728 x 90

مذاكرات هسته اي,پرونده هسته ای ایران,اخبار امريكا,

باراک اوباما: خامنه‌ای به مذاکره‌کنندگان اجازه داد امتیازات مهمی بدهند

-

--
--
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز، گفت: گزینهٴ مذاکرات را برای جلوگیری از دستیابی رژیم به سلاح هسته‌یی مرجح می‌داند؛ اما در عین ‌حال، تمامی گزینه‌ها به‌رغم استمرار مذاکرات و احتمال توافق، حفظ خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره نامه‌نگاریهایش با خامنه‌ای، بر تن‌دادن ولی‌فقیه ارتجاع به عقب‌نشینی‌های مشخصی در زمینه اتمی، تأکید کرد. اوباما گفت: خامنه‌ای به مذاکره‌کنندگان خود بر سر این توافق میزانی امکان مانور را داد تا امتیازات مهمی بدهند؛ امری که باعث می‌شود این چارچوب توافق محقق بشود...

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال فریبکاری رژیم بعد از توافق نهایی، گفت: «ما در حال ایجاد مکانیسم‌هایی هستیم که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند به هر مکانی برای بازرسی وارد شوند... ما حتی در ورای (پروتکل الحاقی) می‌رویم و (رژیم) ایران موضوع انواع مکانیسم‌های بازرسی و تحقیقات قرار می‌گیرد که هرگز نمونهٴ آن‌را قبل از این ندیده‌ایم».

اوباما در این مصاحبه بار دیگر تأکید کرد که حتی اگر توافقی صورت گیرد، تحریمهای مربوط به تروریسم و نقض حقوق‌بشر توسط رژیم، هم‌چنان اعمال خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه با نیویورک‌تایمز تلویحاً کشورهای عربی منطقهٴ خلیج فارس را به مقابلهٴ نظامی با دیکتاتور سوریه فراخواند. وی گفت: «صحبتی که می‌خواهم با کشورهای خلیج (فارس) داشته باشم این است که قبل و بیش از هر چیز، آنها چه‌طور ظرفیتهای دفاعی مؤثرتری را بنا می‌کنند... فکر می‌کنم که وقتی شما مثلاً به آنچه در سوریه رخ می‌دهد نگاه می‌کنید، تمایل زیادی وجود داشته که ایالات متحده وارد آنجا بشود و کاری بکند. اما سؤال این است: چرا ما نمی‌توانیم عرب‌هایی را داشته باشیم که علیه نقض وحشتناک حقوق‌بشر که صورت گرفته بجنگند یا علیه آنچه اسد انجام داده بجنگند؟، همچنین می‌توانم پیامی را درباره تعهد آمریکا به‌کار با آنها و تضمین این‌که از خارج اشغال نشوند بدهم و برخی از نگرانی‌هایشان را تخفیف بدهم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d1a2bad3-261e-4efe-a0c4-894ffe6cc524"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات