728 x 90

روابط ایران و کشورهای منطقه,

اعتراف به بیهوده بودن نگاه به شرق!

-

کنفرانس شانگهای
کنفرانس شانگهای
هنگامی که روحانی در کنفرانس سران سازمان شانگهای شرکت کرد طیفی از رسانه‌های رژیم خصوصاً رسانه‌های باند ولی‌فقیه، آن را بوق وکرنا کردند که گویا نگاه دولت آخوند حسن روحانی از جانب غرب تغییر کرده و درتضاد با کشورهای غربی، سیاست نگاه به شرق را برگزیده است. اما واقعیت این است که رژیم ایران عضو دایم این کنفرانس نیست، زیرا به‌دلیل عدم حل وفصل مسایل و تضادهایش باغرب خصوصاً عدم حل وفصل مشکل هسته‌یی به‌رغم تلاش و تقلاهای احمدی‌نژاد وهیاهوی نگاه به شرق دولت او، تا کنون کشورهای عضو کنفرانس شانگهای رژیم را به‌عنوان عضو ثابت نپذیرفته‌اند. چرا که این کشورها با کشورهای غربی و اتحادیه اروپا روابط گسترده‌یی دارند و نمی‌خواهند با پذیرش رژیمی که تحت تحریمهای سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، روابط‌شان را باغرب تیره کنند.
در سفر روحانی نیز رژیم به‌عنوان عضو ناظر شرکت کرد که البته از منابع رسمی رژیم نیز نشانه‌یی وجود نداشت که روحانی تلاش کرده باشد رژیم را به عضویت ثابت این کنفرانس درآورد.
اکنون در جریان تشکیل کنفرانس سران کشورهای حوزه دریای خزر در روسیه رسانه‌های باند رفسنجانی- روحانی به‌طور ضمنی ادعای رسانه‌های ولی‌فقیه در مورد نگاه به شرق دولت روحانی را رد می‌کنند.
دو رسانه باند رفسنجانی- روحانی به بهانه تشکیل کنفرانس سران کشورهای حوزه دریای خزر، روابط روسیه و رژیم در سالهای گذشته را مورد بررسی قرارداده و نظریه نگاه به شرق را نیز زیر سؤال برده‌اند. روزنامه شرق (7شهریور93) می‌نویسد: ”آنچه مشخص است شرایط جهانی چه برای روسیه و چه برای ایران در حال تغییر است اما این‌که این شرایط نوین بتواند روی معادلات و پیچیدگیهای تعیین «رژیم حقوقی» دریا اثر بگذارد؛ امری قابل تردید است. روسها از وضع موجود استفاده خود را می‌برند یا حداقل ضرر نمی‌کنند و به نظر می‌رسد ضرورتی نمی‌بینند به‌دلیل سایر مسایل مبتلا به اعم از اوکراین یا نوع روابط ایران و غرب، امتیازی به ایران بدهند یا رفتار خود را تغییر دهند“.
این روزنامه در ادامه به تلاش دولت احمدی‌نژاد برای ارتقای روابط با کشورهای عضو شانگهای و خصوصاً روسیه اشاره می‌کند که به‌رغم امتیازات کلانی که به کشورهای عضو این سازمان و به‌ویژه چین و روسیه داد، اما فراز و نشیبها باعث شد که روسها به شکل جدی وارد رابطه با دولت احمدی‌نژاد نشوند و روسیه به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت همگام با کشورهای غربی به قطعنامه‌ها علیه برنامه هسته‌یی رژیم رأی مثبت بدهد. شرق می‌افزاید: ”عملکرد روسیه در حوزه‌های دیگر به‌ویژه موضوع هسته‌یی ایران را باید از سایر مسایل دو کشور جدا دانست. روسیه در موضوعاتی که مسئولیت جهانی برای خود قابل است، به‌عنوان عضو «شورای امنیت» سازمان ملل عمل می‌کند“
روزنامه ابتکار نیز در سرمقاله 7شهریور93 با عنوان ”مراقب روسها باشید!“ نیز روابط روسیه با رژیم را به نقد کشیده است: ”روسها به کرات ثابت کرده‌اند، دوستی با ایران را بر اساس منافع یک جانبه خود تعریف می‌کنند و در مواقع حساس هم‌چون تصویب قطعنامه و اعمال تحریم علیه ایران و همچنین مسأله دریای خزر، هر وعده‌یی هم چون تحویل سامانه موشکی -دفاعی اس 300 را فراموش می‌کنند“.
این روزنامه به عدم تعیین رژیم حقوقی دریای خرز اشاره می‌کند که به‌دلیل ”زیاده‌خواهیهای روسیه و تلاش برای تحمیل نظر خود به رژیم“ دودهه است لاینحل مانده است. ابتکار می‌افزاید: ”باید در نظر داشت که این دوستی روسها هم‌چون گذشته تنها در مقطعی و در مسأله‌یی خاص است و آنچه کرملین ثابت کرده این است که شرکای استراتژیک خود را درلحظه، تعیین می‌کند و تغییر می‌دهد“.
بر اساس نظریه رسانه‌های باند رفسنجانی- روحانی، روسیه در روابطش با رژیم به‌رغم امتیازات کلانی که تا کنون گرفته تمایل چندانی به ارتقای سطح روابط خود با رژیم نداشته و سر بزنگاه پشت آن را خالی گذاشته است.
طبعاً وقتی روسیه با نفوذ و قدرتی که دارد تمایل به ارتقای روابط خود با رژیم آخوندی نداشته باشد و حاضر نباشد رابطه‌اش را با کشورهای اتحادیه اروپا به خطر بیندازد، کشورهای دیگر نیز به طریق اولی حاضر به چنین کاری نمی‌شوند و گواه آن شکست و ناکامی نگاه شرق دولت احمدی‌نژاد است.
موضعگیری رسانه‌های باند رفسنجانی- روحانی در مورد سیاستهای روسیه و پشت کردن این کشور به رژیم آخوندی در سر بزنگاهها، بیانگر این است که بادکنک نگاه به شرق روحانی از طرف باند ولی‌فقیه، ترکیده است و به نظر می‌رسد که روحانی هم محض رفع تکلیف و اتمام‌حجت با ولی‌فقیه و باند او و همچنین به‌منظور لوس کردن خودش برای غرب و به‌طور نمایشی، به این نیم‌چرخش اقدام کرده، اما در عمل، تلاش چندانی برای نزدیک کردن روابطش با شرق نداشته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c858bf7a-d1dc-4440-b251-180facd3bc79"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات