728 x 90

-

اقتصاد مقاومتی، دستاویز دیگری برای جنگ باندی

-

بحران اقتصادی رژیم
بحران اقتصادی رژیم
یک سال از یاوه‌یی که سال گذشته ولی‌فقیه ارتجاع به‌عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح کرد، گذشت. مدتی است که به همین مناسبت، رژیم تبلیغات شدیدی را درباره اقتصاد مقاومتی شروع کرده. از جمله طی چند روز گذشته یک نشست پر طول و تفصیل تحت عنوان «کنگرهٴ ملی اقتصاد مقاومتی» برگزار شده و تلویزیون آخوندی نیز هر روز گفتگوها و برنامه‌های متعددی در شبکه‌های مختلف در این باره پخش می‌کند و از نمایشهای جمعه و جماعت تا سایر جلسات حکومتی، صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌شود. اما این‌که اقتصاد مقاومتی چه معجونی است، از زبان سردمداران رژیم شنیدنی است:
خامنه‌ای ـ 29بهمن 93 در دیدار با کسانی که تلویزیون رژیم آنها را مردم آذربایجان می‌نامید می‌گوید: ”سال گذشته 29بهمن، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را به دستگاههای مختلف ابلاغ کردیم؛ امروز یک‌سال گذشته. اقتصاد مقاومتی برای کشور ضروری است؛ تحریم باشد هم لازم است، تحریم نباشد هم لازم است. آن‌ روزی که تحریمی هم در این کشور وجود نداشته باشد، اقتصاد مقاومتی برای این کشور ضروری است، لازم است. اقتصاد مقاومتی یعنی ما بنای اقتصادی کشور را جوری تنظیم کنیم و ترتیب بدهیم که تکانه‌های جهانی در آن اثر نگذارد. یک‌ روز عزا نگیریم که نفت از ۱۰۰ دلار رسید به ۴۵ دلار؛ یک‌روز عزا نگیریم که آمریکاییها ما را تهدید می‌کنند که فلان‌ چیز و فلان‌ چیز و فلان‌ چیز را تحریم می‌کنیم یا عملاً تحریم بکنند؛ عزا نگیریم که اروپاییها کشتیرانی ما را تحریم کردند. اگر در کشور اقتصاد مقاومتی باشد، هیچ‌کدام از این تکانه‌های بین‌المللی نمی‌تواند به زندگی مردم آسیب وارد کند. اقتصاد مقاومتی یعنی این؛ ”

ظاهراً ولی‌فقیه ارتجاع می‌خواست بعد از یک سال که از ابلاغ اقتصاد مقاومتی گذشته و هیچ‌کس نمی‌دانست این چه معجونی است، تعریفی از آن داده باشد، اما این تعریف آیا مسأله‌یی را حل کرد؟

آخوند روحانی در اجلاس اقتصاد مقاومتی ـ 3اسفند 93: ”خوب برای پیشرفت، برای حرکت به جلو، برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی، در زمینه روابط با دیگران باید چه کار بکنیم؟ این‌که بعضیها فکر می‌کنند کشوری می‌تواند بدون رابطه با بیرون به رشد و توسعه برسد، حتماً اشتباه می‌کنند. می‌شود زندگی بخور و نمیر داشت، مردم بتوانند زندگی بکنند. می‌شود هم از جیب مردم برداشت کرد، رشد منفی یعنی همین، یعنی ثروت مردم را کاهش دادن، می‌شود 9 درصد ثروت مردم را کاهش داد، اما چقدر؟ ”

به وضوح، روحانی اقتصاد مقاومتی را روابط با دیگران و رابطه با بیرون که منظور رابطه با غرب و آمریکاست، معنی می‌کند. آیا تعریف دیگر سردمداران رژیم نیز همین است؟

آخوند سعیدی امام جمعهٴ موقت قم ـ 2اسفند 93: ”اگر برای مقابله با تحریمها و تهدیدهای دشمن اقتصاد مقاومتی رو مطرح می‌کنند [خامنه‌ای] و چارچوبهای آن رو مشخص می‌کنند متصدیان امور نباید تنها با سمینار و کنگره و تفسیر و تحلیل به این امر مهم بپردازند، خود حضرت آقا در دیدار با دانشجویان اقتصاد مقاومتی را تعریف کردند. فرمودند اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار در شرایط تحریم در شرایط دشمنیها و خصومتهای شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد، این یک تعریف جامعی است دیگر احتیاج ندارد عده‌یی جلسه بگیرند تعریف اقتصاد مقاومتی را ارائه بدهند... مقام معظم رهبری دشمن اصلی رو دولت زورگو قلدر آمریکا معرفی کردند همان‌گونه که امام... آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند، معنی این کلام این است که نباید به آمریکا و وعده‌های او دل بست“...

به این ترتیب، نمایندهٴ خامنه‌ای در نمایش جمعهٴ قم، نه تنها درست معکوس روحانی، اقتصاد مقاومتی را دشمنی با آمریکا می‌داند، بلکه کلاً برگزاری جلسه و همایش اقتصاد مقاومتی را هم به سخره می‌گیرد و آن را کاری عبث می‌شمارد.

نمایندهٴ خامنه‌ای در نمایش جمعهٴ تهران نیز با اشاراتی آشکار به روحانی هشدار می‌دهد که به آمریکا اعتماد نکند“. اگر دیدی دشمن تبسمی کرد، لبخندی زد، گرم گرفت، گول نخوری‌ها... .. دقت کن دشمن دشمن است مواظب باش... . گاه دشمن یک قدم نزدیک می‌شود که تو را غافل کند و غافلگیرانه بر تو مسلط گردد... خیلی احتیاط کن... به‌سادگی به دشمن اعتماد نکن. حسن ظن نداشته باش، یادت نرود دشمن دشمن است محال است که دشمن مهربانی کند، محال است دشمن دل مهربانی نسبت به طرف مقابل داشته باشد“.

واقعیت این است که تعریف متفاوت سردمداران رژیم یکی و دو تا نیست، به‌نحوی که بالاخره مشخص نیست که مفهوم اقتصاد مقاومتی چیست؟ اما یک چیز را قاطعانه می‌توان گفت و آن این‌که اقتصاد مقاومتی هیچ که نباشد، اما حربه و دستاویز خوبی برای تاختن دوباند به همدیگراست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5176ef53-3c79-44c8-8ada-0101f227d072"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات