728 x 90

-

بزرگداشت دانیل میتران بانوی بزرگ مقاومت و شرف، یار بزرگ مقاومت ایران

-

 -
-
روز شنبه 22نوامبر 2014 برابر با اول آذر ماه 93، در سومین سالروز درگذشت دانیل میتران بانوی بزرگ فرانسه، به‌دعوت گروه هلندی دوستان ایران آزاد و جوامع ایرانیان در هلند، مراسمی در شهر لاهه برای بزرگداشت او، با حضور ژیلبر میتران رئیس بنیاد دانیل میتران - فرانس‌لیبرته و اعضای خانواده‌اش، برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از منتخبان مردم هلند در مجلس سنای این کشور و پارلمان اروپا، مدافعان حقوق‌بشر از هلند و نمایندگان جوامع ایرانی مقیم این کشور شرکت و سخنرانی کردند یا پیام فرستادند

در ابتدای مراسم، فری ویفر - دبیر گروه هلندی دوستان ایران آزاد ضمن خوشامدگویی به ژیلبر میتران و اعضای خانواده‌اش گفت:
ایرانی‌ها و مقاومت ایران در شخص دانیل میتران وجدان آگاه انسانهای صلح‌دوست در فرانسه را وقتی مقاومت قربانی می‌شد، پیدا کردند. او هیچ‌وقت برای دفاع از آن تردید نمی‌کرد. این در خاطرهٴ ما ثبت شده است؛ حضور او در اورسور اواز بعد از وقایع 17ژوئن 2003، خشمش از آن حمله و حمایت او از مقاومت، همواره در ذهن ما باقی خواهد ماند.

سپس فیلمی از زندگی دانیل میتران و فعالیتهای خستگی‌ناپذیر بانوی فقید فرانسه به نمایش درآمد که در آن حمایتهای ارزشمند دانیل میتران از مجاهدین و مقاومت ایران به تصویر کشیده شده بود.

در ادامه گرامیداشت یاد دانیل میتران در سالگرد در گذشتش، ژیلبر میتران رئیس بنیاد دانیل میتران - فرانس‌لیبرته و فرزند دانیل میتران طی سخنانی در این مراسم، گفت:
«خانوادهٴ من و بنیاد فرانس‌لیبرته از این ابتکار و دعوت شما بسیار تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم. دانیل میتران فقط 16سال داشت، زمانی‌که فاشیسم و نازیسم می‌خواستند دنیای دیگری را به او تحمیل کنند. این آزمایش به او آموخت که تعهد روزانه‌یی را تجربه کند. تعهد شخصی و روزانهٴ نفی ‌کردن، نبرد و مقاومت در برابر آنچه که غیرقابل‌قبول و غیرقابل درک می‌نمود. او خودش در کتابی می‌نویسد: ”دختر کوچکی بودم که تنها قانونی که برای خودش گذاشته بود، مقاومت در برابر هر چیزی بود که مرا شوکه می‌کرد، انزجارم را برمی‌انگیخت و باعث شورشم می‌شد. بله، اردوگاه من، مقاومت بود. برای برخی تروریست محسوب می‌شدم، ولی بعد از جنگ جهانی دوم مدال مقاومت گرفتم. می‌دانستم که مسیر زندگی من به‌صورت اجتناب‌ناپذیری به افشای هر آنچه به حیات بشر و کرامت انسان آسیب می‌رساند، منتهی خواهد شد“.
این اولین سنگ بنای تأسیس بنیاد فرانس‌لیبرته در سی سال پیش بود».
ژیلبر میتران پس از ذکر گوشه‌یی از فعالیتهای گسترده خانم میتران فقید در دفاع از حقوق‌بشر در کشورهای مختلف جهان، اضافه کرد: «امروزه مردان، زنان و کودکانی در ایران می‌میرند در حالی‌که حقوق و کرامت آنها پایمال می‌شود، آن هم فقط به این خاطر که آنها مخالفان رژیم آخوندها هستند. شماری از آنها در عراق در تبعیدند. طی 8سال گذشته، این پناهندگان هدف 26 حمله قرار گرفته‌اند این در حالی است که آنها تحت پوشش جامعه بین‌المللی و حفاظت قانون بین‌المللی قرار دارند. آنها ساکنان لیبرتی هستند. این غیرقابل‌قبول است که محاصره پزشکی لیبرتی این‌چنین ادامه یابد و از انتقال بیماران به بیمارستانهای بغداد جلوگیری شود. غیرقابل‌قبول است که آنها کماکان جان خود را از دست بدهند و درد بکشند، در حالی‌که تحت حفاظت جامعه بین‌المللی قرار دارند. وجدان بشری اجازهٴ چنین چیزی را نمی‌دهد... دانیل میتران می‌گفت که اصول اساسی حاکم بر بشریت، قابل معامله نیستند و نباید آنها را قربانی منافع یا ملاحظات سیاسی، دیپلوماتیک و اقتصادی دیگری کرد.
مبارزات گاهی بدون چشم‌انداز به‌نظر می‌رسد، ولی هر پیروزی نشان می‌دهد، کسانی که آن‌را گاه حتی به قیمت جانشان محقق کرده‌اند، راه‌هایی را می‌گشایند».
وی با یادآوری حمایت دیرینهٴ دانیل میتران از مقاومت ایران از اوایل دهه 1980 میلادی و دیدار او با رهبر مقاومت در فرانسه، افزود: «مبارزه مقاومت ایران باید روزی با مبارزه بنیاد دانیل میتران به هم می‌رسیدند. این دیدار در سال 1981-1982 صورت گرفت. جمهوری فرانسه که رئیس‌جمهور آن فرانسوا میتران بود، همان موقع مقاومت ایران را مجاز به برقراری دفترش در فرانسه کرده بود، و بعد از آن هم خیلی زود دانیل میتران توانست با مسعود رجوی دیدار کند. یکی دیگر از دیدارهای فرانس‌لیبرته با مقاومت ایران هنگام یورش 17ژوئن 2003 به اورسور اواز صورت گرفت. 11سال از زمان یورش به‌شدت مطبوعاتی ‌شده و دستگیری خودسرانهٴ مریم رجوی و دوستانش، نیاز به دورانی از درد و رنج، اعتصاب‌غذا و افرادی که دست خودسوزی زدند بود، تا این‌که فرانسه برخیزد و کرامت و مشروعیت این مقاومت به‌رسمیت شناخته شود چرا که مقاومت ایران به‌حق نام « مقاومت» را با خود حمل می‌کند. مریم رجوی درباره دانیل میتران می‌گفت، او چهرهٴ واقعی فرانسه بود، کسی که از همان آغاز علیه فاشیسم به مقاومت برخاست و در کنار سرکوب‌شدگان جهان قرار گرفت.
امروز در سومین سالروز درگذشت دانیل میتران، او است که این کلام را خطاب به مریم رجوی و همهٴ آنهایی که در جنبش وی هستند تکرار می‌کند....
نبرد شما برای آزادی، نبرد همهٴ ما است و بنیاد فرانس‌لیبرته از مبارزه شما حمایت می‌کند؛ مبارزه‌یی برای حقوق بنیادی مردم ایران در کشوری آزاد و دموکراتیک که جدایی دین از دولت را تضمین کند. با شما، بنا کردن یک دنیای آزاد امکان‌پذیر خواهد بود».

پروفسور هنک دهان رئیس گروه هلندی دوستان ایران آزاد در سخنان خود 30سال مبارزه مقاومت ایران علیه رژیم «بنیادگرای» حاکم بر ایران را ستود و گفت: این جنبش ظرفی است که انسانهای شریف و مدافع حقوق‌بشر را به هم وصل می‌کند...
(روزی) در مقابل مجلس انگلستان با لرد اسلین که دوست خوب من بود صحبتی داشتم... وی به من گفت، تو هم نمایندهٴ پارلمان هستی، وظایف هر نمایندهٴ مردم در یک کشور آزاد پیشبرد ارزشهای حقوق‌بشری است. او این‌ را به‌عنوان یک محافظه‌کار لیبرال خطاب به من گفت که یک دموکرات‌مسیحی هستم. دانیل میتران نیز یک سوسیالیست بود. به نظر من تأکید روی این نکته بسیار مهم است که ما باید بدون توجه به تفاوت جریانهای سیاسی‌مان، از ارزشهای حقوق‌بشر دفاع کنیم و علیه بی‌عدالتی مبارزه کنیم. از این‌رو از خانم میتران و ژیلبر میتران تشکر می‌کنم

سناتور کیس د لانگ عضو کمیسیون خارجه سنای هلند در سخنرانی خود گفت: شرکت در این برنامه برای گرامیداشت یاد یک بانوی بزرگ و صمیمی و نماد خستگی‌ناپذیر حقوق‌بشر موجب افتخار است. کسی که در سراسر جهان به‌خاطر حمایت بی‌امان و بی‌وقفه‌اش از حقوق‌بشر و علیه بی‌عدالتی شناخته شده است.
جای تعجب نیست که او به مسألهٴ ایران علاقه‌مند شد. از یک طرف، او شاهد جنایات وحشیانهٴ حاکمان ایران بود و از سوی دیگر پشتکار اپوزیسیون ایران را تحسین می‌کرد که با صبر و امید برای بیش از 3 دهه تلاش کرده است. این دو به‌همراه هم دانیل میتران را به یک مدافع قوی اپوزیسیون ایران که برای آزادی و حقوق‌بشر مبارزه می‌کند تبدیل کرد.
بدون شک اگر او امروز زنده بود، در خط مقدم محکوم ‌کردن موارد نقض وحشتناک حقوق‌بشر مانند پاشیدن اسید بر روی صورت زنان در ایران و حلق‌آویز یک زن بی‌گناه 27ساله ایرانی قرار می‌داشت؛ زنی که تنها جرمش تسلیم‌ نشدن به یک عمل وحشیانه تعرض بود.
سناتور د لانگ سپس بر ضرورت ارجاع پرونده نقض حقوق‌بشر رژیم آخوندی به شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد و گفت، هر چند تصویب قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی ملل‌متحد در محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران خبر خوبی می‌باشد، ولی چرا بعد از 61 قطعنامه ملل متحد، هنوز عاملان جنایتکار رژیم ایران به‌خاطر جنایاتشان مورد حسابرسی قرار نگرفته‌اند؟
اجازه بدهید امیدوار باشیم که روزی در آینده نزدیک مستبدین حاکم بر ایران در دادگاه جنایی بین‌المللی در این شهر، در برابر عدالت قرار گیرند.
به‌عنوان یک عضو کمیته امور خارجی مجلس سنای هلند، می‌خواهم به شما بگویم که وضعیت کنونی در خاورمیانه نمی‌تواند با گزینهٴ نظامی حل شود. ما به یک راه‌حل عملی و واقعی نیاز داریم. خاتمه‌دادن به افراط‌گرایی اسلامی، تنها از طریق حمایت از مسلمانان دموکرات و بردبار مانند کسانی که در شورای ملی مقاومت ایران هستند امکان‌پذیر است.

در این مراسم همچنین پیام ویم فن د کمپ نمایندهٴ پارلمان اروپا از هلند قرائت شد. وی ضمن قدردانی از تلاشهای دانیل میتران در دفاع از حقوق‌بشر در ایران و حقوق اشرفی‌ها به‌عنوان پیشتازان نبرد برای آزادی در ایران، جوامع ایرانی را شایسته‌ترین افراد برای برگزاری یادبود وی دانست.
این نمایندهٴ پارلمان اروپا، اضافه کرد: از این فرصت استفاده می‌کنم تا به شما بگویم، حداکثر تلاشم را در پارلمان اروپا به‌کار خواهم گرفت تا صدای قوی شما برای حقوق‌بشر و دفاع از ساکنان لیبرتی و تمام مردم ایران باشم؛ از جمله جوانان، زنان و اقلیتهای مذهبی و قومی. در حالی که شما قهرمانانه روز و شب برای عدالت مبارزه می‌کنید، من در طرف شما هستم».

خیرت فن در مییر از مدافعان حقوق‌بشر و از حامیان دیرینهٴ مقاومت ایران طی سخنانی، نگرانی خود را نسبت به وخامت وضعیت حقوق‌بشر در دوران آخوند روحانی ابراز کرد. وی با محکوم‌کردن محاصره ظالمانهٴ پزشکی علیه ساکنان لیبرتی خواهان اقدام فوری برای رفع این محاصره از جانب جامعه بین‌المللی شد.

در ادامه این مراسم، بهزاد نظیری نمایندهٴ مجاهدان لیبرتی در ژنو و عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران ضمن تشریح سابقه آشنایی و رابطه دانیل میتران با مقاومت ایران و بازگویی خاطراتی از اولین دیدارها با دانیل میتران در جریان اعتصاب‌غذای خانواده‌ها و حامیان مقاومت در جریان اعتصاب‌غذا در اعتراض به اخراج پناهندگان ایرانی به گابن توسط دولت وقت فرانسه و ملاقات با شماری از مادران شهیدان مجاهد خلق در کاخ الیزه گفت: این خاطره از 27سال پیش یک نمونه گویا از ماهیت حمایتی است که دانیل میتران از این مقاومت به‌عمل می‌آورد. دانیل یک مقام سیاسی نبود: یک مقام دولتی، یا پارلمانتر، یا رهبر یک حزب سیاسی نبود. ولی دانیل یک یک قدرت اخلاقی (معنوی) واقعی بود.
گفت، بهترین یادبود و ارج‌گذاری برای دانیل میتران ادامه‌دادن راه او در دفاع از حقوق‌بشر و قربانیان بی‌عدالتی است.

سپس نمایندگان جوامع جوانان و زنان ایرانی مقیم هلند طی سخنانی یاد بانوی فقید فرانسه را گرامی داشتند.

در ادامه مراسم یادبود دانیل میتران، یکی از حامیان هلندی مقاومت ایران، قطعاتی از شوپن را با پیانو اجرا کرد.

و در پایان، مراسم گل‌گذاری و ادای احترام به دانیل میتران برگزار شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ecdd19c0-80e2-4eba-9f30-5a8ab6db09d7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات