728 x 90

-

تبعیض نهادینه شده

-

جنبش اعتراضی زنان ایران
جنبش اعتراضی زنان ایران
در شرایطی که نسبت زنان راه یافته به دانشگاه و فارغ‌التحصیل از دانشگاههای کشور رشد بی‌سابقه‌ای یافته است؛ اشتغال زنان، بالاخص استخدام زنان در نهادهای دولتی سیر شتابان نزولی طی می‌کند و هر روز کاهش بیشتری پیدا می‌کند.
بنا‌ به گزارش بعضی از رسانه‌ها ی حکومتی، نسبت زنان تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل نسبت به مردان زیادتر است، اما در عمل نهادهای دولتی در استخدام آنها تبعیض قائل می‌شوند.

بنا بر گزارش رسانه‌ها ی حکومتی سازمان سنجش اولین آزمون استخدامی متمرکز دولت را در خردادماه ۱۳۹۴ برگزار می‌کند. دستگاههای دولتی از طریق این آزمون، درصدد انتخاب نیروهای جدید برای استخدام در ۱۳سازمان دولتی در کشور و ۱۸ اداره استان خراسان شمالی هستند‌. بر اساس دفترچه این آزمون، سهم اختصاصی زنان فقط ۲ هزار و ۳۹۲ نفر، در مقابل ۴ هزار و ۴۶۷ نفر سهم اختصاصی مردان، در نظر گرفته شده است. هم‌چنین، بیشتر مشاغلی که زنان در آن پذیرفته می‌شوند، اداری و دفتری است.

بر اساس گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا در روز 22فروردین، مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ر یاست‌جمهوری رژیم، به اعمال تبعیض‌های گسترده در مورد زنان در فراخوان اخیر آزمون استخدامی آ و اختصاص فرصتهای معدود شغلی به آنان اشاره کرده و گفته است: ”از مجموع افرادی که به استخدام درخواهند آمد 16فرصت شغلی به زنان و بیش از 2هزار فرصت شغلی به مردان اختصاص دارد و 500 شغل هم بدون ذکر جنسیت آمده است. “

تبعیض در استخدامها ی دولتی فقط بخشی از ستمی است که در زمینه اشتغال در دولت آخوند روحانی بر زنان وارد می‌شود. طرحهای زن‌ستیزانه‌ای نظیر افزایش ماههای مرخصی زایمان، عدم ا یجاد امنیت شغلی و... نمونه‌های دیگری از تبعیض است که در دولتهای ضد‌مردمی گذشته و هم‌اکنون نیز در دولت آخوند حسن روحانی بر زنان اعمال می‌شود.
در زمینه اعمال تبعیض بر زنان در استخدام و اشتغال به قول معروف آش آنقدر شور است که معاون آخوند روحانی به بخش ناچیزی از ا ین تبعیض اشاره کرده است.

به‌دلیل اعمال نابرابری و تبعیض نرخ بیکاری در مورد زنان بیداد می‌کند و به اعتراف وزیر کار رژیم آمار بیکاری زنان دو برابر آمار بیکاری مردان است و در ماههای گذشته نیز میزان از دست دادن شغل در میان زنان بیش از مردان بوده است، و 82 درصد زنان سرپرست خانواده در ایران تحت حاکمیت آخوندها بیکارند!

یکی از زمینه‌ها ی دیگر تبعیض علیه زنان مهین‌مان، اعمال محدودیتهای ارتجاعی برای جلوگیری از حضور زنان در استادیومها ی ورزشی است.

شرکت زنان در ورزشگاهها برای تماشای مسابقات وزرشی به رسانه‌های رژیم و دعواهای باندی رژ يم نیز راه برده و منشأء انتشار اخبار ضد و نقیض توسط مقامات دولت روحانی شده است. معاون رئیس‌جمهور رژیم در امور زنان از مجوز حضور خانواده‌ها و زنان در سالن مسابقات والیبال خبر می‌دهد و این موضوع را یک امر تایید شده نهایی می‌داند. ا ین مقام دولت روحانی در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایرنا در روز 15 فروردین اعلام می‌کند شواری امنیت رژیم با طرح وزارتخانه ورزش مبنی بر حضور زنان و خانواده‌ها در سالنهای ورزشی موافقت کرده است. اما رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور رژیم به‌طور ضمنی این خبر را تکذیب و اعلام می‌کند ’شورای امنیت کشور در خصوص حضور بانوان در سالن‌های ورزشی مصوبه‌ای نداشته است“
پس از اعلام مقام وزارت کشور رژیم مبنی بر این‌که شورای امنیت کشور تصمیم نگرفته است زنان درسالن ها ی ورزشی حضور پیدا کنند، مولاروی نیز اعتراف می‌کند: ”این موضوع در دستور کار شورا ی امنیت کشور نبوده است“ !

تبعیض علیه زنان در زمینه‌های مختلف در شرایطی است که آخوند روحانی دجالگرانه و عوامفریبانه شعار می‌دهد که: ”ضرورت دارد که زنان همگام با مردان حضور برابری در اجتماع داشته باشند و از فرصتهای اجتماعی برابر استفاده کنند. دولت تلاش خواهد کرد تا 50 درصد از جامعه ما بیکار نمانند و جنس زن به‌عنوان جنس دوم در عمل باقی نماند و فرصتها ی لازم برا ی بانوان فراهم کند. (سایت باشگاه خبرنگاران 23فروردین 94)

البته چنین تبعیضهایی نهادینه شده علیه زنان، از عمق اندیشه پوسیده ارتجاعی و زن‌ستیزانه آخوندها نشأت می‌گیرد و کاملاً طبیعی است و اگر غیر از این بود باعث تعجب بود.
شعارهای شیادانه‌ای که آخوند روحانی و یا رفسنجانی گهگاه در تضاد با باند مخالف در مورد به‌اصطلاح حقوق زنان می‌دهند، فریبی بیش نیست. زیرا احقاق حقوق زنان، هم با اصل و نسب ولایی و آخوندی آنها و هم با تفکر رژیم ولایت‌فقیه که ویژگی بارز آن زن‌ستیزی است در تضاد است.

به همین دلیل است که زنان آزاده میهنمان نیز با این رژیم در ستیز بوده و نیروی اصلی تغییر این نظام پوسیده و زن‌ستیز هستد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2fd43635-53e3-4383-8233-8a5820ff98f4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات