم ایران

-

کمیته امور خارجی کنگرهٴ آمریکا
کمیته امور خارجی کنگرهٴ آمریکا
روز چهارشنبه 2اردیبهشت 94جلسه استماعی درکمیته امور خارجی کنگرهٴ آمریکا تحت عنوان «در توافق اتمی نمی‌توانیم به رژیم ایران اعتماد کنیم»، برگزار شد.
در این جلسه سه تن از بازرسان ارشد تسلیحاتی و متخصصان منع تکثیر اتمی حضور داشتند و به سؤالات نمایندگان درباره وجوه مختلف توافق احتمالی با رژیم ایران و فعالیتهای اتمی رژیم پاسخ دادند.
اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی کنگره در سخنان افتتاحیه خود در این جلسه، گفت: «فریبکاری پایه اصلی برنامه اتمی رژیم ایران بوده است. به همین دلیل موضوع بازرسی و راستی‌آزمایی نکته اصلی قضاوت کنگره در مورد توافق نهایی با این رژیم خواهد بود».
وی با استناد به گزارش‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: سوابق رژیم ایران در مخفیکاری و عدم شفافیت آن در فعالیتهای اتمی، اعتماد آمریکا را نسبت به حاکمان ایران سلب کرده است.
اد رویس افزود: هنوز جوهر توافق اولیه اتمی خشک نشده بود که بار دیگر خامنه‌ای گفت: به بازرسان بین‌المللی اجازهٴ بازدید از تأسیسات نظامی را نخواهد داد.
پس از آن الیوت انگل عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی کنگره در سخنان خود، تأکید کرد: «هر چند برنامه هسته‌یی (رژیم) ایران یک تهدید عمده به‌شمار می‌رود، اما این تنها بخشی از یک مشکل بسا بزرگ‌تر است... من عمیقاً نسبت به برنامه موشک بالستیک (رژیم) ایران و رفتار بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه نگران هستم».
وی تصریح کرد که نمی‌توان پرونده اتمی رژیم را از حمایت آن از تروریستهایی مثل حزب‌الله و بشار اسد و حوثیها جدا کرد.
الیوت انگل همچنین بر لزوم نقش‌آفرینی کنگره در قبال توافق اتمی تأکید کرد و افزود: تصویب لایحه تأیید توافق توسط کنگره درکمیته روابط خارجی سنا، اقدام مهمی در همین راستا بوده است.
وی در ادامه گفت: ما باید از همان شروع مذاکرات با (رژیم) ایران خواهان توقف غنی‌سازی حین مذاکرات می‌شدیم... شورای امنیت بارها رأی داده و به (رژیم) ایران گفته است، غنی‌سازی را متوقف کن، ولی ما این کار را نکردیم.
ایلیانا رزلهتینن رئیس زیرکمیته خاورمیانه در کنگرهٴ آمریکا سیاست دولت اوباما در مذاکرات و امتیازدهی به رژیم آخوندی را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد، و گفت: «از همان شروع، اغلب ما در کنگره این مذاکرات را تقبیح کردیم، چون فقط روی جنبهٴ هسته‌یی رفتار غیرقانونی (رژیم) ایران متمرکز بود و به این دلیل که ما می‌خواستیم برای همیشه از دسترسی (این رژیم) به سلاح هسته‌یی جلوگیری کنیم، نه این‌که فقط آن‌را به تأخیر بیندازیم».
در جلسه استماع کمیته امور خارجی کنگره، دینا روهرا باکر رئیس زیرکمیتهٴ اروپا و تهدیدات بالقوه، نسبت به سیاست مماشات دولت آمریکا هم در مذاکره اتمی و هم در قبال اقدامات سرکوبگرانه رژیم آخوندی علیه مجاهدین و مقاومت مردم ایران، هشدار داد و گفت:
با تشکر از شما آقای رئیس، بگذارید خیلی سریع بگویم. آیا چیزی در این پیمان هست که رژیم آخوندهای حاکم بر ایران توافق کرده باشد، از منبع دیگری، سلاح هسته‌یی نخرد؟
آلبرایت: نمی‌دانم، باید باشد.
روهرا باکر: باشه، نمی‌دانی، می‌فهمم. آره یا نه؟
رد میکر: فکر نکنم چیزی...
روهرا باکر: باشه؛ نه؟ باشه، پس جواب همین است. جواب این است: توجه همه به یک پیمان هسته‌یی با رژیم سرکوبگر، فاسد و خونین آخوندها متمرکز است، در حالی که حتی اگر به توافق برسیم و به آن گردن هم بگذارند، می‌توانند از کره (شمالی) سلاح هسته‌یی بخرند، یا از پاکستان...
آقای رئیس، تمرکز روی این پیمان، زیان بسیاری به مردم آمریکا رسانده؛ یک حس اشتباه امنیت به ما داده که سودی خواهد داشت، در صورتی‌که توسط رژیم آخوندها رعایت شود، آنها البته فکر نمی‌کنند نیازی به رعایت قولشان در قبال کسانی مثل ما داشته باشند. حتی اگر به قولشان عمل کنند، به‌سادگی می‌توانند یک سلاح هسته‌یی به‌دست بیاورند. حال آن‌که در همین زمان، طی همهٴ سالهایی که به مذاکره با رژیم آخوندها اختصاص دادیم، آنها ما را به سخره گرفتند، چون ما از کمک به افراد بسیاری در ایران که برای خلاص‌شدن از شر سرکوب رژیم آخوندها مبارزه خواهند کرد، سرباز زدیم. آذریها هستند، بلوچ‌ها، کردها، میلیونها جوان ایرانی هستند که از سرکوب این رژیم متنفرند، اما آنها را رها کردیم، چون روی این پیمان متمرکزیم که هیچ تأثیری روی دستیابی آخوندها به سلاح هسته‌یی نخواهد داشت. آنها توانستند مانع کمک ما به مردمی در جامعه خودشان بشوند که دولتی برقرار کنند که خواهان سلاح هسته‌یی نباشد و سرکوب مردم خودش را متوقف کند. این یک زیان بزرگ برای امنیت آمریکا و سلامت غرب بوده است. از خود بی‌خود می‌شوم وقتی این‌را می‌شنوم چون این‌همه زمان و تلاش را به این موضوع اختصاص دادیم، در حالی که می‌توانستیم به بلوچ‌ها کمک کنیم، به آذریها، به جوانان ایرانی و به کردها کمک کنیم و می‌توانستیم از شر این مشکل خلاص شویم. آقای رئیس، ما حتی نتوانستیم طی سالهای اخیر با رژیم آخوندها بر سر سرکوب افراد سازمان مجاهدین توسط آنها مقابله کنیم؛ (سازمانی) که یک آلترناتیو دموکراتیک برای رژیم آخوندها است. حتی نتوانستیم از این هدف حمایت کنیم. به‌نظرم کلیت این موضوع یک باخت بزرگ برای آمریکا بوده و به‌نظرم یک حس اشتباه امنیت برای ما ایجاد کرده، امیدوارم ما بیدار شویم و این‌را درک کنیم.
وقتی رژیمی هست که آن‌قدر در مقابل مردم خودش وحشی است، می‌کشد، وحشت‌آفرینی می‌کند و فکر می‌کنند از طرف خدا حقی دارند که این سرزمین را کنترل کنند. در مقابل چنین رژیمی، دلیلی نمی‌بینم که ما به قولشان باور کنیم، حتی اگر آنها روی یک تکه کاغذ بنویسند که کاری را خواهند کرد که به‌نفع ما خواهد بود و کارهایی را بنا‌ به قول خودشان انجام نخواهند داد. وقتی مردم خودشان را می‌کشند، تمام این تلاش بیهوده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b8b819e9-7677-4a36-ba01-030d1458c7ca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات