728 x 90

قسمت دوم - گاهشمار کودتای نافرجام

کودتای نافرجام17ژوئن
کودتای نافرجام17ژوئن
30خرداد
انجمن قلم ایران در تبعید با انتشار بیانیه‌یی حمله پلیس فرانسه به مجاهدین را محکوم کرد.

همچنین طی روزهایی که اعتراض گسترده ایرانیان در سراسر جهان علیه توطئه رژیم آخوندی ادامه داشت، بیش از 2هزار تن از روشنفکران و متخصصان ایرانی در تبعید، طی بیانیه‌های مختلفی، خواهان آزادی فوری خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران شدند.

صدها انجمن و اتحادیه تخصصی و حرفه‌یی متعلق به تبعیدیان ایرانی از سراسر جهان، با ارسال نامه و صدور بیانیه، خواستار آزادی خانم مریم رجوی و سایر بازداشت‌شدگان گردیدند.

خانم دانیل میتران رئیس بنیاد فرانسه –آزادی، همسر رئیس‌جمهور فقید فرانسه، فرانسوا میتران، با حضور در میان ایرانیان متحصن، به دفاع از خانم رجوی و حقوق پایمال شده مجاهدین و مقاومت ایران پرداخت.

سناتور «براون بک» عضو مجلس سنای آمریکا، در نامه‌یی به رئیس‌جمهور فرانسه، نوشت: «من با نگرانی و فوریت زیاد در رابطه با اقدامات اخیر کشور شما علیه چهره‌های اپوزیسیون ایران، به‌ویژه خانم مریم رجوی به شما نامه می‌نویسم. من از ملت فرانسه، که مدتهاست به‌خاطر حمایتش از حقوق‌بشر و آزادی بیان به خود می‌بالد، می‌خواهم خود را نسبت به آرمانهایش متعهد بداند و از دست زدن به اقداماتی که آن را در کنار رژیم تروریست ایران قرار دهد، خوددای ورزد».

نماینده کنگرهٴ آمریکا، «لیسی کلی»، در نامه‌یی به رئیس‌جمهور فرانسه نوشت: » من در احساس شوک و انزجار جامعه ایرانی – آمریکایی، خودم را به‌خاطر این حمله نا موجه علیه جامعه ایرانی در فرانسه، سهیم میدانم. این دستگیریها منافع دیکتاتوری تروریستی حاکم بر ایران را برآروده می‌کند».

نماینده جمهوریخواه، «تام تنکردو» نیز تأکید کرد: «اقدامات انجام شده توسط فرانسه علیه جامعه ایرانی، نه روشن است و نه توجیه پذیر... ایالات متحده در قبال در خطر بودن جان این ایرانیان، بی‌تفاوت نخواهند ماند».

«شیلا جکسون لی»، عضو کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به دستگیری خانم رجوی تأکید کرد: «من برای خواهرانم در خلوت خود اشک می‌ریزم... من از این دستگیری به‌غایت ناراحت شده‌ام. به‌ویژه وقتی که صدایی که آزادی سایر مردم و رفتار عدالت جویانه با آنها را می‌خواند، دستگیر و بازداشت شده باشد،. به‌عنوان یک زن، من به‌طور ویژه نسبت به وضعیت خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب نگران هستم».

نماینده «اد تاونز»، دموکرات از نیویورک، در نامه خود نوشت: «بشدت از این اقدام ناموجه که تنها در خدمت منافع دیکتاتوری مذهبی ایران می‌باشد، متأثر می‌باشم. از شما می‌خواهم که دخالت کرده و ترتیبات آزادی سریع خانم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران و سایر افرادی را که بازداشت شده‌اند، بدهید، تا مانع سوء‌استفاده رژیم ایران از این اقدام شوید».

نماینده «دنیس مور» نوشت: «رژیم ایران در مورد حمایتش از تروریسم منفور است و کارنامه حقوق‌بشر بسیار وخیمی دارد. در زمانی که فشارهای داخلی و بین‌المللی مشوق تغییر در ایران هستند، دستگیری علنی شخصیتهای اپوزیسیون، تلاش برای پایان بخشیدن به رژیم سرکوبگر ایران را تضعیف خواهد کرد».

در یک اطلاعیه لرد «کوربت»، عضو مجلس اعیان انگلستان، حملات پلیس فرانسه علیه خانه‌های مقاومت ایران در پاریس را، شرم‌آور توصیف کرد و گفت: «این شرم‌آور است که دولت فرانسه، اکنون می‌باید در طرف رژیمی قرار گیرد که از ترور در داخل کشور استفاده کرده و به خارج نیز صادر می‌کند... آنها که تحت اتهام دروغین تروریسم دستگیر شده‌اند، باید آزاد شوند. جرم آنها مبارزه برای آزادی و دموکراسی است».

لرد «ایوبری»، نایب رئیس گروه حقوق‌بشر پارلمان انگلستان، در نامه‌اش به ژاک شیراک نوشت: «من از دستگیری خانم رجوی و 165تن دیگر از تبعیدیان ایرانی که در اورسور اواز زندگی می‌کنند، شوکه و متعجب شدم. شورای ملی مقاومت ایران، در 20سال گذشته، درگیر فعالیتهای سیاسی مسالمت‌آمیز در کشورهای غربی علیه رژیم فعلی ایران بوده است. من خوشحال خواهم شد شما به من توضیح دهید، چه چیزی تغییر کرده است که چنان اقدام‌های خودسرانه و سرکوبگرانه‌ای را توجیه نماید».

آقای «وین گریفیث»، نماینده مجلس عوام از حزب حاکم کارگر، طی اطلاعیه‌یی نوشت: «من از خبر مربوط به دستگیریهای گسترده در فرانسه شوکه شدم... وزیر کشور فرانسه روشن ساخته است که این یک تصمیم سیاسی بوده است. به نظر من تنها یک توضیح برای این اقدام وجود دارد. آن هم این‌که، یک برنامه گسترده‌تر و سیاه‌تر وجود دارد که شورای ملی مقاومت، قربانی آن شده است».

لرد «کلارک» عضو مجلس اعیان انگلستان با صدور بیانیه‌یی افزود: «من در اندوه بسیاری از مردم دموکرات سهیم هستم. نگرانی از این‌که، آنها که برای استقرار آزادی مبارزه می‌کنند و نقض حقوق‌بشر در ایران را برجسته می‌کنند، در اسارت و رفتار دهشتبار پلیس فرانسه هستند. من از شورای ملی مقاومت ایران حمایت می‌کنم و این افتخار را داشتم که در چند نوبت با خانم رجوی ملاقات کنم. از این‌رو در این ساعتهای پر تشویش، به فکر او و دوستان و همکارانش هستم».

«گلین فورد»، نماینده پارلمان اروپا از حزب کارگر انگلستان، در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور فرانسه نوشت: «... این اقدام برخلاف تمامی اصول سیاسی و کنوانسیون ژنو در حمایت از پناهندگان و قطعاً سنت‌های فرانسه است.... آقای رئیس‌جمهور، من از شما می‌خواهم که شخصاً مداخله کنید تا رهبر شورای ملی مقاومت ایران، خانم مریم رجوی، فوراً آزاد شود».

آقای پائولو کازاکا، نماینده پارلمان اروپا، از پرتغال، خطاب به ژاک شیراک نوشت: «... من فکر می‌کنم دعاوی مضحک در خصوص تروریسم که توسط وزیر دولت شما تکرار شده است، شایسته رژیم ایران است. آقای رئیس‌جمهور تمامی دمکراتهایی که در اروپا و در سراسر جهان فعالیت می‌کنند، خواهان آزادی مخالفان دیکتاتوری حاکم بر ایران هستند».

نماینده پارلمان اروپا، دکتر «هلموت مارکوف»، نوشت: «من خواهان دخالت شما برای آزادی فوری خانم رجوی هستم. خانم رجوی عضو سازمانی است که برای دموکراسی و احترام به حقوق‌بشر در ایران مبارزه می‌کند».

آقای «هانس کریسشن نیرسکوف»، رئیس کمیته بین‌المللی «ساخارف» نیز، در نامه‌یی خطاب به رئیس‌جمهور فرانسه نوشت: »آنچه باعث شگفتی می‌باشد، این است که این اقدام علیه جنبشی صورت می‌گیرد که هیچ کارنامه‌ای از اقدام غیرقانونی نداشته است. من از شما خواهش می‌کنم که ترتیبات آزادی رئیس‌جمهور برگزیده این جنبش، خانم رجوی را فوراً فراهم سازید»...

31خرداد 1382
تحصن و اعتصاب‌غذای ایرانیان آزاده و هواداران مقاومت در پاریس و در مقابل سفارت و کنسولگریهای فرانسه در سایر کشورهای جهان، وارد پنجمین روز خود شد. اعتصاب‌غذاکنندگان که در میان آنها مادران سالخورده نیز دیده می‌شدند، به رسانه‌های خبری جهان اعلام کرده‌اند تا آزادی مریم رجوی، به اعتصاب خود ادامه می‌دهند.

بیش از هزار نفر در منطقه امیرآباد تهران، از ساعت 12تا 3بامداد دست به تظاهرات‌زده و شعار دادند «مریم رجوی آزاد باید گردد».

همزمان در تظاهراتی در اصفهان، گروه بزرگی از مردم، با سر دادن شعار، خواستار آزادی خانم مریم رجوی از زندان پلیس فرانسه شدند.

صدها تن در فلکه دوم تهران پارس و در منطقه میرداماد نیز، دست به تظاهرات‌زده و با اعضای بسیج پاسداران و نیروهای سرکوبگر درگیر شدند. مردم به سوی نیروی انتظامی کوکتل‌مولوتف پرتاب کردند.

آخوند نمازی دادستان کل رژیم آخوندی «با اشاره به دستگیری چند تن از گروهک (مجاهدین) در فرانسه» گفت: «این اقدام دولت فرانسه نشانگر کاری مهم در جهت تحقق ندای مظلومانه ملت! و دولتمردان ایران است که امیدواریم سایر کشورهای اروپایی نیز در این خصوص فعالیت کنند».

قبل از آن نیز آخوند خاتمی رئیس‌جمهور دیکتاتوری مذهبی و تروریستی حاکم بر ایران، فرانسه را به‌خاطر انجام «تعهداتش در مبارزه با تروریسم» مورد تقدیر قرار داده بود. با تقدیر پدرخوانده تروریسم از فرانسه به‌خاطر »مبارزه با تروریسم!»، ماهیت معامله کثیف صورت گرفته، بیش‌از‌پیش برملا شد.


1تیر 1382
صدها تن از خانواده‌ها و دانشجویان هوادار مجاهدین، با در دست داشتن پلاکاردهایی، با شعار آزادی مریم رجوی و سایر پناهندگان زندانی در فرانسه، در مقابل سفارت فرانسه در تهران دست به اعتراض زدند.

این اعتراض در حالی صورت گرفت که قوای سرکوبگر نیروی انتظامی، تمامی خیابانهای منتهی به سفارت را مسدود کرده و از نزدیک شدن افراد به سفارت جلوگیری می‌کرد.

وزارت اطلاعات آخوندی نیز خبرنگاران را از مراجعه به محل سفارت فرانسه شدیداً منع کرده بود. رژیم به خبرنگاران، علیه تهیه هر گونه گزارش از این موضوع، اخطار داده بود.

در اصفهان از ساعت 22شب 1تیرماه تا 5بامداد روز بعد، شمار زیادی از مردم و جوانان، در مناطق مختلف این شهر، با برپایی تظاهرات بزرگی، خواستار آزادی خـانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت در فرانسه گردیدند. تظاهر کنندگان شعار می‌دادند: « توطئه آخوندی خنثی باید گردد /مریم رجوی آزاد باید گردد».

2تیر 1382
تلویزیون فاکس‌ نیوز گفت: «سناتور سام براون بک از ایالات کانزانس، به‌طور علنی از شورای ملی مقاومت حمایت کرد. سناتور سام بران بک به فاکس‌ نیوز گفت: ”اولین کاری که ما به‌روشنی می‌توانیم بکنیم این است که از طرفداران دموکراسی در داخل ایران حمایت کنیم. این قدم اول است و درست منطبق بر پایه‌ها و اصول ما می‌باشد»...

نیروهای سرکوبگر رژیم آخوندی در پنجمین روز متوالی از اعتراض خانواده‌ها و هواداران مجاهدین در مقابل سفارت فرانسه در تهران، آنها را وحشیانه مورد ضرب ‌و شتم قرار داده و گروه زیادی از آنها را دستگیر کردند.

نیروی انتظامی از طریق بلندگو، عابران را از نزدیک شدن به سفارت فرانسه باز می‌داشت. به‌رغم این، سه جوان از این دستور سرپیچی کرده و با نزدیک شدن به مقابل سفارت شعار سر دادند، آنها متعاقباً توسط نیروی انتظامی دستگیر و با ماشین به نقطه نامعلومی منتقل شدند.

در پی رسوایی بزرگ معامله میان رژیم آخوندی و فرانسه، سخنگوی وزارت‌خارجه آخوندها درصدد رفع و رجوع این رسوایی برآمد. او در گفتگو با مطبوعات، هر گونه معامله میان ایران و فرانسه را برای دستگیری اعضای مجاهدین رد کرد. سخنگوی وزارت‌خارجه آخوندها گفت: «اقدام فرانسه بر اساس مسئولیتش انجام گرفته است»!

رژیم آخوندی در کانال تلویزیونی عربی زبانش، نسبت به موج حمایتهای بین‌المللی از مقاومت واکنش نشان داد.

تلویزیون العالم رژیم گفت: »ایالات متحده آمریکا، وارد خط دستگیریها علیه دهها نفر از افراد سازمان مجاهدین خلق در فرانسه شد. بدینگونه کهعده‌یی از نمایندگان کنگره آمریکا، در نامه‌یی به ژاک شیراک رئیس‌جمهور فرانسه، خواستار آزادی فوری مریم رجوی گردیدند... روابط قوی بین رهبران سازمان و برخی اعضای کنگره آمریکا و مهم‌تر از آن، نارضایتی آمریکا از ایران، تا کنون هر گونه تحرک و اقدام علیه افراد سازمان در داخل آمریکا را، با وتو روبه‌رو کرده است».

3تیرماه 1382
روزنامه فرانسوی «ژورنال دودیمانش» از مذاکرات محرمانه وزیر خارجه رژیم، با وزیران خارجه و کشور فرانسه، قبل از تهاجم پلیس فرانسه به مجاهدین پرده برداشت.

دودیمانش در سرمقاله خود نوشت: «برای توضیح دلایل این دستگیری باید چند ماه به عقب برگشت و چیزهایی را تعریف کرد که دیپلوماسی رسمی از آنها حرف نمی‌زند... خرازی اواخر ماه مه (اردیبهشت) به پاریس می‌آید و با سارکوزی وزیر کشور ملاقات می‌کند و در مورد تاریخ عملیات علیه مجاهدین سؤال می‌کند».

این روزنامه فرانسوی به ملاقات‌های کمال خرازی وزیر خارجه رژیم با «دوویلپن» وزیر خارجه و سارکوزی وزیر کشور فرانسه و مذاکرات محرمانه آنها در مورد مجاهدین اشاره کرد و نوشت: «24آوریل، کمال خرازی به سارکوزی خاطرنشان کرد: ”ما نگران هستیم، جامعه بین‌المللی به وظیفه خود عمل نمی‌کند“ ».

«ژان پیر بلازی» نماینده مجلس ملی فرانسه از حزب سوسیالیست، در میان استقبال پرشور انبوه ایرانیانی که در مقابل دفتر شورای ملی مقاومت ایران در اورسور اواز گردآمده بودند، به دیدار اعتصاب‌غذاکنندگان رفت. آقای بلازی که توسط شهردار اورسور اواز آقای «ژان پیر بکه» و جمعی از مقامات محلی استان والدوواز همراهی می‌شد، شگفتی و تأسف خود را از شدت عمل سؤال‌برانگیز و اقدامات نمایشی و سینمایی که توسط پلیس در حمله به خانه‌های پناهندگان ایرانی و هواداران مقاومت، در 17ژوئن به کار بسته شد، ابراز داشت.

آقای «پیر برسی» رئیس انجمن حقوق‌بشر نوین در فرانسه، از تحصن‌کنندگان و شرکت‌کنندگان در اعتصاب غذا در برابر اقامتگاه رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت دیدار کرد. او اقدام پلیس فرانسه، علیه مقاومت ایران را محکوم نمود.

رئیس انجمن حقوق‌بشر نوین فرانسه گفت: «آنچه مجاهدین در ایران به پیش می‌برند، یک مقاومت مشروع است... به همین خاطر از 20سال پیش، از مجاهدین حمایت کرده‌ام و امروز نیز به همین خاطر اینجا هستم».

آقای «تام تانکردو» نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا از ایالت کلرادو، اطلاعیه‌یی در رابطه با حمله اخیر فرانسه به اعضای مقاومت ایران، منتشر کرد. او تأکید نمود: «اقدامات انجام شده فرانسه علیه جامعه ایرانی عادلانه نیست. این افراد علیه رژیم تروریستی ایران فعالیت می‌کنند و توانایی اتمیش را افشا کرده‌اند»...

«دنی تامسون» نماینده دیگر کنگره آمریکا، در نامه‌یی به شیراک، رئیس‌جمهور فرانسه نوشت: «دستگیری خانم مریم رجوی و اعضای دیگر مجاهدین خلق، ناقض کلیه اصول حقوق انسانی و دموکراسی است... مجاهدین خلق همراه با شورای ملی مقاومت ایران به رهبری مریم رجوی، احترام و حمایت پارلمانترهای متعددی در سراسر جهان را کسب کرده‌اند در حالی که خیزش دانشجویی در ایران به نقطه عطفی رسیده است، محدود کردن اپوزیسیون اصلی و رهبرانش در فرانسه، یک اشتباه محاسبه بزرگ می‌باشد».

روزنامه واشینگتن تایمز نوشت: »سفارت فرانسه در واشینگتن، از جانب اعضای کنگره آمریکا تحت فشار قرار گرفته است. سناتور سام براون بک رئیس زیرکمیته روابط خارجی به دیوید لویت سفیر فرانسه نامه‌یی نوشته و طی آن فرانسه را به خدمتگزاری کثیف برای دیکتاتوری مذهبی ایران متهم نمود...

4تیر 1382
آقای «ژان پل مارتن» رئیس اتحادیه ملی سندیکاهای مستقل در منطقه «رن» در غرب فرانسه، برای ابراز حمایت و همبستگی با اعتصاب‌غذاکنندگان، در محل حضور یافت. او طی سخنانی بر ضرورت آزادی فوری خانم مریم رجوی تأکید کرد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در محل پارلمان اروپا، چهار تن از نمایندگان این پارلمان، حمله پلیس فرانسه به دفاتر مقاومت ایران را به‌شدت محکوم کردند.

حزب سوسیالیست فرانسه، اتهامات دولت این کشور برای بازداشت خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران را زیر سؤال برد.

«جولیان دری» سخنگوی این حزب، که اظهاراتش توسط خبرگزاری فرانسه مخابره شد، گفت: «من نمی‌فهمم چطور پس از 6ماه، در ژانویه 2003که به خانم رجوی اجازه ورود به کشور داده می‌شود، یکباره معلوم می‌شود که او رئیس تروریسم بین الملی می‌باشد»!

سخنگوی حزب سوسیالیست فرانسه تصریح کرد که حزب وی خواستار توضیح دولت فرانسه در این رابطه است.

روزنامه واشینگتن تایمز طی مقاله‌یی تصریح کرد: «یورش فرانسه به نیروهای ضد رژیم ایران، منجر به بلوا در کنگره آمریکا و دیگر پارلمانهای اروپا شده است. بیش از 200نماینده کنگره، مجاهدین را ”یک جنبش مقاومت مشروع خوانده‌اند“.

آقای «جی رابینسون» نماینده پارلمان کانادا، طی نامه‌یی به وزیر خارجه این کشور، نسبت به تهاجم پلیس فرانسه به مجاهدین ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، از ژاندارمری خبر رسید، چهارصد نفر هفتمین شب را در اورسور اواز سپری کردند و سه تن از اعتصاب‌غذاکنندگان بستری شدند.

از سوی دیگر شاهین قبادی عضو کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت به خبرنگاران گفت که تعداد اعتصاب‌غذاکنندگان در اعتراض به بازداشت خانم مریم رجوی به 170نفر رسیده است. وی گفت: «اعتصاب‌غذاکنندگان مصمم هستند آن‌قدر به اعتصاب خود ادامه دهند تا خانم رجوی آزاد شود».

اعتصاب‌غذای ایرانیان آزاده در برابر مقر خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت در اورسورواز، در اعتراض به حمله وحشیانه پلیس فرانسه در رسانه‌های خبری جهان هم‌چنان انعکاس می‌یابد.

تلویزیون الجزیره گزارش داد: «هواداران سازمان مجاهدین خلق تعهد کردند، به اعتصاب غذا تا حد مرگ ادامه دهند تا فرانسه مریم رجوی رهبر سازمان را آزاد کند».

تلویزیون العربیه نیز طی گزارش مشروحی از اعتصاب‌غذای ایرانیان در مقابل مقر رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت در اورسور اواز پاریس گفت:
اورسورواز، شهرک فرانسوی آرام، که نقاش هلندی «وان گوگ» آن را برای گذراندن آخرین روزهایش انتخاب کرد، امروز تبدیل به محل اعتراض طرفداران مریم رجوی شده است که هم‌چنان از همه کشورهای جهان به سوی مقر مجاهدین خلق می‌آیند تا حمایت خود را از کسی که رئیس‌جمهورش می‌نامند ابراز دارند... اینجا همگان یک نام را فریاد می‌کنند: ”نام مریم رجوی ”».

روزنامه اتاوا سیتی‌زن چاپ کانادا نوشت: »ایرانیان به مدت یک هفته است که در برابر سفارت فرانسه در اوتاوا، دست به اعتصاب غذا زدند. آنها هشت روز است که هیچ چیز نخورده‌اند. تظاهر کنندگان که در یک آفتاب سوزان نشسته‌اند، مصمم هستند تا زمانی که بازداشت‌شدگان ایرانی در فرانسه آزاد نشوند، هیچ چیز نخورند و محل سفارت فرانسه را ترک نکنند»...

ادامه دارد...
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/71415a49-58d2-432f-9f84-f83df13f9d99"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات