728 x 90

پرونده هسته ای ایران,

مخمصه و دوگانه‌گویی در آستانهٴ دور جدید مذاکرات هسته‌یی

-

مذاکرات هسته‌ای رژیم با پنج بعلاوه يك
مذاکرات هسته‌ای رژیم با پنج بعلاوه يك
با پایان مذاکرات دو روزه وین در روز پنجشنبه گذشته و با نزدیک شدن موعد مذاکرات آتی که پایان آن (3آذر) مشخص است، ولی شروع آن هنوز تعیین نشده، بار دیگر تب ناشی از بحران هسته‌یی در رژیم بالا می‌گیرد. این تب به‌خصوص با اظهارات وندی شرمن در روز پنجشنبه اول آبان بار دیگر بالا رفت. تلویزیون رژیم (2آبان) اظهارات شرمن را که از طرفهای اصلی مذاکرات هسته‌یی است منعکس کرد و گفت: «معاون وزیر امور خارجه آمریکا با غیرقابل دانستن وضع کنونی هسته‌یی ایران گفت، حتی در صورت توافق نهایی با ایران بر سر مسأله هسته‌یی فشارها و تحریمها ادامه خواهد داشت».

اظهارات شرمن را علاوه بر تلویزیون رژیم روزنامه‌های باند ولی‌فقیه و مشخصاً کیهان خامنه‌ای، به‌طور مبسوطی منعکس نمودند. در حالی که روزنامه‌های باند رفسنجانی ـ روحانی، بعضی قسمتهای تند و تیز آن را حذف کردند. آیا معنی آن این است که باند ولی‌فقیه می‌خواهد نتیجه بگیرد که مذاکرات بی‌نتیجه است و خلاصه می‌خواهند زیر مذاکره بزند؟ اما جالب است که کیهان خامنه‌ای به‌رغم تیتر گزندهٴ : «وندی شرمن: شرط توافق هسته‌یی عقبگرد ایران است» ولی هیچ اثری از زبان‌درازیهای معمول کیهان در آن نیست.

این وضعیت در واقع بیان موضع دوگانهٴ باند ولی‌فقیه در قبال موضوع اتمی و مذاکرات پیش روست، یعنی در عین‌حال که هیچ امیدی به این‌که از این مذاکرات چیزی عایدشان شود، ندارند، در عین این‌که می‌دانند حتی اگر در زمینه اتمی هم زانو بزنند و تسلیم شوند، از تاوان جرایم شان در زمینه تروریسم و حقوق‌بشر خلاصی ندارند، اما جرأت ندارند که زیر میز مذاکره بزنند. کما این‌که خود خامنه‌ای هم هر بار در این زمینه حرف زده، گفته به مذاکرات خوش‌بین نیست، اما در عین‌حال از مذاکرات و از تیم مذاکره‌کننده حمایت می‌کند.

اما باند رفسنجانی ـ روحانی هم به نوع دیگری گرفتار همین وضعیت دوگانه و متناقض هستند، مثلاً تیم مذاکره کننده، ظریف و عراقچی، در جریان مذاکرات اخیر از این‌که مذاکرات خیلی سخت است، خیلی کند پیش می‌رود، در موارد اساسی هیچ توافقی حاصل نشده و بعید است که به این زودیها هم توافقی حاصل شوند، آه و ناله می‌کردند، اما در همان زمان روحانی نسبت به مذاکرات ابراز خوش‌بینی می‌کرد و حتی با اطمینان می‌گفت که عمده توافقات به دست آمده و بقیهٴ آن هم به‌زودی حاصل خواهد شد! پس از پایان گفتگوها نیز بعیدی نژاد" رئیس هیأت مذاکره‌کننده کارشناسی هسته‌یی رژیم پس از پایان دو روز گفتگو‌های کارشناسی با 1+5 در یک اظهارنظر متناقض و قابل تفسیر گفت: «گفتگوها جدی، فشرده، صریح و مفید بود».

ضد و نقیض گویی هر دو باند رژیم انعکاسی از مخمصه‌یی است که تمامیت رژیم در آن گرفتار آمده است. مخمصه‌یی که با گذشت زمان سخت‌تر و حلقه محاصره بحرانها بر گرد رژیم تنگتر می‌شود، کما این‌که در فاصلهٴ همین چند ماه اخیر، در پی ساقط شدن مالکی، بحران منطقه‌یی و تشکیل ائتلاف و چشم‌انداز سقوط اسد، بر بحرانهای قبلی رژیم اضافه شده و در روزهای اخیر هم شاهدیم که بحران اجتماعی چطور هر روز بالا و بالاتر می‌گیرد و تمهیدات سرکوبگرانهٴ رژیم، به‌منظور تشدید فضای رعب، از اعدامهای هر روزه تا اسید پاشی، دقیقاً نتایج معکوسی به بار آورده است.

بله، زمان به سرعت به زیان رژیم پیش می‌رود و رژیم هم‌چنان بر سر دو راهی زهرخوران مردد مانده که خودکشی یا مرگ؟!
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf857cb1-eb59-4e48-b0c0-397e30b21735"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات