728 x 90

اخبار سوريه,اخبار خاورمیانه,بهار عربی,

ضرورت ارجاع پرونده اسد به دادگاه بین‌المللی جنایی

-

دادگاه بین المللی لاهه
دادگاه بین المللی لاهه
ارجاع پرونده جنایات رژیم سوریه به دادگاه بین‌المللی جنایی، یکی از اهداف دولت فرانسه است. اغلب اعضای شورای امنیت با فرانسه همنظر هستند. اما روسیه این بار هم پشت دیکتاتور خونریز سوریه را رها نمی‌کند.

تلویزیون الجزیره:

طی سه سال کشتار در سوریه، جنایات هولناکی صورت گرفته است. قتل، تجاوز و زندانی کردن، گروگانگیری و شکنجه ولی کسی در این رابطه پاسخگو نبوده است. در جلسه سازمان ملل، یک دکتر آمریکایی سوری تبار در رابطه با کار خود در حلب توضیح داد. او تصاویری را ارائه داد که شواهدی بر جنایات صورت گرفته بود.

او گفت: «از داخل پوست این کودک انبوهی خورده استخوان در آوردیم ولی او خود هیچ شکستگی استخوان نداشت. بعد او به من گفت که شاهد منفجر شدن بهترین دوست‌ش در برابر چشمانش بوده است. ما استخوانهای بهترین دوست‌اش را از کمراش بیرون می‌کشیدیم».

سپس سازمان هیومن رایتس واچ تصاویری از مکانهایی ارائه داد که اسد بمبهای بشکه‌ای روی آنها ریخته است. این بمبها ابتدا در خط مقدم جنگ ریخته می‌شد ولی در ادامه حملات برای مرعوب کردن مردم در مناطق دور از صحنه درگیری ریخته می‌شد. حملات اخیر بیش از صد مورد است و با نقطه‌های قرمز علامتگذاری شده است. همه این حملات بعد از آن صورت گرفت که شورای امنیت در ما فوریه استفاده از بشکه‌های انفجاری را منع کرده بود.

فیلیپ بولوپیون: تنها موضوع بشکه‌های انفجاری نیست. اکنون کوهی از شواهد وجود دارد که جنایات هولناکی که اغلب توسط دولت صورت گرفته است را نشان می‌دهد. ما دهها گزارش منتشر کرده‌ایم. کمیسیون تحقیقات سازمان ملل‌متحد هم دهها گزارش ارائه داده است، بقیه هم همین‌طور بنابر‌این جامعه بین‌الملل بیش از اندازه شواهد و اطلاعات در دست دارند تا یک تحقیقات جدی را شروع کند و مجرمان را بازداشت کند.

فرانسه تصمیم گرفته است که زمان عمل فرا رسیده است. این عمل باید در همین شورای امنیت شروع شود. یک پیش‌نویس قطعنامه ارائه داده است که هر آن چه در سوریه اتفاق افتاده را به دادگاه بین‌المللی جنایی ارجاع می‌دهد. قرار است این طرح این هفته در همین جلسه به رأی‌گیری گذاشته شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/68398464-e4e2-4240-ae4d-c6c3633120e1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات