728 x 90

اختلافات سیاسی در ایران,

گوشه و کنایه رفسنجانی به سیاستهای خامنه‌ای

-

مصاحبه رفسنجانی با تابناک
مصاحبه رفسنجانی با تابناک
در شرایطی که بحران اتمی و تحریمها و مخاصمات درونی رژیم بالا گرفته، رفسنجانی در مصاحبه‌های خود با گوشه و کنایه به سیاستهای خامنه‌ای و با یادآوری مخالفتهای خمینی با وی به تحقیر ولی‌فقیه پوشالی نظام می‌پردازد و حتی راههای قانونی عزل خامنه‌ای یا شورایی و موقتی کردن ولایت‌فقیه را برجسته می‌کند.
رفسنجانی در مصاحبه‌های اخیر خود، در پاسخ به سؤال مصاحبه‌گر راجع به نتایج زیانبار تمرکز قدرت در نظام، می‌گوید: «شما می‌گویید که اگر یک نفر همه اختیارات را داشته باشد و جوابگو هم نباشد، انحراف از قانون است. اما در ساختار ما چنین نیست... .. حتی در قانونی که همین خبرگان نوشتند، راه عزل هم آمده است. وظیفه خبرگان مشخص است... باید دائماً عملکرد رهبری و سازمانهای مربوط به ایشان را زیرنظر بگیرند و به خبرگان گزارش بدهند»
رفسنجانی اضافه می‌کند: «اگر به مقتضیات آنچه که نوشتیم و قانون قطعی است، عمل شود، بسیار خوب است. یعنی جایی باشد که بر اساس عدالت، تقوا، مدیریت و همان شرط‌هایی که در قانون آمده، از شرایط رهبری مواظبت کند تا مقبول باشد و مردم هم او را قبول داشته باشند... اگر انحراف پیدا شود، این مسایل هم می‌تواند اتفاق بیفتد».
رفسنجانی به دعاوی مهره‌های خامنه‌ای مانند حمله شیخ محمد یزدی به کسانی که شورایی کردن ولایت‌فقیه را مطرح می‌کنند، پاسخ داده و در مصاحبه خود می‌گوید: «همان موقع برای غیر از امام، شورای پنج نفری در قانون اساسی بود. البته شاید مدیریتش ضعیف می‌شد، ولی اطمینانش بیشتر بود و ما هم که گرداننده بودیم، به شورا رسیدیم و سه نفر را معرفی کردیم. درست هم انتخاب کردیم. خامنه‌ای،  موسوی اردبیلی و مشکینی بودند و خامنه‌ای از رهبری شورایی حمایت کردند»
وی سپس این بحث را کماکان قابل طرح و حتی ضروری می‌داند و اضافه می‌کند: «اگر خبرگان به وظیفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن یک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورایی کنند. چون قانون شورا شدن هم باز است. شاید در آینده بدون شورا نتوانند کار درستی انجام بدهند البته این کار تا حدودی به مردم هم برمی‌گردد، چون اگر مردم نمایندگان خود را درست انتخاب کنند، می‌توان امیدوار بود».
رفسنجانی همچنین درباره «طرح «توقیت» یا طرح ده ساله بودن ولایت‌فقیه و این‌که خبرگان باید بر عملکرد ولی‌فقیه نظارت کند، در مصاحبه‌اش صحبت کرده و در پاسخ به این سؤال که «برخی می‌گویند مجلس خبرگان اصلاً حق نظارت بر عملکرد ندارد و فقط نظارت بر بقای شرایط (رهبر) است»، می‌گوید: «این حرفها کم لطفی به نظام و ظلم به قانون اساسی، رهبری و مقام ولایت‌فقیه است».
رفسنجانی در مورد ابهامات قوانین مربوط به نقش و انتخابات مجلس خبرگان نظام، اضافه می‌کند: «ما همین حالا می‌توانیم این را عوض کنیم و هیچ مشکلی ندارد. یعنی همه قوانین مربوط به خبرگان مال خودش است و می‌تواند قانون بگذراند. بنابراین راه خروج همیشه هست. .. الآن راه خروج قانون اساسی هم هست و می‌توانیم همه اصولی را که مردم فکر می‌کنند مزاحم است، حذف کنیم. یعنی این هست و راهش هم خیلی روشن است که از این راه می‌توانیم، انجام بدهیم. مسأله رضایت مردم، همیشه جدّی بود که رفراندوم گذاشتیم. دو، سه اصل راجع به رفراندوم هست و می‌توانیم مسائل مهم را با رفراندوم بگذرانیم».
رفسنجانی بر نقش خودش در مقام رئیس مصلحت نظام نیز تأکید کرده و می‌افزاید: «از همه اینها که بگذریم، امام مجمع تشخیص مصلحت را طراحی کردند که بتواند بر خلاف قانون اساسی و فتواهایی که علما می‌دهند، مصلحت را تأمین کند».
رفسنجانی همچنین اضافه می‌کند: «در مورد رهبری که شخص اول مملکت است، صراحت قانونی داریم که اگر عدالتش مخدوش شود، معزول است و خودش هم حق ندارد دیگر دخالت کند».
رفسنجانی در همین مصاحبه به تعریف و تمجید از منتظری که قبلاً حکم عزل خامنه‌ای را صادر کرده، می‌پردازد و می‌گوید: «آیت‌الله منتظری بهترین و مفصل‌ترین کتاب‌ها را درباره ولایت‌فقیه نوشت».
رفسنجانی مخالفتهای خمینی با خامنه‌ای در دوره ریاست‌جمهوری وی را نیز در مصاحبه خود به نحو تحقیرآمیزی یادآوری کرده است.
از سوی دیگر، باند خامنه‌ای به‌دنبال زندانی شدن رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد، بر سختگیری در محاکمه پسر رفسنجانی، تأکید می‌کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/39fb602d-e423-4ed2-adcf-2b5416a05650"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات