728 x 90

روابط ایران عربستان,اخبار سوريه,

توافق ترکیه و عربستان در حمایت از انقلاب مردم سوریه

-

ملک سلمان و رجب طیب اردوغان
ملک سلمان و رجب طیب اردوغان
بعد از دیدار رجب طیب اردوغان از عربستان سعودی و دیدار او با پادشاه این کشور، توافقهایی در حمایت از انقلاب مردم سوریه و رزمندگان آن صورت گرفت.
تلویزیون اورینت: منابع مطلع در عربستان و ترکیه فاش کردند، ترکیه و عربستان به توافق اولیه رسیده‌اند برای مقابله با رژیم اسد در سوریه دست به اقدام نظامی در این کشور بزنند.
منابع سعودی تأکید کردند این توافق در دیدار اخیر رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان از عربستان صورت گرفت.
یک منبع مطلع در نخست‌وزیری ترکیه نیز گفت تهاجم همزمان به رژیم اسد و داعش بعد از انتخابات پارلمان ترکیه در ماه میلادی ژوئیه خواهد بود.
توضیحات بیشتر درباره این توافق را از زبان ژنرال انور ماجد عشقی، رئیس مرکز پژوهش و بررسیهای استراتژیک و منطقه‌ای در جده می‌شنویم:
ژنرال انور ماجد: عربستان و ترکیه بر سر آزادی سوریه و ایجاد امنیت در سوریه و نجات مردم سوریه به توافق رسیده‌اند.
در دیدار ملک سلمان و رجب طیب اردوغان در ریاض مواضع هماهنگ شد. البته فکر نمی‌کنم نیروهای نظامی عربستان و ترکیه به‌طور مستقیم در خاک سوریه دخالت کنند. حملات هوایی صورت خواهد گرفت که شامل بمباران مواضع حکومت اسد و تروریستها خواهد بود.
آموزش نیروهای رزمنده و کمکهای انسانی هم مطرح است. اما عربستان همان‌طور که مستمر گفته نمی‌خواهد در مسائل کشورهای دیگر دخالت کند، به همین خاطر نباید انتظار داشت که عربستان اقدام به فرستادن نیرو به داخل سوریه بکند.
توافق بر سر حمایت و کمک به ارتش آزادی و اپوزیسیون سوریه است تا این جنگ را به سرانجام برسانند. یک رخداد جدید در سوریه اتفاق افتاده است، آن هم دخالتهای بسیار صریح رژیم ایران می‌باشد. سخنان آخوند یونسی یا شمخانی و بقیه مقامهای رژیم ایران می‌گویند سوریه و لبنان و عراق و یمن را اشغال کرده‌اند. تا وقتی اشغالگر وجود دارد مقاومت مشروع است و فکر می‌کنم مبارزه مردم سوریه از عملیات سرنگونی اسد به مبارزه با اشغالگر تبدیل خواهد شد.

ژنرال انور ماجد: موضوع جدید در این توافق هماهنگی مواضع و دیدگاه‌هاست. در گذشته به نوعی شاهد سردی روابط بین عربستان و ترکیه بودیم. اما بعد از دیدار اخیر دو کشور بر سر اهداف مشترک و چگونگی کمک‌رسانی و آموزش و دفاع از پناهندگان سوریه به توافق رسیدند.

تلویزیون اورینت: اخیراً مقامهای رژیم ایران به صراحت می‌گویند پایتختهای عربی را کنترل می‌کنند. آیا می‌توان گفت که ترکیه و عربستان از تهدیدهای رژیم ایران احساس خطر می‌کنند؟

ژنرال انور ماجد: بدون شک ما از این تهدید و خطر رژیم ایران احساس نگرانی می‌کنیم. اولاً نسبت به مردم منطقه و دوم برای خود مردم ایران. رژیم حاکم بر ایران در حالی که 70% مردم زیر خط فقر هستند، داراییهای این کشور را خرج توسعه طلبی و دخالت در کشورهای دیگر می‌کند. من چند ماه پیش از ایران دیدار کردم و این را به چشم دیدم رژیم ایران خودش و مردمش را به خطر می‌اندازد.

ژنرال انور ماجد: شکی نیست که بین عربستان و مصر بر سر موضوعی به نام امنیت ملی کشورهای عربی توافق وجود دارد. آنچه که در سوریه اتفاق می‌افتد برهم زدن امنیت عربی است. مصر در کمک به مردم سوریه و نجات آنها در کنار عربستان خواهد بود.

تلویزیون اورینت: دولت ترکیه قبلاً گفته است به هیچ جنگی وارد نخواهد شد مگر این‌که رژیم اسد هدف قرار بگیرد؟

ژنرال انور ماجد: این حرف درست است، چون اختلاف نظر وجود دارد، اما بر سر همین نظرات توافق شده است، ترکیه نظرش این است که رژیم اسد علت ظهور و رشد داعش است و با کشتار مردمش برای او پایگاههای امن ایجاد کرده است. هدف پایان دادن به فرقه‌گرایی و تروریسم در سوریه است. رژیم اسد زمینه رشد این دو عنصر را فراهم کرده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f2a832c3-c1ce-4a31-9d77-b9c8f6dbf40d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات