728 x 90

شهرستان نکا

شهرستان نکا
شهرستان نکا

شهرستان نکا- موقعیت

شهرستان نکا از شهرستانهای استان مازندران: از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان بهشهر، از غرب به شهرستان ساری، از جنوب به دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز محدود می‌باشد.

مرکز شهرستان نکا: شهر نکا است. مساحت شهرستان نکا ۱۸۶۵ کیلومتر مربع است.


تقسیمات شهرستان نکا

شهرستان نکا از دو بخش مرکزی شهرستان نکا و بخش هزارجریب تشکیل شده است. بخش مرکزی شامل: دهستان پی‌رجه، دهستان قره‌طغان، دهستان مهروان و بخش هزارجریب شامل: دهستان استخر پشت، دهستان زارم‌ رود می‌باشد.


شهرستان نکا: کوهها

این شهرستان شامل دو قسمت کوه پایه‌یی و جلگه‌ای است. منطقه کوهستانی نکا بخشی از البرز شرقی موسوم به جهان مورا است که به طرف غرب امتداد دارد. ارتفاعات کوهستانی این نقاط از ۶۰ متر تا هزار متر در اطراف روستاهای شیرکلا می‌رسد. این ارتفاعات دارای پوشش جنگلی و در خط الراس البرز قرار دارند. انواع درختان از قبیل آزاد، راش، افرا، توسکا، شمشاد و... در میان این جنگلها دیده می‌شود.


تاریخچه:

نکا در گذشته «نیکاه» نامیده می‌شد که به‌معنای «الهه ناهید» است. نکا در سال ۱۳۳۳ به‌عنوان شهر معرفی شد. در آن موقع کمتر از ۵هزار نفر جمعیت داشت. این شهر به‌دلیل ایجاد مؤسسات اجتماعی کارگری دولتی و تأسیس کارخانه پنبه رونق یافت. با تأسیس کارخانه‌هایی مانند کارخانه سیمان، احداث نیروگاه حرارتی، کارخانه آرد، سیلو و نکا چوب، مهاجرت به این شهر افزایش یافت.
راه‌آهن سراسری ایران از داخل شهرستان نکا می‌گذرد. همچنین دو راه سراسری شمال کشور از رشت تا مشهد از داخل این منطقه عبور می‌کند.


صنایع دستی شهرستان نکا

مهم‌ترین صنایع دستی شهرستان نکا مجسمه‌سازی و ظروف چوبی، حصیر بافی، سفال و دست بافتها می‌باشد.


شهرستان نکا: نقاط دیدنی

آب معدنی قر مرض، دریاچه استخر پشت- منطقه هزار جریب- غار باستانی کمیشان-برج آرامگاهی امامزاده عبدالله نقاط دیدنی این شهر را تشکیل می‌دهند.

دریاچه طبیعی استخر پشت در گذشته نزدیک به بیست هکتار وسعت داشت. ولی به‌دلیل بی‌توجهی رژیم ولایت‌فقیه، و بحرانهای اقتصادی گربیانگرش به چهار هکتار تقلیل یافته و روز به روز از وسعت آن کم می‌شود. آب این دریاچه از کف دریاچه آن تأمین می‌شود. کشاورزان محلی از آب این دریاچه برای استفاده شالیزارهای اطراف بهره می‌گیرند. اهالی منطقه این دریاچه را «اسطل» می‌نامند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4ebe6a57-547d-453b-b1be-4f697cb054d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات