728 x 90

اخبار يمن,دخالتهای ایران,اخبار خاورمیانه,

نگاهی به تاریخچهٴ یمن، گروه حوثی و پیشینهٴ دخالتهای رژیم

-

 -
-
یمن کشوری عربی است که در جنوب غربی آسیا و در جنوب شبه‌جزیره عربستان واقع شده‌ و پایتخت آن صنعا می‌باشد.
مساحت یمن، حدود 528هزار کیلومتر مربع است و با در اختیار داشتن باب‌المندب که یکی از مهمترین آبراه‌های بین‌المللی که 38درصد از تبادلات بین‌المللی از آن می‌گذرد، دارای یک موقعیت سوق‌الجیشی ممتاز می‌باشد. یمن همچنین دارای چند جزیره است که مهمترین آنها جزیرهٴ سقره در دریای عرب و جزیرهٴ حنیش واقع در دریای سرخ است. جمعیت یمن بر اساس آمارگیری سال 2008، نزدیک 24میلیون نفر است.
درصد کمی از جمعیت یمن، مسیحی و یهودی و عمده جمعیت، مسلمان هستند که ترکیبی از پیروان شاخه‌های شیعه و سنی را شامل می‌شود.
شیعه‌ها ترکیبی هستند از زیدیه (5 امامی)، شیعهٴ 12امامی و شیعهٴ 7 امامی (اسماعیلیه). حوثیها، طایفه‌یی زیدی مذهب‌اند که شمار آنها 3 و نیم میلیون نفر تخمین زده می‌شود و اساساً ساکن استان صعده در شمال یمن می‌باشند.
یمن چندین جنگ و درگیری را در سالهای اخیر پشت سر گذاشته است. از سال 1967 تا 1990 جمهوری دموکراتیک مردم یمن، در عدن و یمن جنوبی و جمهوری عربی یمن، در شمال یمن به‌عنوان دو کشور همجوار بودند که این دو کشور در سال 1990 طی پیمانی با هم متحد شدند و جمهوری یمن به‌وجود آمد. ولی بعد از این پیمان، درگیریهای خونینی بین یمن شمالی و جنوبی به‌وجود آمد که سرانجام در سال 1994 شمالیها که علی عبدالله صالح، دیکتاتور پیشین یمن رئیس‌جمهور آن بود، بر جنوبیها چیره شدند و اتحاد یمن پابرجا ماند.
حوثیها که رژیم آنها را انصارالله می‌نامد، توسط حسین بدارالدین الحوثی، در سال 1997 تأسیس شد. رژیم از سال 1370 (1991میلادی) حسین الحوثی را به خدمت خود گرفت. او به کمک رژیم ”حزب حق“ را در یمن تأسیس کرد و در سال 1993 در انتخابات شرکت کرد و به عضویت پارلمان یمن درآمد.
حسین الحوثی در سال 1376 (1997) به دستور رژیم از حزب حق جدا شد و گروهی را تحت عنوان «جمعیت جوانان مؤمن» با الگوی حزب‌الله لبنان تشکیل داد که بعداً نام انصارالله بر آن گذاشته شد.
حسین الحوثی در سپتامبر 2004، در جریان درگیری با نیروهای دولتی کشته شد و پس از او برادرش عبدالملک الحوثی رهبری حوثیها را به عهده گرفت. وی که متولد سال 1979 است به اتفاق پدر و برادرش، در اوایل دهه 80، حداقل یک سال را در قم سپری کرده و تحت آموزشهای آخوندها و پاسداران رژیم قرار گرفته است. بنا‌ به گزارشهای درونی عبدالملک الحوثی و پد‌رش به مذهب شیعه 12 امامی گرویده‌اند اما به توصیه رژیم از اعلام این مسأله خودداری می‌کند.
عبدالملک الحوثی:
 
 
در پی بهار عرب و در گرفتن توفان انقلاب که در کشورهای تونس، مصر و لیبی به پیروزی رسید، از سال 2011 هم در یمن سلسله قیامها و تظاهرات مردمی آغاز شد و بر اثر ادامه آن در سال 2012 علی عبدالله صالح که بیش از 30سال بر یمن حکم می‌راند، پس از امضای طرح ابتکار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس قدرت را ترک کرد. اما حوثیها که تحت نفوذ و سلطه رژیم ایران قرار داشتند، تلاش کردند با استفاده از خلأ قدرت در یمن، بر این کشور مسلط شوند. آنها که از حمایت و همدستی پنهانی علی عبدالله صالح و نیروهای وفادار به او در ارتش یمن برخوردار بودند، به کمک آنها سال گذشته موفق شدند در یک اقدام کودتاگرانه صنعا، پایتخت یمن را به تصرف خود درآورند؛ آنها سپس کوشیدند با گروگان گرفتن عبد ربّه منصور هادی رئیس‌جمهور قانونی یمن و اعضای کابینهٴ او، تحت عنوان دولت یمن، نقشهٴ رژیم آخوندی را برای استیلا بر سراسر یمن پیش ببرند.
رژیم آخوندی نقشهٴ خود برای بلعیدن یمن را، چندان پنهان نکرده است و به موازات تشدید بحرانهایش در زمینه‌های مختلف، این نقشه را به‌خصوص طی ماههای اخیر علنی کرده است. در 27مهر 93، علی اکبر ولایتی که مشاور امور خارجه خامنه‌ای است، در دیدار با گروهی از حوثیها که رسانه‌های رژیم آنها را «علما و فرهنگیان یمنی» معرفی می‌کرد گفت: «امیدوار هستیم که همان نقشی که حزب‌الله در لبنان دارد، انصارالله نیز در یمن داشته باشند».
ولایتی افزود: «پیروزیهای پی‌درپی آنها حکایت از کاری حساب شده و با طراحی‌های قبلی دارد». ولایتی ابراز اطمینان کرد که: «انصارالله و زیدیها در یمن قطعاً به پیروزی دست خواهند یافت و این پیروزی " قریب‌الوقوع" است».
پیش از او، پاسدار علیرضا زاکانی عضو مجلس ارتجاع و رئیس سابق بسیج دانشجویی و از نزدیکان خامنه‌ای، از نقش رژیم آخوندی در وقایع یمن و طرح رژیم برای صدور بنیادگرایی و تروریسم به تمامی منطقه تحت عنوان «سیستم یکپارچه‌سازی مسلمانان توسط انقلاب اسلامی» پرده برداشت. وی گفت: «در یمن حادثه‌یی عظیمتر و بزرگتر از لبنان در حال وقوع است؛ از 20 استان یمن 14 استان به دست انقلابیون یمن است و 90درصد صنعا نیز همین‌طور… آنها با این کار تمام معادلات را برهم زده‌اند؛ پس از پیروزی در یمن به‌طور حتم نوبت عربستان است» (31شهریور 93)
اما منصور هادی، توانست از کنترل حوثیها خارج شده و خود را به عدن برساند و سایر اعضای دولت نیز به‌تدریج به او پیوستند و عدن عملاً به‌صورت پایتخت این کشور درآمد. پس از آن حوثیها یک تهاجم نظامی به عدن و تسخیر آن را به مرحله اجرا گذاشتند و با بی‌اعتنایی به هشدارها و فراخوانهای کشورهای عرب، فرودگاه عدن را نیز به تصرف خود درآوردند. اقدامی که به منزله زدن کلید تهاجم ائتلاف دهگانه عربی برای کوتاه کردن دست حوثیها و نهایتا قطع دست رژیم آخوندی از یمن بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b387582f-8791-46ed-8d0e-2826aec91716"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات